ufc

UFC 4 Review (PS4) - Amper meer dan UFC 3 met een FIFA-cover

Geplaatst: 15 augustus 2020 om 14:50Aangepast: 15 augustus 2020 om 15:08
Wouter doet z’n uiterste best om door de coverart van UFC 4 heen te kijken en te prikken. Want je weet wat ze zeggen: je moet een boek niet op z’n omslag beoordelen. En een game dus niet op z’n coverart. Maar wow, dat is moeilijk!

Ik staar naar de thumbnail op het PlayStation-menu en zucht. Okay, Wouter, je hebt nu je bedenkingen, maar zet je vooringenomen bullshit aan de kant en speel gewoon. Ik zucht nog een keer diep en probeer niet te cringen terwijl ik staar naar iets dat lijkt op het JPEG’je dat je tante uit Ondiep heeft gemaakt toen ze voor het eerst Paint ontdekte en dacht een leuke wenskaart voor op Facebook te maken. Onderschrift? ‘LaAT jE niEt TEstEn’.

UFC4

Ik weet weinig van Fifa, maar wat ik wel weet is dat de volgende game een soortgelijke Photoshop-kots op z’n doos heeft staan. Niet verrassend, want de UFC-serie is steeds meer op haar zuster-game gaan lijken sinds EA Sports het overgenomen heeft van Yuke’s. Wat niet helemaal een slecht ding is, maar de coverstijl zo gemakzuchtig copy-pasten is niet bepaald een goed voorteken. Mijn vooringenomenheid schreeuwt in ieder geval naar me dat er té weinig creativiteit, geld en moeite in deze game is gestoken. Maar natuurlijk heb ik graag ongelijk!

Crappy Character Creator

Door een gebrek aan tegenstanders naast me op de bank, is het meest interessante aan UFC 4 wat mij betreft de Career Mode. Lekker een fighter creëren en net zo lang trainen tot (in mijn geval) ze een keiharde kampioene is; in sommige UFC-games was dit spannend, intens en belonend. Helaas zijn hier ook weer slechte voortekenen die beginnen bij de character creator: voor een game die van dezelfde uitgever als The Sims vandaan komt, is die namelijk een fucking aanfluiting. De sliders voor het gezicht lijken amper iets te veranderen aan het smoelwerk en zijn vervelend langzaam, terwijl er voor het lichaam voor vrouwen enkel een handvol standaardmodellen zijn.

ufc4

Normaal gesproken ben ik zo iemand die uren kan spenderen aan het tweaken van een personage, maar hier was ik heeeeeeel snel klaar. Het enige wat nog enigszins opvallend is aan deze character creator is de hoeveelheid ‘stances’, dat echt in de dozijnen loopt omdat elke vechter uit de UFC eentje heeft. Ze zijn niet allemaal uniek, maar het duurt wel even voordat je er doorheen gescrold bent. Al deze verschillende manieren van staan verandert echter niets aan Imperator Furiosa’s gezicht, want daar ergerde ik me vanaf cutscene 1 al aan. Ook zie je aan álles dat een vrouwelijk personage simpelweg een mannelijk model is, inclusief diens animaties, waar een skin naar keuze overheen gegoten is. Het is lelijk en ergens vind ik het ook een beetje respectloos, ofzo.

Kansloze Career Mode

Imperator Furiosa haar carrière blijkt ook na het doorploegen van de matige creator een weinig boeiende aaneenschakeling van sparsessies en gevechten te zijn. Aan het begin krijg je nog een halve poging tot narratief met een trainer die je met woord en daad door de eerste stappen begeleidt, maar die laat zichzelf al vrij snel heel lang niet meer zien. Vanaf dan is het een kwestie van je weken voor een gevecht indelen met inhoudsloze promotie-acties, trainingssessies die weinig afwisseling bieden terwijl je aan de hand van onoverzichtelijke menu’s op onbevredigende wijze de skills en moves van je vechter verbetert. Vreemd detail: er is geen geluidseffect als je een Perk koopt. Heel… onwennig.

ufc4

Bare Minimum Fighting Championship

Uit alles in UFC 4 blijkt dat er zo weinig mogelijk effort in gestoken is, maar vooral aan het aantal en de soorten modes. Het is simpelweg het uiterste minimum, net genoeg om niet iedereen kwaad te maken maar veel te weinig als je het met eerdere delen vergelijkt. De Fight Now-, Online- en Versus-opties hebben geen enkele modus die opvalt, origineel is of verrast (waarbij ik het nieuwe Blitz wat

mij betreft terecht negeer) en het enige noemenswaardige wat EA Sports toegevoegd heeft aan deze serie, Ultimate Team, is geschrapt. Yup, wat in UFC 2 nog enigszins een verlossende eigenschap was, is eruit gesloopt omdat het niet genoeg gespeeld werd, aldus creative director Brian Hayes. Oh, en er is voor het gemak niet de moeite genomen een vervangende modus toe te voegen aan de game, want they couldn’t be arsed ofzo.

Knokken marginaal beter

Gelukkig heeft EA Sports ook weinig aan het vechten veranderd, wat betekent dat dat nog even leuk, spectaculair en spannend is. Elk onderdeel van MMA, van de clinch, de ground game tot het staand schoppen en slaan, werkt goed en voelt echt, maar dat is niet te danken aan dit deel. Er is namelijk al járen weinig mis met het vechtsysteem in de UFC-serie en ik moet echt hárd m’n best doen om te ontdekken wat er anders is in dit deel. Het internet vertelt me dat ‘updated grapples and takedowns’ en ‘dynamic striking’ iets dat aangepast moet zijn. Hhhmmm, dat eerste lijkt me iets dat het melden niet eens waard is - net zoals het bullshitty ‘RPM technology’ waar de makers te pas en onpas mee smijten - en het tweede is volgens mij marketingtaal voor ‘geen FUCK’.

ufc4

Iets wat handig is voor beginnende spelers, maar ik vrijwel meteen uitzette, is grapple assist. Dit is in feite een extreem versimpelde weergave van de knoppeninstructies die je krijgt tijdens de ground game. Je hebt er echt niets meer aan zodra je tegen een menselijke tegenstander vecht met een tikje ervaring, want het beperkt het grapplen significant. De volledigheid verplicht me de nieuwe animaties en aangepaste submission-systeem te noemen, maar eigenlijk doe ik dat alleen maar om te laten zien dat ik m’n huiswerk heb gedaan. Je merkt deze zaken namelijk alleen maar als je de gameplay van deel 3 en deze op een operatietafel legt en een uitgebreide autopsie op beiden uitvoert.

Houd op met me

Als oudgediende volgers van de UFC-games de collisie-bugs zien die af en toe plaatsvinden tijdens het vechten, zoals hoofden die dubbelklappen tegen de rand van de octagon en andere onnatuurlijke crashtestdummie-capriolen, dan krijgen ze geheid een déjà-vu. Deze dingen gebeuren al sinds EA Sports MMA, de eerste, onofficiële UFC-game van EA die een fucking decennium geleden uitkwam. Het lijkt wel alsof dit exact dezelfde engine is en EA Sports niet eens de moeite heeft genomen het een minimale update te geven. En eigenlijk heb ik daarmee meteen de conclusie van UFC 4 te pakken… Ik heb geprobeerd door die cover heen te prikken, maar het vertelde me eigenlijk al alles wat ik moest weten.