Review

WARIOWARE: GET IT TOGETHER! Review – Veel content, te weinig lol?

Geplaatst: 14 september om 12:00Aangepast: 14 september om 10:54
Moet het aantal uren dat een game je zoet houdt meewegen in de beoordeling ervan? Jurjen vindt van wel, en dat levert de nieuwe WarioWare wat minpunten op. Hij vond de game ook wat teveel op diens voorgangers lijken. Maar vrees niet, want er valt nog steeds genoeg te genieten. Waaronder vier-speler-volleybal!

In 2003 verscheen WarioWare, Inc.: Minigame Mania voor de Game Boy Advance. De game onderwierp me aan een schier eindeloze reeks minigames die ik steeds binnen vijf seconden moest voltooien, meestal met een enkele druk op de A-knop. ‘Drop’ stond er in beeld, terwijl een taartje onder een aardbei schoof. ‘Shake’ stond er in beeld, terwijl de poot van de hond heen en weer bewoog. ‘Return’ stond er boven de tennisspeler waar de bal naartoe bewoog. Aardbei op de taart gedropt, poot van de hond geschud, bal teruggespeeld, en daar verscheen de volgende minigame alweer.

Het was in 2003 anders dan alles wat ik ooit had gespeeld.

Vrijspelen

Inmiddels zijn we een kleine twintig jaar verder, een tijdsspanne waarin voor elk Nintendo-systeem minstens één WarioWare-titel verscheen. Dus is het niet zo’n verrassing dat er nu ook eentje voor de Switch is verschenen.

Wie anno 2021 aan WarioWare: Get It Together! begint, zal met de verhaalstand beginnen. Simpelweg omdat de andere spelstanden nog vrijgespeeld moeten worden. In de verhaalstand draait eigenlijk alles om vrijspelen. Het vrijspelen van nieuwe wegen op de beperkte ‘landkaart’, nieuwe categorieën en nieuwe speelbare personages. En dat doe je uiteraard weer door reeksen van die ultrakorte en eenvoudige minigames te voltooien. Microgames heten ze tegenwoordig.

WarioWare: Get It Together

Vlinder

Elk van de dikke tweehonderd nieuwe microgames werpt je zoals gebruikelijk plompverloren in een vreemde, vaak bizarre situatie die je met snelle acties binnen een paar tellen tot een goed einde moet brengen. Zo moet je bijvoorbeeld een vlinder redden door de draden te breken van het web waarin hij gevangen zit, aan een stuurwiel draaien om een naderende komeet te ontwijken of een turner van een balk beuken.
Het is allemaal niet zo heel anders dan wat ik in 2003 speelde. Al zijn er wel degelijk twee grote, met elkaar samenhangende vernieuwingen doorgevoerd in deze Switch-versie van WarioWare: je kunt nu met verschillende personages spelen én je kunt alle microgames coöperatief spelen.

Twintig personages

Terwijl je in de microgames van vorige WarioWare-games allerlei gekke voorwerpen, lichaamsdelen, onzichtbare krachten en onbekende, inwisselbare personages moest besturen of gebruiken, speel je in de Switch-versie voor het eerst met twintig herkenbare, direct bestuurbare personages. Je draait dat stuurwiel bijvoorbeeld door er met Wario tegenaan te beuken, of door er met Ashley tegenaan te schieten, of door er met Red bommen op te droppen.
Vlak voordat zo’n microgame begint zie je steeds met welk personages je hem moet voltooien, wat de uitdagingen minder voorspelbaar maakt en de hoge druk op je perceptie en reactiesnelheid nog wat opvoert. Dat zijn goede zaken, zonder dat de gameflow er nu echt door wordt veranderd. Dat gebeurt wél wanneer je de game in co-op speelt.

Met z’n tweetjes

Heb je een vriend of niet zo heel slechte vijand, zorg dan dat die bij je in de kamer zit als je aan de game begint, want de game heet niet voor niets ‘Get It Together’. Wanneer je de microgames met z’n tweetjes speelt, elkaar commanderend, uitscheldend, aanmoedigend, feliciterend en dood wensend, wordt je WarioWare-beleving namelijk echt naar een nieuw, iets hoger niveau getild.
Het is dus echt zonde wanneer je de verhaalstand in je eentje doorloopt om alles vrij te spelen, want daarna valt er niet zoveel meer te beleven. Of, nou ja, die vrijgespeelde dingen kun je daarna natuurlijk nog beleven. Maar de verhaalstand is de ware hoofdschotel van de game en zéker als je hem in co-op speelt het leukste wat deze WarioWare heeft te bieden - los van Vijftal Volleybal misschien.

Megamix

Bij het doorlopen van de verhaalstand komen twintig personages beschikbaar die je kunt gebruiken in de gaandeweg ontgrendelde minigames van de zogenaamde Megamix. Dit zijn Balbezit (met 1-4 spelers een bal hooghouden), Vijandige overname (waardeloos platformspelletje voor 1-4 spelers), Microgame-arena (met 2 spelers proberen zo snel mogelijk microgames te klaren), 5-sterrenduel (met 2 spelers co-op microgames spelen, de meest waardevolle krijgt steeds een ster), Doe maar luchtig (2-4 spelers, eentje speelt een microgame, de rest blaast een ballon op), Vlagveldslag (2-4 spelers die microgames moeten halen om terrein te veroveren), Puckpaniek (2-4 spelers, eentje speelt een microgame, de rest hindert), Super Wario Stars (stom, saai en simpel vechtspel voor 2-4 spelers), Oneindig gevecht (met 1 speler eindeloos veel vijanden verslaan, maar waarom zou je?) en, daar hebben we hem dan: Vijftal-volleybal!

Wanneer je met vier spelers even snel wat lol wilt beleven, moet je Vijftal-volleybal kiezen. Maar let op: deze minigame werkt niet echt als je iedereen een eigen poppetje laat kiezen, omdat sommigen echt underpowered en andere juist overpowered zijn in deze sport. Maar als je afspreekt dat iedereen steeds hetzelfde poppetje moet kiezen, worstelt iedereen met dezelfde tekortkomingen of superkrachten, en ontstaan al snel geweldige momenten met een als een bom aftikkende bal, vreemde effectslagen, popcornregens en hilariteit alom.

Helaas zijn de andere minigames lang niet zo leuk. Ik heb ze met de kids allemaal gecheckt en geprobeerd, maar was eigenlijk wel blij toen die klus weer achter de rug was. Dan nog maar een potje Volleybal jongens? Yes!!!

WarioWare: Get It Together

Waar is de marathon?

Er ontbreekt iets heel belangrijks aan deze WarioWare: een soort marathonstand voor een enkele speler, waarin ik in mijn eentje de ene na de andere microgame moet halen en dit zo lang mogelijk vol moet houden, min of meer de hoofdschotel van eerdere WarioWare-games. Maar zo’n marathonstand zit er dus niet in.
Dat betekent dat je na het - al dan niet met een tweede speler - voltooien van de verhaalstand (zo’n 7 uur) en wat vier-speler-fun met volleybal (wat je na 2 of 3 uur toch ook wel hebt gezien) niet echt meer een reden hebt om naar deze WarioWare terug te keren.

6,1
61
Is hij weer leuk, deze WarioWare? Ja, dat is hij, maar na acht eerdere WarioWare-games is de verrassing of het gevoel iets werkelijk nieuws te spelen wel verdampt. En voor een full priced game is de lol gewoon te snel voorbij.

61