review
escape room
pu.nl
we were here forever

We Were Here Forever (pc) Review – Groter is niet altijd beter

Geplaatst: 13 mei om 12:00Aangepast: 13 mei om 11:03
Na het succes van It Takes Two zijn co-op-games weer helemaal terug en dat is voor ontwikkelaar Total Mayhem een uitgelezen gelegenheid om We Were Here Forever uit te brengen. Gewapend met niets meer dan een walkietalkie waagt Rodney samen met een vriend een poging om te ontsnappen van Castle Rock. Tikt dit co-op-avontuur de genialiteit van It Takes Two aan, of raakt We Were Here Forever bedolven onder de sneeuw?

Licht panikerend ontwaak ik middenin de nacht in een cel, omringd door het geluid van gure, ijzige wind die door dit donkere kasteel waait. Het is een introductie die we al ontelbare keren in games zagen, maar toch pakt We Were Here Forever het nét even anders aan. Geen dialoog of uitleg hoe je in dit hok bent beland, maar simpelweg een open deur voor je neus en een walkietalkie op het tafeltje naast je. Vogel zelf maar uit wat je moet doen!

We Were Here Forever is de digitale equivalent van een escape room en fans van de franchise zijn inmiddels bekend met het concept. Door middel van communicatie met je lotgenoot, die zich meestal in een andere ruimte bevindt, moet je proberen om uiteenlopende puzzels op te lossen. Eén van de belangrijkste features van de We Were Here-games, en tevens ook een van de leukste, keert ook in Forever terug: je kunt alleen met je maatje communiceren via een walkietalkie. Die walkietalkie werkt net zoals zo’n ouderwets praatapparaat in het echt werkt, dus wanneer jij praat, kun je de ander niet verstaan en vice versa. Maak je dus maar op voor een hoop halfbakken en onverstaanbare gesprekken, want We Were Here Forever pakt het grootser, maar soms ook te langdradig aan.

Het gaat niet om de lengte…

We Were Here Forever bestaat uit zes verschillende hoofdstukken. Na mijn eerste speelsessie van ongeveer drie uur bleek dat ik het eerste hoofdstuk pas had voltooid. Waar de totale speeltijd van de eerdere We Were Here-games varieerden van twee tot zes uurtjes, is dit nieuwe deel een avontuur dat de vorige games qua speeltijd dubbel en dwars overstijgt. Aan de ene kant logisch, want ontwikkelaar Total Mayhem heeft niet voor niets dik twee jaar ontwikkeltijd in deze game gepompt terwijl de vorige delen stuk voor stuk in een jaar tijd werden gemaakt. Toch is meer niet altijd beter.

Waar de zes hoofdstukken zelf op een leuke en creatieve manier van elkaar variëren (van kastelen en begraafplaatsen tot onderwaterwerelden en verlaten mijnen), doet de gameplay dat helaas lang niet altijd. Iedere nieuwe ruimte die je betreedt bevat een nieuw concept en als je graag escape rooms speelt, komen deze concepten je bekend voor. Je communiceert symbolen naar je metgezel terwijl hij of zij de juiste code in moet voeren, of je wijst iemand de weg door een doolhof aan gangen: alles komt aan bod. Aan afwisseling in puzzels geen gebrek, want tijdens je reis door Castle Rock en daarbuiten kom je echt tientallen verschillende puzzels tegen. Waar ik mij soms echter mateloos aan stoorde is de frequentie waarin puzzels herhaald worden.

Neem bijvoorbeeld de zogenaamde ‘Trials Room’ in hoofdstuk één. Ik was de Sjaak en moest met een grote sloopkogel in m’n klauwen in een bepaalde volgorde over een aantal tegels lopen. Verpest ik de volgorde, dan donder ik door de vloer en begint het riedeltje opnieuw. Qua insteek een leuke puzzel, maar toen ik erachter kwam dat riedeltje vier keer achter elkaar, met een net iets andere insteek, wordt herhaald, bekroop mij het gevoel dat Total Mayhem in sommige gevallen voor pure opvulling is gegaan. Nu is dat bij leuke puzzels zoals bovenstaande nog niet zo’n ramp, maar dat wordt het wel als de herhaling in datzelfde hoofdstuk nog twee keer toeslaat en in de hoofdstukken die volgen helaas ook frequent aan bod komt.

…maar om wat je er mee doet

Het is een jammerlijke smet op een verder vermakelijk co-op-avontuur, want We Were Here Forever heeft geen extra uurtjes opvulling nodig om te vermaken. Daar zorgt de gameplay en de dynamiek tussen jou en je partner namelijk wel voor. De grotere puzzels steken daarom ook flink boven de kleinere puzzels uit en hebben tijdens mijn reis gezorgd voor de meeste hilariteit en samenwerking. Als je er tijdens een puzzel waarbij je moet beschrijven wat voor geluid een bepaald zeemonster maakt namelijk achter komt dat je medespeler de meest vage beesten met zijn stemgeluid kan imiteren, dan garandeer ik je dat je minstens vijf minuten in een scheur ligt van het lachen. Vergeet alleen niet even die knop van je walkietalkie in te drukken als je over de grond rolt, dan kan je partner namelijk ook meegenieten van jouw lachkick.

Ook de mate van samenwerking voelt completer en bevredigender aan dan in vorige delen. Het zweet zal bij menig We Were Here-speler uitbreken als ik je vertel dat er ook in Forever weer een level zit waarin je toverdranken moet brouwen in een race tegen de klok. Toch voelt het in dit vierde deel een stuk gestroomlijnder aan. Je weet snel genoeg wat je te doen staat, je kunt binnen een paar pogingen gericht schakelen met je maatje aan de overkant en als je goed oplet, heb je geen moment het idee dat je tegen een onmogelijke taak opbokst.

Het laat zien dat Total Mayhem leert van zijn fouten en kritiek uit vorige games mee heeft genomen en heeft verbeterd om van We Were Here Forever een meer gestroomlijnde en duidelijkere co-op-game te maken. Zelden kreeg ik het gevoel echt vast te zitten bij een puzzel, want of jij, of je partner weet altijd wel een aanwijzing te vinden om verder te komen. Al ligt dat niet aan de hints die je iedere dertig seconden via je menu kunt opvragen. Captain Obvious kwam namelijk nog net niet om de hoek kijken toen een hint mij vertelde dat we ‘waarschijnlijk iets met die symbolen op de grond moesten doen’. Tsja…

Totaalpakketje

De We Were Here-games draaiden nooit echt om het verhaal. Er was wel een rode draad aanwezig, maar deze werd vakkundig op een laag pitje gezet door de ontwikkelaar. In Forever gooit Total Mayhem het echter over een andere boeg. De game gaat namelijk verder waar We Were Here Together ophield en in dit nieuwe deel krijgt het verhaal eindelijk meer diepgang. Je komt meer te weten over de kwaadaardige clown en koning die verbonden zijn aan Castle Rock en je maakt kennis met het verzet uit het nabijgelegen plaatsje Rockbury. Het zorgt voor een leuke extra dimensie voor fans van de serie, maar doe geen moeite om het verhaal te begrijpen als je de eerdere games niet hebt gespeeld. Dan zal de plot namelijk vooral klinken als een wirwar van rijmpjes en woorden die in de middeleeuwen al als ‘oud’ werden bestempeld.

Toch zorgt de combinatie van een diepgaander verhaal en de vertrouwde, sterke puzzelgameplay ervoor dat We Were Here Forever een vermakelijk totaalpakket is geworden. Soms stond ik net iets te lang uit m’n neus te vreten omdat ik al klaar was met mijn deel van de puzzel en m’n medespeler nog van alles uit stond te vogelen (of andersom), maar dat kwam dusdanig weinig voor dat het nooit echt ging storen. Maar dit soort smetjes, in combinatie met de langdradigheid die We Were Here Forever soms kent, maken dit helaas geen ultiem puzzelavontuur.

Welles en nietes

Gelukkig kan ik wel met zekerheid zeggen dat iedere We Were Here-fan ook Forever zonder na te denken aan kan schaffen. De game biedt meer uren aan puzzelplezier en als je het concept van de vorige games kent, leg je je ook sneller neer bij het feit dat de game vaak in herhaling valt, omdat je weet dat er na een saaiere puzzel vaak een verdomd vermakelijke volgt. Ik zal niet te veel verklappen over de eindpuzzel, maar neem van mij aan dat deze ook erg vermakelijk is, maar wel terugvalt op een bekende We Were Here-formule. Als je de eerdere delen hebt gespeeld weet je waarschijnlijk waar ik het over heb en zo niet, dan staat je aan het eind van de game nog een flinke verrassing te wachten.

Helaas kan ik met minder zekerheid zeggen dat nieuwkomers evenveel lol aan We Were Here Forever gaan beleven. De drempel om in te stappen is wat mij betreft net iets te hoog, door het overmatig aantal uren dat je je hersenen kraakt over de puzzels in deze game. Doordat je We Were Here Forever uitsluitend in duo’s kunt spelen, kan het ook lastig zijn om iemand te vinden met een redelijke game-pc of console en die er voor openstaat om meerdere avonden hieraan te spenderen Laat staan dat je beiden 18 euro neerlegt om de game aan te schaffen. Als je nog nooit een game van deze ontwikkelaar speelde, adviseer ik je dan ook om eerst de eerdere delen te checken. Passen die in je straatje, dan kun je Forever altijd later nog oppakken.

We Were Here Forever is nu verkrijgbaar op pc, Xbox One, PlayStation 4, PlayStation 5 en Xbox Series X/S.

7,4
74

We Were Here Forever is een flinke breintraining waar je meer uren puzzelplezier uithaalt dan uit alle vorige We Were Here-games bij elkaar opgeteld. De puzzels zijn prettig uitdagend en de flow zit er voor het grootste deel van de game lekker in. Door de iets te hoge mate van herhaling en langdradigheid word je echter te vaak uit die flow gesleurd, waardoor de game zeker voor nieuwkomers een brug te ver kan zijn. Schaf ‘m aan als je bekend bent met het genre, maar speel liever de eerdere games als je nooit eerder een dergelijke digitale escape room hebt geprobeerd.

74
Ons oordeelWe Were Here Forever is een flinke breintraining waar je meer uren puzzelplezier uithaalt dan uit alle vorige We Were Here-games bij elkaar opgeteld. De puzzels zijn prettig uitdagend en de flow zit er voor het grootste deel van de game lekker in. Door de iets te hoge mate van herhaling en langdradigheid word je echter te vaak uit die flow gesleurd, waardoor de game zeker voor nieuwkomers een brug te ver kan zijn. Schaf ‘m aan als je bekend bent met het genre, maar speel liever de eerdere games als je nooit eerder een dergelijke digitale escape room hebt geprobeerd.
Rodney FeterisAl een PlayStation in huis sinds de dagen dat ik nog in luiers liep. Altijd te porren voor een prachtige singleplayer-game, maar er gaat bijna niets boven een potje League of Legends op z'n tijd.