Phantom Spark (pc) review - Een perfect hapje game-cuisine

Geplaatst: 3 september om 10:00
Eenvoud kan zo mooi zijn. Maar wanneer je iets simpel houdt, moet je er wel voor zorgen dat je weinig steken laat vallen. Phantom Spark is niet meer dan een time-trialracer en heeft dus een heel simpel concept. Maar wel eentje met ingrediënten die Tjeerd aanspreken.

Als je wel eens in een echt goed restaurant bent geweest, dan weet je dat daar net iets anders naar eten wordt gekeken. Voor iedere gang is lang gewikt en gewogen over wat er precies op het bord komt. Ieder ingrediënt heeft een reden en een doel. Het is een plaatje als je het voorgeschoteld krijgt, en als het dan in harmonie in je mond samenkomt, proef je dat het ook zó kan. Nee, je krijgt geen baal friet of een natte klets koolsla op je bord gekwakt. Het gaat om de smaak, niet om jezelf volstouwen.

Meditatieve staat

Phantom Spark is haute cuisine in gamevorm. Deze perfect gecureerde time-trialracer draait puur en alleen om het aanscherpen van je tijden. Dat klinkt heel simpel – en dat is het ook – maar de uitvoering nadert perfectie. Dat begint al met het grafische design: een mysterieuze en serene wereld in een dromerig kleurenpalet, bijna alsof de game heel subtiel in een bad Journey is gedipt.

Phantom Spark

Dat wordt ondersteund door een subtiele drum-‘n-bass-soundtrack, eigenlijk de perfecte smaakmaker voor deze wereld. Zo word je in een meditatieve staat gesust, die je in perfecte runs langs lang vergeten ruïnes doet zoeven.

Geen verrassingen

In drie verschillende domeinen met elk hun eigen mentor, probeer je aan de hand van de ghost van die mentor en de echo van je eigen snelste poging, telkens maar weer te schaven aan je tijd. Ieder domein heeft een ander kleurpalet en elf banen en drie challenges waarin je je kunsten kunt vertonen. Die banen zijn vrij kort, goed op je intuïtie te voltooien en hebben – naast uiteraard boostpads en -lanes – een paar kleine curveballs voor je in petto.

Zo heb je stukken modder waarin je makkelijker wegglijdt en hoog gras naast de baan waardoor je vertraagt. Verder word je niet verrast met rare fratsen of verschillende gamemechanics, maar ook niet met veel afwisseling in banen. Wel biedt de game een toffe lokale multiplayermodus, met maximaal vier(!) personen in de split screen.

Watch on YouTube

Leaderboards met onbekende leaders

Terwijl je continu wordt uitgedaagd door je eigen (on)kunde en de tijden van je mentoren, verdien je ook een plekje op het online leaderboard. Zo kun je zien of die ene toptijd wel écht de shit is, of dat er 250 mensen zijn die daar hun reet mee afvegen. Op het leaderboard kun je je eigen ranking zien, inclusief een aantal tijden die sneller zijn dan die van jou. Ik vind het alleen wel jammer dat je de hele lijst niet kunt openen om bijvoorbeeld te kijken wat de beste (of slechtste) tijd van een specifieke baan is. Dat zou een bewuste designkeuze kunnen zijn; er valt wat voor te zeggen dat het hele concept is dat je telkens een klein beetje van je tijd afschaaft om steeds dichter bij perfectie te komen, maar juist het beoogde publiek van deze game (ja, ik dus) zou deze optie wel waarderen.

Phantom Spark is nu verkrijgbaar voor pc, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S en Nintendo Switch.

90
ConclusieDe schoonheid van Phantom Spark zit in de eenvoud van de gameplay en de rake keuzes van het design. Iets meer afwisseling in banen zou de game geen kwaad doen, maar zodra je de game opstart en weer in de dromerige time-trial-hypnose raakt, deert je dat totaal niet meer.