Planet Coaster 2 (pc) review - Fantastisch teleurstellend
Een zwemparadijs in je pretpark is nooit echt een *ahum* natte droom van me geweest, maar in Planet Coaster 2 is het een van de belangrijkste aanvullingen ten opzichte van de eerste Planet Coaster. En het is een leuke upgrade, want in een vloek en een scheet heb je een gat gegraven en is je natte gat voorzien van luxe ligstoelen, een badmeester en een duikplank. Dan kun je ook nog eens aan de slag met stroomversnellingen, golfslagbaden en natuurlijk een uit de hand gelopen collectie van veel te gevaarlijke glijbanen.
Inspirerende verbetering
Planet Coaster 2 is in vele opzichten een verbetering ten opzichte van het eerste deel. Met name op het gebied van de looppaden geeft deel twee een welkome upgrade van je mogelijkheden. Je hebt nu veel meer controle over de manier hoe jouw gasten je park kunnen betreden. Het is veel makkelijker om supersnel lange slingerpaadjes aan te leggen, of om allerlei vormen maken, bestaande vormen of paadjes aan te passen en zelfs pleintjes te maken.
Hoe ongekende het scala aan mogelijkheden nou echt is, daar kom je achter terwijl je de campagne speelt. Ikzelf vind een scenario of twee wel leuk om te spelen, maar daarna duik ik meestal liever de Sandbox in. In het geval van Planet Coaster 2 ga ik ze zeker allemaal spelen, al is het alleen maar om het op te starten en de kunstwerken te bewonderen die ontwikkelaar Frontier heeft opgetuigd. Hierin kun je namelijk een wereld aan inspiratie opdoen. Je kijkt je ogen uit. Zo zie je hele Aqua Domes waar je zelf ook dolgraag eens in rond zou willen spatteren en achtbanen die door ruïnes zoeven, maar daarna ook wat afremmen zodat je ook even rond kunt kijken voordat je weer een afgrond in wordt gestort. Alsof de game je wil uitdagen om er zelf ook iets moois van te maken.
Gemiste kansen
Het creatieve plezier kun je nu ook delen met je vrienden, want er is ook multiplayer toegevoegd. Jammer genoeg kun je niet samen in real-time aan een park werken. Nee, je kunt alleen in beurten werken aan het attractiepark. Het kan nog steeds wel geinig zijn om omstebeurt een nieuw projectje toe te voegen aan je gezamenlijke park, maar het mist toch wel wat kansen om er écht samen iets leuks van te maken, zoals concurrent Parkitect al jaren bewijst. Ik had het wel een hele toffe feature gevonden als het ook op deze manier in Planet Coaster 2 had gezeten, maar dat zal technisch wel wat voeten in de aarde hebben.
De creatieve mogelijkheden waren al het sterkste punt van Planet Coaster 1, en dat is met dit vervolg dus niet veranderd. Het voelt daarom ook enorm vertrouwd aan – bijna alsof er weinig is aangepast. Planet Coaster 2 is vrij vanilla vergeleken met het origineel inclusief vijf jaar dlc. Dat is natuurlijk niet zo gek, maar er missen ook bepaalde onderdelen die al vanaf het begin in het eerste deel zaten. Ik kreeg bijvoorbeeld heimwee naar het hele piratenthema wat al in de eerste versie van Planet Coaster 1 zat, en ook het vuurwerk die je aan je attractie kunt toevoegen, knettert in afwezigheid. Je hebt nu de beschikking over vijf thema's en er is direct op release al dlc beschikbaar die je kunt aanschaffen voor 19 euro. Het voelt een beetje cynisch aan en niet echt sympathiek, zeker gezien het feit dat de game ietwat ongepolijst arriveert.
Uh-oh, frustratie
Zo is het een raadsel hoe Frontier de interface voor het tweede deel heeft weten te verneuken. Het is bijna indrukwekkend hoe onvindbaar sommige features zijn als je ze zoekt in een tabje van een tabje in een submenu. Een simpele strandbal vind je niet bij de pool scenery, waar je het verwacht, maar... uh ja, waar was het ook alweer? Het is zó onlogisch dat ik het me niet meer kan herinneren. De snapping is ook al zo'n bron van frustratie, die een compleet eigen leven lijkt te leiden. Of je het nou uit of aanzet, het resultaat is hetzelfde, en dus zie ik af en toe een power distributor zeven meter in de lucht hangen, terwijl ik dacht dat ik hem op de grond had gekwakt. Ook worden bepaalde attracties die €2,70 kosten, om onduidelijke redenen niet bezocht, terwijl er voor een saai reuzenrad enorme rijen staan voor €15 de neus.
En het is mooi dat ik eindelijk mooie pleintjes kan maken met alles erop en eraan, maar dan moet het wel werken. Ik ben geen blije parkdirecteur als er regelmatig een kluit met vijftig bezoekers op een plein tegen elkaar aan staat te lopen en zo ‘vast’ komt te staan. Die raken dan gefrustreerd, krijgen honger, moeten pissen, willen weg, en voilà: mijn park rating krijgt een knauw. Uit pure rancune heb ik zo'n groep handmatig stuk voor stuk het zwembad in gegooid. Dat kan gelukkig wel.
Het is teleurstellend dat Planet Coaster 2 deze steken laat vallen. Ik hoop dat Frontier het een flinke patchbeurt geeft, want het is verder een fantastische game waar je uren in kunt verliezen. Uiteindelijk weet ik na een paar uur mistasten in de interface wel waar ik alles kan vinden, heb ik een zwarte vlek weten te ontwikkelen voor de vastzittende mensenkluiten en kan ik ook werken met de bouwstenen die ik wél heb. Want ik kan in ieder geval pleintjes maken, alle objecten zijn schaalbaar, ik kan borden en attracties aanpassen met eigen teksten, het personeel is beter handelbaar en er zijn zelfs staff zones!
Planet Coaster 2 is nu verkrijgbaar op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.
Opmerkingen