Call of Duty: Black Ops 6 (PS5) review - Zet stappen in omni-richtingen

Geplaatst: 30 oktober om 09:10Aangepast: 30 oktober om 09:44
Call of Duty staat al een aantal jaar stil. Althans, alles wat onder het COD HQ-parapluutje terechtkomt weet Mol niet lang te boeien. Nieuwe delen voelen vergelijkbaar met de vorige, bijna alsof we ieder jaar een nieuwe Modern Warfare met een andere skin krijgen. Black Ops 6 ontkomt daar niet aan, maar zet tegelijkertijd belangrijke stappen.

Black Ops had jarenlang een eigen smoel en feel ten opzichte van Infinity Wards Modern Warfare-reeks. Omdat alles tegenwoordig echter onderdeel is van Call of Duty HQ en Warzone, zijn de grootste verschillen vooral te vinden in de wapens en de maps. Sure, Black Ops 6 heeft een lagere Time To Kill (TTK), maar dat is hetzelfde als zeggen dat de bal een fractie sneller rolt in EA FC 25. Ondanks de minimale vernieuwingen maakt Black Ops 6 zet wat fijne stappen vooruit in de multiplayer, is de campaign tot het einde prima en biedt vooral Zombies ouderwets plezier.

Call of Duty: Black Ops 6

Omni-moe

Om het heel simpel te brengen: Black Ops 6 is in de kern vooral een veredelde map pack met een rits nieuwe wapens. Dat maakt het extra pijnlijk dat de maps behoorlijk slecht en frustrerend zijn. Zo heb je Redcard, een map die zich afspeelt in en rondom een stadion, maar is beladen met vreemde, verbonden gangen waarin je zelfs per ongeluk buiten de map kan komen. Bovendien is er een heel buitengebied dat haast een aparte map is. Daar waar Redcard juist te groot en onlogisch aanvoelt, zijn andere maps zoals Payback juist erg klein. Met de toevoeging van omni-movement zijn je vijanden binnen seconden terug bij het doel dat je verdedigt. Dat kan soms frustrerend uitpakken omdat het killen van vijanden hierdoor minder impact heeft.

Omni-movement is meteen ook de grootste toevoeging in Black Ops 6. Op papier klinkt dat als een spannende verandering, maar in de praktijk heeft het niet een wereldschokkende impact. Je kan nu elke kant op sprinten en duiken, wat er vooral voor zorgt dat je als stuk boter op een een hete pan door de maps glijdt. Het zorgt voor een nét iets vloeiendere ervaring en laat deze Black Ops net wat vlotter spelen dan je gewend bent van voorgaande delen, en dat is fijn. De gunplay is verder zo strak als altijd en de TTK ligt wat mij betreft op een perfecte plek, omdat je nu wat meer kans hebt om te knipperen voor je doodgaat. Ik heb zowaar soms goede gunfights waarvan de uitkomst een verrassing is.

Call of Duty Black Ops 6

Perkfectionering

Anderzijds gaat Black Ops 6 op een fijne manier terug naar de basis. Wist je dat er in Modern Warfare 3 zo’n vijfentachtig underbarrel attachments zitten? Die hoge wiskunde is nu verdwenen. We zijn weer terug bij een normaal aantal attachments, die duidelijk verschillende dingen doen en vrijwel allemaal een verbetering bieden.

Ook perks hebben een leuke toevoeging gekregen in de vorm van specializations. Als je nu drie van dezelfde kleuren perks pakt, dan krijg je een bonus. Bij rode perks krijg je een boost voor je health regen en movement speed na een kill, terwijl je bij groene perks juist een boost krijgt voor de score bij het halen van objectives. Dat zorgt maakt gerichtere speelstijlen mogelijk, ondanks je nog altijd perks kan mitchen en matchen. Oh, en de klassieke prestige-modus is terug! Je kan nu lekker grinden tot level 55 en helemaal opnieuw beginnen terwijl je je nieuwe icoontje en andere goodies flext, zoals het hoort.

Call of Duty: Black Ops 6

Onder de streep speelt de multiplayer vloeiender dan ooit en met de juiste focus op teruggeschaafde elementen is dit misschien wel de leukste multiplayer sinds Modern Warfare (2019). Mensen die niks hadden met de Call of Duty-multiplayers van de laatste vijf jaar gaan daarom niet spontaan plezier hebben met die van Black Ops 6. Je krijgt dezelfde strakke gunplay, vergelijkbare graphics en hetzelfde geluid. Voor de terugkerende spelers zijn er echter een paar welkome veranderingen die het domweg spelen van de multiplayer een stukje fijner maken, al vallen de maps tot nu toe dus wat tegen.

Blops, James Blops

Net zoals de multiplayer wat dingen terugbrengt naar de basis probeert de campaign van Black Ops 6 duidelijk een klassiek Black Ops-verhaal te vertellen. Het verhaal heeft flinke James Bond-vibes met de internationale spionagemissies die je op je schoot krijgt. De game geeft je daarbij vaak de optie om te spelen zoals jij wil. Ga je sneaken in een Italiaans dorpje of ga je toch guns blazing? Bereik je de senator door z’n vrouw te af te persen of speel je het toch op een hoge bieder bij een veiling?

Watch on YouTube

Er zijn ook genoeg lineaire achtbaanritten, zoals de fantastische casino-heist, waarin je à la Now You See Me gebruikmaakt van verschillende personages en hun skills. Even later krijg je weer een openwereldlevel voorgeschoteld, dat veel leuker en georganiseerder is dan de verschrikkelijke Warzonemissies in MW3. Met een wagen rij je daarin rond en veeg je legerkampen schoon, vind je kistjes met uitrusting en pak je opdrachten op je eigen manier aan. Dat blijft bij één missie, maar wat mij betreft mogen ze die opzet best vaker gebruiken.

De singleplayer houdt je dus constant bezig op veel verschillende manieren, én in een ouderwets rap tempo. Het mag misschien de beste campaign sinds Modern Warfare (2019) zijn, maar dat gaat niet zonder vallen en opstaan. Zo bestuur je helaas een letterlijk nietszeggend personage genaamd Case - door het gebrek aan gesproken tekst is het lastig een band te krijgen. Ook de laatste twee missies in het anders historische spionageverhaal leunen opeens op het bovennatuurlijke, en verplichten je een rits opdrachten te doen die haaks staan op de constante extase die de rest van de campaign biedt. Niet een goede finish, maar desondanks een fijne campa-

Update requires restart

Call of Duty: Black Ops 6

Live service singleplayer

Nieuw in de campaign is trouwens de safehouse, een soort hub waarin je optionele gesprekken kan voeren met je teamleden en nieuwe bonussen kan vrijspelen. Bij de gear station kan je bijvoorbeeld betere armor-vaardigheden vrijspelen met geld dat je vindt in de maps. Op zich leuk, maar het is wel zo dat geld om deze upgrades te kopen niet zo makkelijk te vinden zijn, tenzij je echt flinke uitstapjes neemt en elk hoekje van elke kamer bekijkt.

Niet iets waar je per s-

Update requires restart

… per se zin in hebt tijdens het verhaal dus. Bovendien moet je ook eerst je gevonden knaken uitgeven aan de drie upgrade stations zelf, voordat je upgrades kan kopen. Het is een ietwat vage keuze waardoor je pas halverwege de campaign je eerste upgrades binnenharkt.

Connecting to Call of Duty services

Misschien is het tijd om de olifant in de kamer aan te halen. Call of Duty is namelijk een liveservicegame verhuld als premium jaarlijkse titel. Voorbeeldje: tweemaal tijdens de campaign werd ik eruit gekickt omdat er een update nodig was. Nee, niet een patch: gewoon een in-game update. Sterker nog, als je niet met de servers kan verbinden krijg je de optie om offline te gaan. Als je dat doet, zegt de client dat er geen games zijn om te spelen. En probeer maar eens je console in slaapmodus te zetten, dan word je gewoon uit je missie gekickt bij terugkeer. Call of Duty HQ is vanwege complexe opzet altijd al frustrerend geweest, en het is extra frustrerend om te zien dat daar nog altijd geen verandering in aangebracht is.

Call of Duty: Black Ops 6

Zom-bijzonder leuk

Je weet wat ze zeggen: bewaar het leukste voor het laatste. Ik ben licht bevooroordeeld als Zombies-fan van het eerste uur, maar de Zombies-modus in Black Ops 6 is gelukkig ouderwets genieten. Met de terugkeer van round based Zombies kunnen we weer hersenloos knallen en zombies-treintjes maken. Black Ops 6 bevat twee maps. De eerste, Liberty Falls, is een behoorlijk groot dorpje met erg veel beweegruimte. Het voelt eerder als een multiplayermap dan een doordachte Zombies-map. Er zijn bijvoorbeeld weinig kenmerkende ontwerpen of decoraties aanwezig die je verwacht van Treyarch. Het is vooral gewoon een dorpje in het daglicht, zonder veel duisternis of alien-shit. De aanwezigheid van meerdere ziplines en de vrijheid van het klimmen over obstakels zoals auto’s of hekjes laten het geheel wel lekker vlot en fris aanvoelen, waar je voorheen constant tegen onzichtbare muren liep.

De tweede map - Terminus - voelt wel degelijk meer als een sterk ontworpen Zombies-map. Zo zijn er donkere, gore gangetjes die doen denken aan Nacht der Untoten en vind je grootse machines die eruitzien alsof ze door Richtofen ontworpen zijn. Er is ook weer een nieuwe crew aanwezig met veel ingesproken zinnen die me meermaals hebben laten lachen.

Call of Duty: Black Ops 6

Omni-improvement

Voor de echte Zombies-fans staan in beide maps uitgebreide easter eggs te wachten, die nu gewoon ‘main quests’ worden genoemd. Het uitvoeren van deze complexe, langdurige opdrachten is trouwens niet voor iedereen weggelegd. Sommigen weten niet eens dat ze in de game zitten of slaan ze over. Daarom komt Treyarch binnenkort met een nieuwe directed mode waarin de game dus wél stap voor stap uitlegt wat je moet doen. Zo kan iedereen de verborgen pracht en praal van de zombies-modus ervaren. Toch is de easter egg van in ieder geval Liberty Falls niet zo moeilijk als je gewend bent: ik heb deze in de eerste poging al weten te voltooien. Afijn, in ieder geval een Ray Gun-skin erbij.

Daarnaast zijn er nog meer veranderingen die het leven met zombies in je nek wat aangenamer maken. Als je in co-op neergaat, behoud je tot drie perks, afhankelijk van hoe snel je weer te been wordt gebracht door een maatje. Wapens uit mystery boxes kunnen nu zowaar gedeeld worden met je teammates, wat gevierd moet worden.

Call of Duty: Black Ops 6

Bovendien kan je nu perks en wapenmods upgraden. Door middel van augment research boek je namelijk progressie op aangewezen perks en mods. Zo krijgt Juggernog meer levens of armor en kan je ervoor kiezen om je laadsnelheid van Speed Cola nóg sneller te maken. Hiermee heb je een reden om keer op keer in de twee maps te duiken, een sterkere loadout bij elkaar te grinden en aan te passen naar jouw speelstijl. Helaas duurt dat grinden wel erg lang, dus hopelijk wordt dit via een update een beetje versoepeld.

Met fijne maps, uitgebreide easter eggs en meerdere quality of life-verbeteringen is deze Zombies-modus dus weer helemaal in topvorm. Het enige wat eigenlijk nog ontbreekt is double tap, want oh my, wat wordt het lastig boven ronde 30.

Smaakt naar Warfare

Goed, Call of Duty: Black Ops 6 is dus vooral een fijne game. De campaign weet op het einde na een goede indruk achter te laten door de variatie aan missies die niet altijd bombatisch proberen te zijn en voor de zombiefans is er weer een fantastische modus met veel herspeelbaarheid door de toevoeging van augments en andere verbeteringen. De multiplayermodus is weer als vanouds genieten, die wat vloeiender speelt door omni-movement en wat meer overzicht creëert in het personaliseren van wapens. Alleen nog goede maps erbij en we hebben weer fijne Call of Duty voor dit jaar.

Call of Duty: Black Ops 6 is nu beschikbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, PlayStation 4, Xbox One en pc.

76
ConclusieCall of Duty: Black Ops 6 is een goed totaalpakket dat vooral verfijningen doorvoert. Omni-movement is een prima toevoeging en de singleplayermodus is een fijne middagsnack, maar het is de Zombies-modus die de kroon spant door heerlijke verbeteringen en de terugkeer naar de basis.

Ruan MolemanHoudt van RPG's, Indies, Virtual Reality en games die je samen kan spelen. Speculeert graag over de gekste leaks.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.