Header

Cities: Skylines 2 review - Verkeer in de zevende hemel

Cities: Skylines flikte het om het geroep om een goede Sim City te doen verstommen. Inmiddels heeft niemand het meer over de ooit legendarische en toonzettende citybuilder van EA. Nu komt Collossal Order met Cities: Skylines 2, het vervolg op deze moderne klassieker, dat in alle opzichten een stap vooruit moet zetten. Tjeerd deed een fluorescerend hesje aan en heeft inmiddels al flink wat Cities uit de grond gestampt.

Als ervaren Cities-speler ben je natuurlijk vooral benieuwd naar de spectaculaire nieuwe look van het tweede deel, maar op dat gebied moet ik je (voorlopig?) teleurstellen. De prachtige beelden die we de afgelopen maanden hebben gezien in trailers en developer diaries, heb ik bij verre niet kunnen realiseren op mijn eigen pc (met RTX 3080). De optimalisatie van Cities: Skylines 2 laat momenteel nog te wensen over. De game heeft last van performance issues: zelfs een collega recensent die een RTX 4080 heeft geĆÆnstalleerd, kwam met upscaling aan maar op 40 fps. Dit werd overigens al benoemd in de review notes, dus hopelijk komt er snel een performance patch.

Belachelijk goed

Wat Cities: Skylines 2 gelukkig belachelijk goed maakt, is dat je op weg van dorp naar grote stad eigenlijk alleen maar tegen wordt gehouden door je eigen onkunde en slechte ideeƫn. Waar ik in het eerste deel mijn plannen vooral moest aanpassen aan de beperkingen van de game, is dat in deel twee juist andersom. Alles hangt nu van je eigen visie af, de game faciliteert jouw plannen bijna altijd. Daardoor ben ik veel creatiever geworden in het plannen van mijn stad, omdat ik wƩƩt dat het niet oneindig veel tijd kost om mijn ideeƫn te integreren of om ze weer aan te passen, mocht het uiteindelijk niet werken.

Alles staat en valt daarbij bij de infrastructuur. Het bouwen van je wegennetwerk is op veel vlakken een verademing. Het is zóveel meer intuïtiever en makkelijker geworden, dat je nooit meer hoeft te worstelen met je plannen. Zo kun je met één druk op de knop van een kruispunt een rotonde maken, zijn je wegen zonder moeite in allerlei bochten te wringen, en is het maken van bepaalde vormen, parallelle wegen, grids, tunnels en verhogingen een peulenschil. Ik ervaar daarom ook enorm veel plezier in het optimaliseren van mijn wegennetwerk - op maat gemaakte oplossingen voor het verkeer in verschillende gedeeltes van de stad zijn namelijk zo gemaakt. En mocht het alsnog niet helemaal gaan zoals je wilt, kun je altijd kant en klare verkeerspleinen aanleggen.

Ik ben er weg van

De wegen hebben ook een andere upgrade gekregen. Waterleidingen, riolering en elektriciteitskabels worden netjes weggewerkt onder je wegen. Zo hoef je je geen zorgen meer te maken over bepaalde buitenwijken die wat verder af liggen van de rest. Je hoeft dus niet net als in het origineel weer hoogspanningsmasten te plaatsen om ze van elektriciteit te voorzien (die je weer weg kunt halen als de boel aan elkaar is gebouwd).

Je kunt je daardoor richten op de dingen die er wél toe doen. En mocht je even te weinig elektriciteit opwekken is je stad niet meteen in rep en roer, want als je aangesloten bent op een externe hoogspanningslijn, importeer je automatisch aanvullende ampères. Hetzelfde geldt andersom: als je een overschot hebt van elektriciteit, water, graan, steen, hout of vee, wordt dat automatisch geëxporteerd en krijg je daar een aantal welkome knaken voor terug. Je voelt je door die connectie met de buitenwereld veel meer verbonden en wordt zo op een plezante manier uitgedaagd om ook jouw burgers en toeristen van elders meerdere mogelijkheden te geven om te reizen tussen jouw stad en de buitenwereld.

Mes que un stad

Ook al is het nog onmiskenbaar Cities: Skylines, het tweede deel voelt anders aan dan zijn voorganger. Dat heeft met name te maken met de schaal van je steden, het is groter opgezet. Kaarten zijn veel groter en geven je meer mogelijkheden om je ding te doen zoals jij dat wilt. Je begint zoals altijd met een groot vierkant vlak, maar de uitbreidingsmogelijkheden zijn aanzienlijk, en niet alleen rondom je startvierkant. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om op een afstandje van je grote stad een dorpje te bouwen. Een vliegveld of een stadion buiten de stad kan ook, een leuk project om eens voor te gaan zitten en een perfect sluitende verkeersflow te creƫren. Of om de ideale connectie met het openbaar vervoer mogelijk te maken natuurlijk.

De progressie van klein dorpje naar een grote metropool is daarbij verbeterd. Want hoe groter jouw nederzetting wordt, hoe meer ervaringspunten je krijgt en je stijgt in level. Voor ieder niveau dat je omhooggaat, krijg je nieuwe onderdelen tot je beschikking en daarnaast een aantal uitbreidingspunten die je kunt inzetten in verschillende onderdelen van je stad. Je kunt zo bijvoorbeeld kiezen om (technische) universiteiten te bouwen, nieuwe opties in wegenbouw of nieuwe gebouwen in andere infrastructuur, zoals andere manieren om elektriciteit op te wekken of om je vuilnis te verwerken. Dit is een overzichtelijke en leuke manier om de progressie aan te pakken, want zo kun je je eigen pad plaveien op weg naar jouw ideale stad.

Realistischer en evenwichtiger

Dat de steden groter zijn, komt ook doordat de populatie wat realistischer is verdeeld. Voorheen woonden er in een vrijstaand huis gerust vijftien tot twintig mensen, nu is er gewoon ƩƩn huishouden in een huis gevest. Dat zorgt ervoor dat de buurten wat dunner bevolkt zijn en dat de mensenstromen wat overzichtelijker zijn. Je wegen zijn daarom minder snel gevuld en dat is wel zo fijn.

Maar de reden waarom je wegen wat evenwichtiger worden begaan, heeft ook te maken met de AI. Die is namelijk een stuk opgeknapt. Je weggebruikers gebruiken niet alleen de kortste routes, maar vermijden waar ze kunnen ook plekken waar veel files staan, of andere bottlenecks. Als er brand in de straat is of als er een ongeluk is gebeurd, kunnen ze er ook voor kiezen om de wagen te keren en het via een andere weg te proberen. En dat is heel tof. 

De minpunten

Cities: Skylines 2 laat helaas ook wat steekjes vallen. Zo komen er regelmatig problemen op je pad, waarbij je niet goed weet wat je ermee aan moet. Ik krijg bijvoorbeeld continu icoontjes op mijn scherm van winkelcentra waar geen hond langskomt om iets te kopen. Waarom? Geen idee. Hoe kan ik dit dan oplossen? Moet ik de business platgooien en het bestemmingsplan aanpassen naar woningen, of ligt het aan de zaak zelf en moet er simpelweg ander soort retail in? Hetzelfde geldt voor fabrieken die geen laagopgeleide werknemers kunnen vinden of de optimale indeling van mijn openbaar vervoer. Soms krijg je pop-ups met een verwijzing naar een bepaald menu, maar geen snelkoppeling naar dat daadwerkelijke menu.

Ik wens ook niemand de worstelingen toe die ik heb gehad met de terrein-tool, waar soms letterlijk geen land mee te bezeilen is. En leuk als je makkelijk wegen aan kunt leggen met mooie bochtjes enzo, maar ik ben er wel klaar mee om gebouwen te moeten verplaatsen die op ƩƩn hoekje net dertig centimeter te ver van de weg afliggen zodat de parkeerplaats ineens onbruikbaar is. Of gebouwen die ineens magisch worden afgesloten van riolering en elektriciteit. Of de radiozenders die in een sneltreinvaart weten te vervelen, met een gaaptrekkende soundtrack en flauwe quasi-cabaret.

Cities: Skylines 2 is nu verkrijgbaar voor pc en Game Pass voor pc. De game komt ergens in 2024 uit op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. 

Conclusie

Ons oordeel

8,5
85

Conclusie

Ik had torenhoge verwachtingen voor Cities: Skylines 2, en die zijn grotendeels waargemaakt. De grotere schaal, het progressiesysteem dat voldoening geeft, de realistischere steden, verbeterde AI en een buitengewoon goed hervormd wegensysteem hebben ervoor gezorgd dat ik helemaal ben ingepakt door deze game. Helaas zijn er ook wat minpunten, die mijn plezier gelukkig weinig in de weg hebben gestaan. Dit wordt de komende vijf jaar zonder twijfel een vaste klant op mijn pc.