Header

De toekomst van horror games

Tomm Hulett, de associate producer van de nieuwe Silent Hill, heeft een boekje open gedaan over wat volgens hem de toekomst van horror games moet worden. Volgens hem werkt de manier van horror overbrengen in games van tegenwoordig niet meer zoals vroeger en moet het genre als het ware meegroeien met de industrie!

Hij legt uit dat vroeger de technische limiet van de consoles het horror genre juist hielp! Clunky combat, verwarrende camera punten en meer van dat soort technische beperking van het verleden, hielpen het horror genre juist, maar tegenwoordig blijft er eigenlijk nog maar een third person shooter over als je die beperkingen weghaalt. Het wordt dan ook lastig om weer een echt enge game te maken.

ā€œI think the genre was lucky, to an extent, when it started out. A lot of horror elements ā€˜clicked’ such as clunky combat, confusing cameras, and so on. However, shoddy gameplay can’t be a feature forever, and so everyone fixed the combat – resulting in action games with creepier monsters. If horror games are going to be ā€˜scary’ in the future, it’s going to take careful game design to do it.ā€

Dit wil echter niet zeggen dat het onmogelijk is om nog een echt vette horror game te maken, maar tegenwoordig komt daar gewoon iets meer bij kijken. Tot slot zegt Mr. Hulett dan ook:

"If you have tense, frightening gameplay happening naturally, and then some carefully orchestrated designed-scares, you would have a very memorable horror game. Hopefully that’s the direction the genre is headed.ā€

Zitten jullie eigenlijk te wachten op goede horror games, of ben je niet zo van het schrikken tijdens het gamen?

Aanbevolen voor jou