Deze Review is compleet anders dan de Review in het magazine!
Ik heb altijd gezegd dat 2014 niet een top jaar zou worden als het gaat om vette game releases, maar Driveclub stond wel hoog op het verlanglijstje. Voor m’n gevoel zou dit de eerste echte next-gen racer worden op de PlayStation 4 en nu ik de game 2 weken helemaal kapot heb gespeeld, kan ik er een eerlijk oordeel over geven. De game valt niet tegen, maar toch ook wel. Lekker vaag ja!
Subliem
In plaats van te beginnen met de minpunten, wil ik het eerst hebben over wat Driveclub absoluut een vette game maakt. De besturing van de auto’s is namelijk subliem te noemen! Driveclub heeft de perfecte mix van arcade en simulatie gevonden en ik wil zelfs zo ver gaan door te zeggen dat deze besturing vanaf nu de standaard zou moeten zijn voor dit soort racegames. Het gevoel van snelheid is daarnaast bijna ongeëvenaard en dat zorgt voor een fantastische race ervaring. Serieus, de handling in Driveclub is top notch!
Grafisch ziet de game er prima uit. In eerste instantie is het niet schokkend mooi, maar na verloop van tijd ga je vooral de grafische details heel erg waarderen. Schaduw en lighting effects zijn prachtig, de bandensporen blijven altijd staan, blaadjes vliegen tegen je voorruit, de vlammen slaan uit je uitlaat en de vonken dansen onder de auto vandaan als je over een hobbel rijdt. De kracht van de PS4 wordt goed benut, laat dat duidelijk zijn.
Helaas geldt dat niet helemaal voor de omgeving en dan vooral de toeschouwers. Ze zien er op z’n zachtst gezegd verlept uit en dat valt extra op, omdat de rest er wel zo high res uit ziet. Het is alsof ze de toeschouwers zijn vergeten of hebben gedacht, dat kost zoveel kracht, fock it maar.
Exotische scheurijzers
De singleplayer mode is leuk en lekker uitgebreid. Je begint uiteraard in redelijk simpele hatchbacks, maar na een paar uurtjes mag je achter het stuur zitten van exotische scheurijzers. Er is meer dan genoeg content beschikbaar en een leuke toevoeging zijn de ‘Face to Face’ challenges die je onder het rijden kunt proberen te overmeesteren. Denk aan de beste drift maken, een bocht perfect insturen, een hoge gemiddelde snelheid, en meer van dit soort opdrachten. Het is niet verplicht om je met deze Challenges bezig te houden, maar het geeft wat variatie in de races.
Na een uurtje of 8 heb je de singleplayer wel gehaald en dan zou de game pas echt tot leven moeten komen door het online aspect in Driveclub. De naam zegt het al, je kunt clubs maken met je PSN vrienden en samen proberen zo hoog mogelijk op de leaderboards te komen. Ontwikkelaar Evolution Studios heeft meerdere malen van de daken geschreeuwd dat dit het belangrijkste onderdeel zou worden van Driveclub met bijzonder veel manieren om andere clubs uit te dagen en je zelfs hele tournaments zou kunnen doen, die bijvoorbeeld een week zouden duren. Laat ik het maar gewoon zeggen, dat valt ontzettend tegen!
Karig
Ja, je kunt een club maken met maximaal 5 van je vrienden. Iedereen die in de club zit en een race uitrijdt, verdient hiermee punten voor het team, waardoor je in level omhoog gaat. In plaats van dat je dus zelf een level hebt, heeft ook je club een level en met z’n allen kan je er voor zorgen dat dit level omhoog gaat. Klinkt leuk, maar als ik heel eerlijk ben slaat het nergens op. Het is absoluut niet moeilijk om in je eentje het level van je club te laten stijgen en je hebt elkaar echt niet nodig. Ook de gameplay modes die de clubs met zich mee brengen zijn veel te karig.
Je kunt online een multiplayer race spelen in je eentje, of met je club. Je racet dan tegen andere spelers of clubs, maar in feite verschilt de gameplay niks tot weinig van elkaar. Het is altijd zaak om eerste te worden en zelfs als je team mate voor je rijdt, wil je die nog inhalen voor je eigen level. Het komt er eigenlijk op neer dat je in de game al een lobby hebt gemaakt met je vrienden en vanuit daar alle races start. Als je heel eerlijk bent, is het niet heel anders dan in alle andere racegames, waarin je vrienden uitnodigt om mee te spelen. Sterker nog, in Driveclub doen we een stapje terug!
Autolog
Het is namelijk niet mogelijk om zelf een lobby aan te maken in Driveclub. Je kunt bijvoorbeeld niet kiezen op welke track je wil rijden, met welke auto, op welk tijdstip en welke assists er zijn toegestaan! In plaats daarvan kies je een random race, daar moet je je voor inschrijven en als er genoeg spelers zich inschrijven, ga je naar de random lobby. Het is te omslachtig voor woorden en met 2 modes is het veel te weinig voor een game die zo zwaar op online gameplay zou leunen. Het is bijna onvoorstelbaar karig te noemen.
Wat de online gameplay nog een beetje leuk maakt, zijn de Challenges die je naar elkaar kunt sturen. Als je bijvoorbeeld een gruwelijke tijd neerzet in een race, kan je andere spelers uitdagen je tijd te verbeteren. Dat is altijd cool in racegames, maar het is niet meer dan een soort Autolog dat we al jaren kennen uit andere racegames. Evolution Studios doet wel heel cool over de online modes, maar we hebben het allemaal al een keer eerder gezien en misschien ook wel een stuk beter.
Heilige graal
Driveclub is geen slechte game. Het racen is fantastisch en geeft heel erg dat ‘nog 1 potje dan’ terwijl het al midden in de nacht is. Toch heeft Evolution Studios een veel te grote hype gecreëerd over het online gedeelte en de clubs, waardoor de game simpelweg een beetje tegenvalt. Het is niet de heilige graal waar we allemaal op hoopte, maar het is gewoon een toffe racer geworden, waar we er al veel van hebben gespeeld de afgelopen jaren. Het was de bedoeling dat Driveclub zich ging onderscheiden in vette online features waar je samen met je vrienden nooit op uit gekeken zou zijn, maar dat blijkt nu zwaar overdreven. Zo jammer, want in de basis is het een geweldige race game.
Ja, er komen andere online features bij en ja, er komt nog een vet weather systeem in de game, maar bij launch zijn die features er simpelweg niet. Het is voor mij wel duidelijk dat ondanks het uitstel, de game nog steeds niet af is.
Opmerkingen