Farming Simulator 25 (PS5) review - Frustrerender dan stikstofregels
Van tijd tot tijd kan ik enorm genieten van een goede simulatiegame. Eerder dit jaar nog was ik maandenlang in de ban van Mudrunner en Snowrunner: diepgaande off-road sims vol micromanagement aan elk radertje van je truck, meeslepende spelmechanieken, audio en graphics. En bovenal: een hard plassertje als alles verloopt zoals gepland, evenals lekkere in-game beloningen die alleen maar toevoegen aan het gevoel van voldoening. Verlangend naar bovenstaande sentimenten begon in afgelopen week aan Farming Simulator 25. Ik had niet durven voorspellen hoe bedrogen ik uit zou komen.
Het is natuurlijk absoluut geen geheim waar Farming Simulator om draait: je runt je eigen - al dan niet zelfgebouwde - boerderij en controleert alle processen, van het bewerken van grond en het houden van allerlei soorten vee. Daarbij heb je de beschikking over verschillende soorten gewassen (met bijbehorende seizoenen om ze goed te verbouwen) en dieren om voedsel te genereren en verkopen. Dit alles doe je met behulp van een scala aan echte landbouwvoertuigen en gereedschappen van talloze wereldwijde leveranciers.
Werp opa Walter maar in de oogstmachine
Dat klinkt als de natte droom van elke boerensimulatiepummel, maar in Farming Simulator 25 is dat allerminst het geval. Vanaf het allereerste moment dat ik in een van de drie nieuwe maps spawn (ik kies voor de Amerikaanse variant), komt de frustratie me tegemoet. Ik doorloop de tutorial, waarin ik als kersverse opvolger van mijn opa Walter (ons pap had er blijkbaar toch geen zin in), voorgekauwd krijg wat er allemaal komt kijken bij het boerenleven.
Ontwikkelaar Giants Software heeft voor opa Walter een heuse stemacteur de studio ingetrokken om hem de meest tenenkrommende stukken dialoog in te laten spreken. Na twee minuten was ik al klaar met de aanwijzingen van die ouwe, en ik probeerde hem met mijn ploegmachine omver te rijden. De beste man blijkt zoals verwacht plot armor te hebben, want mijn drietonner stuitert van hem weg wanneer ik iets te dichtbij kom. Opa is een van de handvol NPC’s die af en toe tegen me aan lult, maar stuk voor stuk zijn ze stuitend slecht. Alsof ze na één take in de studio te horen kregen: “Prima mien jong, bedankt!”
Het bovenstaande is kenmerkend voor Farming Simulator 25. Alles, maar dan ook alles in deze game zou in het kader van realisme moeten staan. Wil ik spullen in- of uitladen, dan moet ik uit kunnen stappen om laadkleppen open te gooien. Wil ik weten wanneer Berta 450 gaat bevallen van haar langverwachte kalfje, en dus klaar is om mij melk te geven, dan moet ik de dierenarts kunnen inschakelen voor advies. Bijt de wolf m’n schapen kapot, dan moet ik op zijn minst bij de overheid kunnen janken om beschermingsmiddelen. Niets daarvan in Farming Simulator 25! Giants heeft ten opzichte van de vorige hoofdgame uit 2021 minimale moeite gedaan om de basiselementen te verbeteren ten behoeve van realisme, hetgeen waar het nou juist om draait in een simulator.
Tijd voor mods
Wat is er dan wél voor nieuws aanwezig in de nieuwe editie? Rijst, spinazie, bonen en erwten maken hun opwachting als gewassen om te verbouwen, er zijn drie nieuwe maps in de VS, Europa en Oost-Azië en bijbehorende klimaten om rekening mee te houden, meer van vierhonderd landbouwmachines verdeeld over ongeveer honderdvijftig merken en nieuwe weersomstandigheden zoals hagel en zelfs tornado’s. O ja, er zijn ook nieuwe dieren, waaronder waterbuffels, geiten en zelfs babydiertjes!
Het jammere aan de bovenstaande waslijst is dat bijna alles geïmplementeerd is op een enorm onlogische, inconsistente en soms ronduit surrealistische manier. En is het wel logisch, dan zit de game zichzelf enorm in de weg omdat de algehele presentatie tekortschiet. Bijvoorbeeld dieren: er zijn ditmaal dus baby’s, maar op geen enkele manier is er sprake van echte veehouderij.
Er zijn namelijk geen mannelijke dieren (met uitzondering van de haan). In het echte boerenleven is volgens mij nog steeds een stier nodig om mijn koe uiteindelijk kalfjes te laten krijgen. Maar in de game koop je de kleintjes gewoon. Neem ik schapen, dan kan ik niet de herder uithangen en ze van gebied naar gebied hoeden. Afgelopen week las ik nog over een vogelgriepuitbraak op een boerderij in Nederland, maar de dieren in FS25 worden niet ziek! Elk gevoel van verbeelding en immersie wordt dus doodgeslagen voordat het überhaupt tot wasdom kan komen. Het is blijkbaar nu al tijd voor de modding-community om de game te redden…
Tijd voor… dlc?
De nieuwe maps zijn op de beste momenten aardig om te bespelen, maar ook hier word ik om de haverklap uit de ervaring getrokken. Ik ga bijvoorbeeld een stukje rijden op de Aziatische map en ga ik een stad binnen, dan tref ik daar Engelse naamborden aan. Slaat nergens op! Rijd ik in de VS naar het oog van een tornado, dan gebeurt er he-le-maal niets!
Er zijn godverdikkie niet eens geluidseffecten wanneer ik met mijn voertuigen ergens tegenaan rijd. Ik vind audio belangrijker dan graphics bij het ondergedompeld worden in simulaties en Giants doet in Farming Simulator 25 niet eens de moeite om je op die manier mee te nemen. Dat gezegd hebbende kan ik op momenten wel genieten van de misteffecten, maar dan wel alleen als ik er doorheen rijd. Op een afstandje ziet het er net zo afschuwelijk uit als de hagel en de regen. Wat ook op m’n lachspieren werkt is het feit dat mist blijkbaar ook overdag in hartje zomer de kop op speelt. Heb ik hier in Eindhoven in ieder geval nog nooit gezien.
Omdat ik de afgelopen dagen in toenemende mate pissiger werd om hetgeen dat mij wordt voorgeschoteld, heb ik Farming Simulator 22 weer even geïnstalleerd op mijn PlayStation 5. “Effe kijken hoe het zit met de beschikbare landbouwapparatuur”, dacht ik. Wat blijkt: FS25 heeft een handvol meer voertuigen (een stuk of tien), maar vooral het aantal tractoren in de basisgame is aanzienlijk verminderd ten opzichte van FS22. “Waarom doet Giants dit?”, vroeg ik me af. Willen ze meer dlc verkopen? Of gewoon de achterban boos maken? Ik bedoel: op Steam werd men de afgelopen weken al kwaad door een New Holland-maaimachine die buiten de Year 1-seizoenspas zou vallen, maar na de onrust besloot Giants hem daar toch in op te nemen.
Wel is het daadwerkelijk leuk om de nieuwe rijstvelden te verbouwen. Je moet de velden namelijk onder laten lopen voordat je de rijstplanten kunt inbrengen. Daar heb je twee nieuwe machines voor en hoewel dat aantal weinig is, blijft het wel iets dat ik nog niet eerder heb gedaan in een simulatiegame en dat is leuk.
Onder de streep kan ik echter niet anders dan enorm teleurgesteld zijn in Farming Simulator 25. Ik voel me verre van boer tijdens het rijden in m’n John Deere (ja, ik noem ‘m maar even). Vrijwel alles, van belangrijke spelmechanieken tot het geluidsontwerp, heeft de diepgang van een doperwt. De grafische effecten zijn, zeker voor een game uit 2024, niet op het niveau dat je mag verwachten. Op PlayStation 5 draait alles in locked 30 fps, maar voor m’n gevoel zijn er zelfs dan nog dips en dat kan echt niet, zeker wanneer je bedenkt dat FS22 gewoon in 60 fps liep. Farming Simulator 25 is net zo frustrerend als de stikstofregels en die zitten niet eens in de game.
Farming Simulator 25 is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X/S
Opmerkingen