Frostpunk 2 (pc) review - Zit er warmpjes bij aankomende winter
Toen Frostpunk me werd aangeraden dacht ik te maken te hebben met een simplistische citybuilder, waarbij de setting het unieke selling point moest voorstellen. In werkelijkheid is het echter zoveel meer dan dat en krijg je te maken met het overleven en managen van de laatste stad op aarde, waarbij er keiharde en hartverscheurende keuzes gemaakt moeten worden. Dit allemaal om de laatste gigantische storm te trotseren met extreme temperaturen van 150 graden Celsius onder nul.
Schoorsteengenerator
Frostpunk is in de basis dan wel een citybuilder, maar het is ook een race tegen de klok. Als hoofd van de stad moet je de bewoners als het ware aansturen en er voor zorgen dat er wordt gewerkt aan alles wat de stad nodig heeft als de storm begint. Warmte is hierbij prioriteit nummer één, waardoor je alles om een gigantische soort schoorsteengenerator bouwt die hitte uitstraalt. Zolang de bewoners er zowel thuis als tijdens werkzaamheden warmpjes bijzitten, kun je de stad uitbouwen.
In Frostpunk speel je door verschillende scenario’s, met iedere keer hetzelfde einddoel; het overleven van de storm. Dit blijft leuk, omdat je iedere keer te maken krijgt met nieuwe uitdagingen die vaak je normen en waarden, of soms zelfs je menselijkheid en compassie testen. Kies je er bijvoorbeeld voor om kinderen te laten werken? Een beetje zaagsel bij het eten om het op te vullen? Gun je de doden een fatsoenlijk afscheid en begraving, ondanks dat dit door de extreme vorst een hoop mankracht en resources kost? Geef je mensen hoop door het geloof, of treed je op met harde hand?
Overleving
Het zijn zomaar een paar keuzes in Frostpunk die allemaal voor- en nadelen hebben. Je bent constant aan het overwegen wat je uiteindelijk de beste kans geeft op overleven en de game kloot op die manier echt een beetje met je principes. Vaak is het een noodzakelijk kwaad, maar het raakt je in je ziel. Je wordt verplicht te kiezen tussen dingen die je niet wil, maar het gaat hier om de laatste stad op aarde, om de overleving van het menselijk ras!
Ik leg zo uitgebreid uit waar het in Frostpunk om draait om twee redenen. Ten eerste omdat dit hele principe opnieuw in het tweede deel zit, maar dan nog veel uitgebreider. En ten tweede omdat Frostpunk 2 wat tijdlijn betreft verdergaat na de grote storm. En wat blijkt? Die storm was pas het begin van de problemen, want in Frostpunk 2 wordt het al snel behoorlijk ingewikkeld.
Harmonie
Frostpunk 2 stelt je dan ook terecht de vraag: wat als de mensheid de storm inderdaad overleeft? Leven we dan ineens in een sprookje, waarbij iedere inwoner simpelweg dankbaar is en in harmonie met elkaar samenleeft? Het antwoord: eventjes. De dreiging van de storm bracht mensen samen en jarenlang ging het goed, waardoor de stad is uitgegroeid van een paarhonderd inwoners naar een paarduizend mensen. Tot zover goed nieuws, maar ik kan je melden; more people, more problems!
De verveling slaat toe, mensen hebben geen doel meer, criminaliteit komt opzetten en er ontstaan groepen mensen met andere ideeën, die facties beginnen - een soort gangs. Daarnaast zijn resources nog steeds schaars en is er te weinig eten voor iedereen. De ergste storm is dan wel voorbij, maar je hebt nog steeds te maken met extreem lage temperaturen, waardoor er weinig te jagen en sprokkelen valt. En ja, ook het leveren van warmte blijft een probleem.
Politiek spelletje
Over al deze problemen hebben de facties een mening en jij staat daar als burgemeester tussenin. Er ontstaat een keihard politiek spelletje, waarbij je moet proberen iedere factie te vriend te houden, of je er meedogenloos uit proberen te werken door de andere facties op te jutten om actie te ondernemen. Je bent in Frostpunk 2 op een veel grotere schaal beslissingen aan het nemen.
Hoe groter je stad wordt, des te meer facties er ontstaan en je dus rekening moet houden met meer meningen. In Frostpunk 2 zet je dan ook geen huisjes of tentjes neer, maar ben je hele gebieden aan het ‘tekenen’ met plek voor huizen en industrie. Dit is mogelijk omdat er verwarmingsbuizen worden uitgevonden, die verbonden zijn met de generator. Een soort centrale verwarming voor je stad dus.
Vrijheid
Waar je in de eerste Frostpunk eigenlijk altijd vanzelf een cirkel van je stad maakt, aangezien je zo dicht mogelijk om de generator heen moet bouwen, heb je door deze buizen veel meer vrijheid in het ontwerpen van je stad. Hierdoor lijkt Frostpunk 2 meer op een citybuilder, wat ik persoonlijk erg vet vind. Je bent hierdoor ook meer bezig met elementen als stroom, water, eten, afval, overlast van industrie, enzovoorts.
In verschillende scenario’s zijn er zelfs andere steden die de storm ook hebben overleeft, die je allemaal met elkaar kunt verbinden. Zo kom je bijvoorbeeld door mensen op expeditie te sturen een andere locatie tegen met een overvloed aan een bepaalde resource. En ook hier vraag je je iedere keer af of die mensen te vertrouwen zijn en of je met ze moet samenwerken.
Behoorlijk hardcore
Frostpunk 2 is kortgezegd op alle fronten meer en grootser dan zijn voorganger. Het gaat allemaal veel breder nu. Waar het eerste deel zelfs laagdrempelig is, zou ik Frostpunk 2 behoorlijk hardcore noemen. Er is zoveel meer waar je rekening mee moet houden en ik vind dit persoonlijk maar tot op zekere hoogte leuk.
Ik heb dit altijd gehad met dit soort games, waarbij ik het niet meer tof vind als er teveel shit tegelijk aan me gaat trekken. Vooral de hele gemeenteraad met alle facties word me op momenten een beetje teveel. Er zitten wat mij betreft iets te weinig chill-momentjes in, waarbij je gewoon even lekker achterover kan leunen en naar je ‘stad in-motion’ kan kijken en genieten. Er is altijd iets wat je aandacht vraagt en je loopt altijd achter de feiten aan. Nogmaals, dit is heel persoonlijk en andere spelers zullen dit misschien juist als uitdaging zien.
Optimalisatie
Een andere onbedoelde uitdaging is de game soepel te laten draaien, want Frostpunk 2 is zwaar voor je pc. Net als Cities: Skylines 2 op release kan Frostpunk 2 nog flink wat optimalisatie gebruiken. Zeker als je stad behoorlijk groot wordt dipt de framerate hard. Hierdoor was ik vaker dan gewenst de settings aan het terugschroeven, op zowel mijn eigen bescheiden gamelaptop als op een geleende monsterbak met RTX 4080. Dat is zonde, want Frostpunk 2 ziet er goed uit, maar als je de settings zo laag moet zetten gaan er teveel details verloren.
Dit zal vermoedelijk ook de reden zijn waarom de consoleversie nog even op zich laat wachten. De studio is hoogstwaarschijnlijk druk bezig met het polijsten van de consoleversie en hopelijk pakken ze de game voor de pc ook gewoon nog even mee de komende maanden.
Frostpunk 2 is vanaf 20 september verkrijgbaar voor pc. Op een later moment komt de game ook naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.
Opmerkingen