God of War Ragnarök (pc) review – Het einde van de wereld, beter dan ooit

Geplaatst: Vandaag om 08:07
Ondanks dat hij God of War Ragnarök al lang en breed uitgespeeld had toen de game twee jaar geleden voor PlayStation 5 verscheen, stond Niels te popelen om de game opnieuw te ervaren voor pc. Maakt Ragnarök tijdens deze tweede ronde minder, net zoveel of meer indruk dan in 2022?

Wat betreft de God of War-franchise was ik er best laat bij. Toen een jongere, bozere versie van Kratos druk bezig was met uitmoorden van het Griekse Pantheon in de originele trilogie op de PlayStation 2 en PlayStation 3, vermaakte ik me vooral met games als Pokémon en Fifa. Toen God of War in 2018 een reboot ontving die de Ghost of Sparta naar de Noordse mythologie verhuisde, was mijn interesse echter gauw gewekt. Inmiddels noem ik mezelf een échte God of War-fan die inmiddels van de originele games een hoop weet, ondanks dat ik die games nog steeds niet gespeeld heb. De gameplay is mij te verouderd, sorry.

Zowel God of War 2018 als zijn opvolger Ragnarök uit 2022 wist mij absoluut weg te blazen en de franchise houdt me nog steeds bezig. Van de personages, de wereld, de mythologie tot aan de prachtige manier waarop het ‘gefilmd wordt’ en de gruwelijke muziek van Bear McCreary: dit is de top van gaming! De Gold Award die Wouter God of War Ragnarök in zijn review gaf is dan ook volkomen terecht. Maar nu Ragnarök net als een hoop andere PlayStation-games ook op pc speelbaar is, vraag ik me af: kan dit epische avontuur nóg vetter worden?

God of War Ragnarok

Technisch hoogstandje

De pc-port van God of War Ragnarök brengt inhoudelijk niet heel veel nieuws met zich mee. De content is hetzelfde, maar op technisch gebied valt er genoeg te sleutelen aan de game. Features als DLSS en Frame Generation zijn uiteraard van de partij – deze zijn immers moeilijk weg te denken uit hedendaagse AAA-games op pc. De magie ervan werpt duidelijk vruchten af op de prestatie van Ragnarök. Met alle settings op Ultra, DLSS op de hoogste Quality-modus, de resolutie opgeschaald naar 4K en Frame Generation aan, is mijn GeForce RTX 4070 Super-videokaart in staat om een supergelikt beeld te produceren met een stabiele 90 tot 110 fps, zelfs tijdens chaotische actiescènes.

Dat geldt voor zo goed als de hele game, maar er zijn twee uitzonderingen. Ten eerste in The Realm Between Realms – wat al sinds de eerste game in de Noordse saga als een prachtig verborgen laadscherm dient – waar mijn fps met enige regelmaat flink keldert. Op zich geen ramp, want de game gebruikt de omgeving dus om gebieden in te laden. De framedrops die ik soms ervaar wanneer ik in een menu zit of hier net uitkom, zijn iets irritanter. Dat schijnt met de belasting van werkgeheugen te maken te hebben, maar Santa Monica bracht na een paar dagen al een update uit, waardoor het iets minder is en het (hopelijk) binnenkort volledig opgelost is. Het kwam gelukkig niet vaak genoeg voor om me écht dwars te zitten.

Verder ondersteunt de pc-port van God of War Ragnarök ultrawide-monitoren, al heb ik die vanwege een gebrek aan zo’n scherm helaas niet kunnen testen. Wel kon ik mijn DualSense erbij pakken en de game daarmee spelen, zodat ik de adaptive triggers en haptic feedback in al zijn glorie kon ervaren. Dit is superieure manier om de game te spelen; het gebruik van een toetsenbord en muis is mogelijk, maar raad ik af.

-bxnjfxgNR9ybstKOuZLa8g

Pracht en praal

God of War Ragnarök voor PlayStation 5 was al een onwijs mooie game, waardoor ik me afvroeg hoeveel stappen de pc-versie op dat gebied nog kon maken. Daar kwam ik echter snel genoeg achter, want holy shit hoe beeldschoon is deze game op Ultra-settings?! De sneeuw, de animaties, de gezichten maar ook vooral de belichting van de vele, allemaal van elkaar verschillende werelden bereikt nieuwe hoogtes. Ik had constant één vinger in de buurt van de screenshot-knop, waar ik er – checkt mapje – 197 van gemaakt heb. Wat ik ermee ga doen weet ik niet (behalve er een aantal in deze review stoppen), maar hey – ze zijn stuk voor stuk schitterend.

Eerder benoemde ik de plus minus 100 fps zonder er dieper op in te gaan, maar vergis je niet: dat maakt wel degelijk een groot verschil in een game waarin je meerdere vijanden tegelijk bevecht, met een scala aan verschillende moves die allemaal hun eigen kleuren en effecten met zich meebrengen. Dan is er ook nog de ‘one-take’-camera die alle kanten op beweegt en maar net snel genoeg is om de genadeloze actie in beeld te brengen. Iedere frame telt, en het verschil tussen 60 en 100 fps is niet mis.

God of War Ragnarok

Op het gebied van graphics en performance is Ragnarök er dus zeker op vooruit gegaan met deze pc-versie, maar dat was ook wel te verwachten. Uiteindelijk is het allemaal afhankelijk van de pc die je in huis hebt staan. Mijn van een RTX 4070 Super voorziende computer is zeker geen low-budget pc te noemen, maar er zijn wel degelijk duurdere varianten verkrijgbaar op de markt. Daarom ben ik meer dan tevreden met de geweldige prestaties die Ragnarök vertoont op mijn pc, waarvoor ik deze port alleen maar kan applaudisseren.

Over de prestaties op een minder krachtige pc kan ik uit eigen ervaring dus niet spreken, maar de minimale (GTX 1060 en AMD Ryzen 3)- en aanbevolen systeemvereisten (RTX 2060 Super en AMD Ryzen 5) lijken me meer dan schappelijk. Deze port is een stuk netter afgewerkt dan bijvoorbeeld de port van The Last of Us Part 1, toen die game voor het eerst op pc verscheen. Dat merk je ongetwijfeld ook op lagere instellingen.

God of War Ragnarok

Epische achtbaanrit

Na de in mijn ogen nagenoeg perfecte reboot van God of War uit 2018, waren mijn verwachtingen (en die van vele anderen) voor Ragnarök torenhoog. Zo hoog dat het bijna niet meer realistisch was om ze waar te maken. Toen ik het vervolg in 2022 voor het eerst uitspeelde wist ik daarom ook niet meteen zeker of ik de sequel nu per se beter vond dan het origineel, of andersom.

Ragnarök doet wat veel sequels doen, omdat het ook van ze verwacht wordt: de game pakt alles grootser aan, met een grotere spelwereld, een langer verhaal en meer personages. Het doel van de eerste game was vrij simpel: strooi de as van Atreus’ overleden moeder uit over de top van de hoogste berg in de Nine Realms. Natuurlijk bleek dat niet zo makkelijk te zijn als het leek, maar het doel was altijd duidelijk.

Over Ragnarök valt dat moeilijker te zeggen. Waar gaat deze game over? Het voorkomen van Ragnarök, het tragische evenement dat het einde van de goden en misschien zelfs van de hele wereld betekent? Voor Kratos – in ieder geval in het begin – is dat niet het doel. Hij wil enkel overleven met zijn zoon Atreus. Een zoon die meer over zichzelf te weten wil komen, nu hij van zijn Giant-afkomst weet en zijn naam Loki ontdekt heeft.

God of War Ragnarok

Die onzekerheid over het doel van de game en waar de plot precies naartoe gaat is misschien de grootste valkuil van de game, en het grootste verschil met de eerste game. Het tempo lijdt er af en toe onder, wanneer de speler zich afvraagt waar ze precies mee bezig zijn en waarom sommige secties zo lang duren.

Oké, de problemen die ik heb met het tempo zijn vooral van toepassing op de eerste tien uur van de game, die ondanks dat alles behalve onvermakelijk zijn. Daarna struikel je van het ene conflict in het ander, verken je meer realms dan ooit tevoren en ontmoet je talloze gelaagde personages die vaak heel anders blijken te zijn dan je in eerste instantie van ze verwacht.

De tweede helft van Ragnarök is gevuld met een aaneenrijging van iconische momenten, prachtige scènes, plottwists en zoals we van de serie gewend zijn – boordevol bloederige actie van epische proporties. Het aantal personages dat van begin tot einde zichtbaar ontwikkelt is een verbetering ten opzichte van de eerste game. Er is zelfs genoeg ruimte voor de nodige emotie en wellicht zelfs een traantje. Dat de allesverwoestende Griekse god van de oorlog dat ooit nog in ons los zou maken, is vooral een enorm compliment naar de schrijvers van Sony Santa Monica Studio.

God of War Ragnarok

Vanwege een volle releaselijst en services als Game Pass lukt het mij de laatste tijd steeds minder vaak om mijn aandacht voor een langere tijd bij één game te houden. Ondanks dat ik de game al eens op mijn PlayStation 5 gespeeld had slaagde God of War Ragnarök er echter in om mij opnieuw vast te grijpen en niet los te laten. Het duurde slechts een week om dit avontuur van begin tot einde uit te spelen, wat een kleine dertig uur van mijn leven gekost heeft. Spijt heb ik er zeker niet van.

Nu kan ik terugkeren naar scrollen door Game Pass of de backlog die mijn Steam-bibliotheek heet, maar de komende dagen heb ik waarschijnlijk vooral heimwee naar mijn tijd met God of War Ragnarök – totdat ik besluit de game toch maar weer op te starten en opnieuw te beginnen. Want, zeg ik in een poging om mezelf te overtuigen, New Game Plus wacht op me, klaar om een nieuwe ervaring te bieden…

God of War Ragnarök is nu verkrijgbaar voor pc via Steam of de Epic Games Store.

92
ConclusieGod of War Ragnarök voor pc is de ultieme manier om dit epische Noordse avontuur te beleven, zonder dat je daar een monster-pc voor nodig hebt. Op het gebied van graphics en performance laat de game zelden steekjes vallen, maar weet de pc-port wel het al torenhoge niveau van de PlayStation-versie naar een nóg hogere standaard te verheffen.
Niels ArtsHeeft een haat-liefde relatie met League of Legends, maar wil de grootste releases van het moment ook nooit missen.