Header

Gran Turismo 6 – Review

Volgens Florian begint het leven pas bij 200km/u. Zou hij zijn racing kick nog kunnen krijgen van Gran Turismo 6, of zijn games als Forza 5 en Grid 2 er al lang vandoor gegaan met de trophy en de publieksprijs?

Dit is een exclusieve PU.nl review. In de nieuwe aankomende PU vind je geen aangepaste, maar een compleet andere review!

Laat ik meteen met de deur in huis vallen: toen ik voor de laatste keer m’n PlayStation 3 aanzette voor de allerlaatste exclusive, had ik niet zo’n vertrouwen in Gran Turismo 6. GT5 was top, maar ik had een beetje het idee dat GT6 een soort Gran Turismo 5,5 zou worden. Wat huiverig schoof ik de disc in de PS3. Laat maar zien dat GT nog steeds de koning is, Kazunori Yamauchi!


Hulde

Na het spelen van Forza 5 konden de graphics van Gran Turismo 6 alleen maar tegenvallen, maar na de intro ben ik daar niet meer zo zeker van. Holy shit, wat zien die wagens er supergelikt uit! Als je dacht dat het na GT5 niet veel mooier kon worden op de PS3 heb je het vreselijk mis. Gran Turismo 6 ziet er fantastisch uit en haalt bijna de grafische kwaliteit van de next-gen Forza. Absoluut hulde aan de Japanners bij Polyphony die dit uit de oude bak weten te trekken.

Het hele menu en dashboard van de game is volledig op de schop gegaan. Het ziet er wel nog steeds een beetje Windows 8 / Metro / Xbox One-achtig uit, maar dat is wel gewenst met de gigantische hoeveelheid content in de game. Er zitten namelijk wel 1200 auto’s in de game met een totaal van 33 tracks met 77 layouts! Yep, daar kan Forza nog een puntje aan zuigen.


Coffee Break

Buiten de standaard races die je wel kent van de Gran Turismo serie is er in deel 6 meer te beleven. Zo heb je bijvoorbeeld speciale events, genaamd Coffee Break. Deze events spelen zich vaak af in de Gran Turismo Arena en zijn een welkome afwisseling met het echte zware werk op de circuits. Je moet bijvoorbeeld zoveel mogelijk pylonen omver rijden in een bepaalde tijd, zover mogelijk proberen te komen op 1 liter brandstof, of een zo mooi mogelijke drift maken. Belangrijkste is dat het leuk is om te doen en iets om naar uit te kijken tijdens het overmeesteren van je normale races en licenses.

Eveneens een nieuwe toevoeging is Vision Gran Turismo. Mr. Kazunori Yamauchi himself heeft een shitload aan bekende bedrijven gevraagd om een prototype auto te maken die het betreffende merk weergeeft. Je moet dan denken aan bedrijven als Audi, Mercedes, BMW en Lamborghini, maar ook Nike en Air Jordan hebben een eigen auto ontworpen. Dit soort oproepen zijn voor designers de uitgelezen kans om helemaal los te gaan op het design en dat merk je heel erg in Vision Gran Turismo. De ene auto is nog vetter dan de andere en geeft een kijkje in de toekomst van de wegligging, technische snufjes en design van auto’s. Absoluut een meesterlijke toevoeging!


Mandarijntje

De vertrouwde gamemodes van Gran Turismo zijn ook in GT6 weer dik in orde. De career mode heeft weer een shitload aan content waar je tientallen uren zoet mee bent en door de toevoeging van 7 compleet nieuwe tracks voelt het ook nog eens fris en fruitig aan. Ook de ‘settings-nerds’ kunnen weer volledig uit hun mandarijntje, want er valt een hoop te upgraden en te tunen in GT6. Het is wat dat betreft weer het volledige plaatje en precies wat je wil van zo’n soort driving simulator.


Kartonnen borden

Wat wederom wel weer een beetje tegenvalt, is wat er naast de tracks gebeurt. Begrijp me niet verkeerd, de omgevingen zien er prachtig uit en neigen naar fotorealisme, maar erg interactief is het allemaal niet. Er staan maar weinig fans langs de kant en als ze er staan zijn het van die meedraaiende kartonnen borden die de illusie moeten geven dat er een 3D character model staat. Op zich geen ramp, want zo kan je echt de focus bij het rijden zelf houden, maar het haalt altijd een beetje de excitement uit zo’n race. Bij Forza 5 bijvoorbeeld heb je echt het idee mee te rijden in een gigantisch event met een mega show eromheen, maar bij GT6 is de vibe weer een beetje suf.

De A.I. is op zich wel in orde, maar nu ik de Drivatars van Forza 5 heb ervaren is er eigenlijk geen weg meer terug. Ondanks dat Drivatars nog niet zo vet zijn als Turn10 ons wil doen geloven, is het wel een hele verbetering op de standaard A.I. in racegames. Het voelt echt als een stap terug als je de tegenstanders weer netjes op een lijn ziet rijden en jou zelfs aan de kant beuken, omdat ze nou eenmaal zo geprogrammeerd zijn. De A.I. maakt ook amper fouten, en als dat wel gebeurt heb je meteen het idee dat het volledig random was. Nogmaals, de A.I. is prima als je het vergelijkt met andere racegames, maar Forza 5 heeft wat dat betreft wel m’n ogen geopend.


Premium cars

Als laatste wil ik even zeiken over de inside view van bepaalde auto’s. Het is natuurlijk geweldig dat je 1200 auto’s tot je beschikking hebt, maar ook in GT6 zijn niet al deze auto’s de ‘premium cars’. In de 3rd-person view zien alle wagens er strak uit, al lijken de premium cars opgebouwd uit wat meer polygonen, maar als je graag met de inside view speelt zit je regelmatig tegen een wazig pikzwart dashboard aan te kijken. Alsof alles is verhuld in een dikke zwarte mist! Had ik dan liever een paar honderd auto’s minder gehad, maar dat dan wel alle overgebleven auto’s premium waren? Ja, dat denk ik wel. En voeg dan meteen een fatsoenlijk schademodel toe!

Gran Turismo 6 heeft echt wel wat minpuntjes, maar Kazunori Yamauchi en zijn team hebben absoluut weer de natte droom voor elke petrolhead gemaakt. De auto’s zien er ontzettend mooi uit en de game zit ook vol met info over de toys for boys. De nieuwe rendering engine en physics zorgen ervoor dat de wagens bijna belachelijk realistisch reageren en geen enkele andere racegame doet dat beter. Als autofiel moet je echt weer bij Gran Turismo 6 zijn; het doet zijn naam als ‘real driving simulator’ eer aan.

Conclusie