
Jak and Daxter: The Precursor Legacy krijgt onofficiële pc-release
Fans hebben een vanaf de grond opgebouwde pc-port van Jak & Daxter: The Precursor Legacy gemaakt.
Jak & Daxter:he Precursor Legacy kwam in 2001 uit voor de PlayStation 2, en werd later enkel uitgebracht als geremasterde port in de Jak and Daxter Collection (PS3 en Vita) en als PS2 Classic voor de PS4. Een pc-versie lijkt echter helemaal uit den boze, waardoor enkele fans zelf maar het heft in handen namen.
En het is ze gelukt: de pc-versie van het spel werkt en kan al gedownload worden (zie voor de link de YouTube-beschrijving). Dit is niet zomaar even een simpele port, maar een daadwerkelijk vanaf de grond opgebouwde pc-versie die native draait en onder andere 4K-ondersteuning biedt. Ook bevat de game geremasterde textures.
Dat is een flinke prestatie. Nou is dat het geval bij de meeste pc-ports van oude PlayStation 2-titels, maar Jak & Daxter deed er nog een schepje bovenop omdat hij niet is geprogrammeerd in programmeertaal C, maar in een dialect van een veel minder gebruikte programmeertaal genaamd Lisp. Dat dialect, GOAL genaamd, werd in-house ontwikkeld door Naughty Dog, en heel weinig mensen konden daar dus iets van snappen.
De code en documentatie van de Jak & Daxter-pc-port is te krijgen op Github. Check hieronder de openingscinematic, in 4K, van de port: