Nintendo geen fan van gebruik generatieve AI bij game-ontwikkeling
Generatieve AI ligt de laatste tijd natuurlijk onder een vergrootglas. Niet alleen tast het steeds vaker werkgelegenheid aan, het is ook controversieel, ook binnen de game-industrie. AI leert immers van bestaande media en teksten, dus wanneer is iets dat door AI gegenereerd is echt uniek, en wanneer is het min of meer jatwerk?
Toch houdt het de game-industrie niet tegen om steeds vaker gebruik te maken van de techniek, maar Nintendo lijkt daar vooralsnog weinig potentie in te zien. Nintendo-directeur Shuntaro Furukawa liet het volgende weten in gesprek met investeerders:
"In de game-industrie wordt AI-technologie al lang toegepast om de besturing van vijandelijke personages te bewerkstelligen, dus gameontwikkeling en AI-technologie gaan al geruime tijd hand in hand. Generatieve AI, wat een populair onderwerp is de laatste jaren, kan creatief zijn, maar we erkennen ook dat het problemen oplevert met rechten rondom intellectuele eigendom. We hebben decennia aan kennis rondom het creëren van optimale game-ervaringen voor onze consumenten in huis. Hoewel we flexibel blijven in het reageren op technologische vooruitgang, hopen we content te kunnen blijven leveren die uniek is voor ons en niet alleen middels technologie bereikt kan worden."
Het is dus niet uitgesloten dat Nintendo in de toekomst deze technologie gebruikt, maar vooralsnog richt het bedrijf zich op door mensen gemaakte content. Wat de Wacht betreft helemaal prima!
Opmerkingen