Header

Rocket League wordt eindelijk een echte eSport

Sinds vorige week (25 maart) kunnen teams zich inschrijven voor de Rocket League Championship Series, een competitie met $75.000 aan prijzen. Brutus ging uitzoeken hoe het eigenlijk zat met Rocket League voordat Twitch besloot om duizenden euro's beschikbaar te stellen.

Het succes van Rocket League is niet mega verassend te noemen. Behalve dat de game gratis voor PlayStation Plus-abonnees was, is hij ook kleurrijk, snel, catchy, heeft leuke muziek en doet het spel nog veel meer goed. Wat wel een verrassing is, is het feit dat de game binnen een paar maanden al miljoenen keren over de digitale toonbank was gegaan, waarmee het ƩƩn van de best verkochte Steam games van 2015 werd. 

Rocket League was dus meteen een hit toen de game uitkwam. De voorganger van de game, Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, had al een hoop hardcore fans en ook nieuwe spelers konden niet wachten om over het veld te rijden, glijden en te vliegen. Dat grote streamers als Lirik, Sodapoppin en Summit1G de game begonnen te spelen, maakte de game nog populairder. 

Veteranen en talenten

Toen de game uitkwam, kwam er een hele groep veteranen mee. Zij waren bekend met het autovoetbalgame-genre, omdat zij de voorganger voor PlayStation 3 hadden platgespeeld. Direct stonden er dus grote spelers die voor konden doen het moest. Zij gebruikten hun kennis dan ook en zetten guides, tips en tricks en andere dingen online om de community verder te helpen.

Er kwamen snel meer spelers die door de lucht vlogen alsof ze een al jaren een tweede leven als arend hebben. Door die toenemende hoeveelheid spelers konden er ook toernooien worden georganiseerd. Op 12 juli begon ESL met een competitie. Ook MLG zag potentie in de game en zij begonnen op 17 juli het eerste MLG-toernooi. Ondanks dat de prijs 'maar' 100 dollar was, is dat niet slecht voor een indiegame die slechts tien dagen uit was.

En we gaan door

Rocket League bleef maar groeien. Toernooien begonnen links en rechts, vanuit allemaal organisaties te komen. ESL ging een wekelijkse competitie houden waar je 75 euro mee kon winnen en maandelijks nog eens 150 euro extra. MLG begon ook meer toernooien te organiseren en in augustus kwamen zij met een toernooi met $500 dollar als prijs.

In die finale stond Kings of Urban tegen Cosmic Aftershock, het meest populaire Rocket League-team. In dat team zit onder andere Kronovi, de enige Rocket League speler die rond kan komen van zijn streams. Cosmic Aftershock had voor de finale van het MLG-toernooi nog nooit een wedstrijd verloren. Maar in een ongelooflijk spannende finale, die je absoluut hier moet terugkijken, viel het doek voor Cosmic, dat daarmee voor het eerst een serie verloor.

Teams

Met het verlies begonnen de power rankings te veranderen. Cosmic Aftershock was nog steeds de nummer ƩƩn, maar kreeg niet meer onbetwist. Het zou nog tot 17 februari duren tot Cosmic Aftershock, dat nu de naam iBuypower Cosmic draagt, niet meer de nummer ƩƩn is van Noord-Amerika. Het kosmische team was 21 weken lang de beste, nu is het team Kings of Urban koning in Noord-Amerika.

In Europa was Flipsid3 Tactics erg dominant, tot en met december waren zij de onbetwijfelde nummer ƩƩn. Na een paar matige weken nam Sk Gaming dat over, voor een week. Daarma zou het weer tot midden januari duren voor Flipsid3 tactics van de troon werd gestoten, weer voor slechts een week. Op dit moment is nieuwkomer Wedemgirlz de nummer ƩƩn van Europa, maar dit verandert vaker dan de kleur van een kameleon.

Misschien heb je wat bekende eSport-teamnamen voorbij zien komen, dat is niet vreemd, gezien een aantal eSports-organisaties en sponsors in Rocket League-teams investeerde. In augustus trad Flipsid3 Tactics al toe met een team, terwijl Noble eSports (oktober), SK Gaming (november) en MyXMG (december) volgden, deze zitten allemaal in Europa. Ook Cosmic Power kreeg een sponsor, het team heet nu iBuypower Cosmic. Deze maand is ook Mock-It met een team toegetreden tot 'professioneel' Rocket League in Europa.

Europa nummero uno

De scene begint steeds meer vorm te krijgen en begin maart vond de finale van de Rocket League Central Pro League plaats. Op dat moment de meest prestigieuze Rocket League-competitie. Wat meteen opviel was het gebrek aan Amerikanen in de finale. Het Europese Flipsid3 Tactics nam het op tegen continentgenoot Crown & Jewels. Zonder veel te spoilen; elke seconde telde in deze serie.

Er zaten wel twee Amerikaanse teams in de halve finales. Kings of Urban ging onderuit tegen Flipsid3 Tactics, terwijl Crown & Jewels te sterk was voor iBUYPOWERCOSMIC. Ondanks dat het daardoor lijkt alsof Europa veruit sterker was, is dit beeld nogal vertekend. In de halve finale kwam het tot een beslissende game voor Crown & Jewels, die ook in hun nadeel had uit kunnen vallen, terwijl Flipsid3 Tactics zelfs twee keer erg diep moest gaan om te winnen. Het verschil tussen beide regio's en tussen de topteams in het algemeen is heel klein.

De winnaar mocht zo’n 3000 dollar verdelen tussen de drie spelers, dat was na een toernooi dat al negen weken aan de gang was. Niet echt mega groot dus, maar zeker een leuk zakcentje. Zeker als je bedenkt dat er weinig andere toernooien zijn waar spelers veel geld kunnen verdienen. Dit was waarschijnlijk het laatste grote toernooi voor de Rocket League Championship Series gaat beginnen.

Rocket League Championship Series

Vanaf vrijdag 25 maart is het mogelijk je samen met je team aan te melden voor de nieuwe competitie van Twitch en Psyonix. Prijzenpot? 75.000 dollar! Een fantastisch hoog bedrag. Een prijs die ervoor zorgt dat teams professioneel kunnen gaan. Voor het eerste seizoen misschien nog niet, want het vergt een investering die een weinig teams aan zullen maken.

Maar ƩƩn toernooi kan genoeg zijn om de stap naar gaminghuis te zetten. Elke vier maanden kans op zo veel geld is niet niks, zeker als je je bedenkt dat de kans dat de prijzenpot stijgt redelijk groot is, gezien de populariteit van Rocket League. In februari werd namelijk bekend dat de game al twaalf miljoen (!!) spelers heeft vergaard in de negen maanden dat hij uit is.

Succes

Ik weet eigenlijk wel zeker dat Rocket League gaat slagen als eSport. Ik zie de game na een aantal jaar zelfs wel bij de meest populaire eSports horen. In Twitch heeft Psyonix de perfecte partner om Rocket League in de spotlights te zetten en door de DLC van populaire franchises (Back to the Future, Batman, Halo, Gears of War) zal dit ook niet minder worden. Daarnaast is de game in tegenstelling tot eigenlijk alle grote eSports toegankelijk voor alle drie de grote platforms (sorry Wii U). Behalve Smite is er geen andere grote speler die dat nu kan zeggen (nee ik reken Fifa en CoD nog niet tot grote spelers).

Ook is er geen andere game die zich beter leent voor een eSport dan Rocket League. De game is makkelijk om in te komen, ongelooflijk amusant om te zien en leent zich ontzettend goed voor sponsors. Veel kleurtjes, snelle gameplay, korte potjes. Rocket League is de perfecte eSport, geen ingewikkelde en saaie tactieken, geen vervelende games waar niets gebeurt. 

De toekomst van Rocket League is rooskleurig. Wie weet gaan we over een paar jaar naar Ahoy om daar de beste Rocket League-teams van Europa tegen elkaar te zien strijden voor een miljoenenprijzenpot. Rocket League gaat niet meeliften op het succes van eSports, zij gaan dat succes vergroten. Maar voor het zo ver is gaan we genieten van de Rocket League Championship Series die ergens in april gaat beginnen.