
Skate biedt de ultieme vorm van vrijheid
Het is 2024! Een van de beste gamejaren ooit is officieel achter de rug en we maken ons op voor alweer een fantastisch jaar. Tijd om vooruit te blikken dus. Vandaag vertelt Sebastiaan over Skate.
Hoewel skateboarden helaas niet meer zo populair is als een paar decennia geleden, kan ik nog steeds verlangend terugdenken naar hoe ik kennismaakte met de sport. Het begon allemaal met de legendarische Tony Hawk die de 'sport' steeds populairder maakte, terwijl Jackass met zijn hilarische beelden en bekende skaters de cultuur verder versterkte. Waar ik behoorlijk fan ben van Tony Hawk en Jackass, was de Skate-franchise voor mij en vele anderen de echte toegangspoort naar deze activiteit. Na meer dan tien jaar wachten worden fans, waaronder ik, eindelijk beloond met een opvolger van Skate 3.
Wat dacht je van Tony Hawk’s Pro Skater?
Ik geef meteen toe dat de Skate-franchise niet de grondlegger is van het moderne skateboardgamegenre, dat is natuurlijk Tony Hawk’s Pro Skater. Skate is echter zo uniek door de vrijheid die de games bieden. In tegenstelling tot de Tony Hawk-spellen, waar je vaak beperkt bent tot een specifiek level, kun je in de Skate-games helemaal losgaan in een open spelwereld. Het verkennen van de mooiste plekken, deelnemen aan toernooien en proberen op de meest spectaculaire manieren te vallen is waar Skate om draait.
Het zal je misschien niet verbazen, maar ik voel toch de noodzaak om het even te zeggen: ik ben net zo gecoördineerd op een skateboard als een kameel op schaatsen - behoorlijk slecht dus. Daarom heb ik de skategames die meer gefocust zijn op realisme en in de buurt komen van simulaties, zoals Session en Skater XL, minder in mijn vizier, maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk! De Skate-franchise biedt je wel de optie om realistisch(er) te spelen, maar het springen van torenhoge gebouwen en het creëren van mijn eigen skatepark vol bizarre halfpipes, rails en boxes is waar ik voornamelijk mijn tijd aan besteed. Triple kickflips en darkslides op de langste grinds worden nooit saai. Daarnaast levert de Hall of Meat met zijn originele kijk op ragdoll physics altijd hilarische beelden op. Natuurlijk kan ik ook nog steeds genieten van een feilloze, realistischere run door een skatepark of parcours.
Een open boek
Maar wat kunnen we verwachten over de nieuwe Skate-game? Eerlijk gezegd durf ik nog niet van de daken te schreeuwen dat dit een fantastische game wordt, en zelfs niet dat dit het beste deel in de franchise gaat worden – daar weten we simpelweg nog niet genoeg voor. Maar man, wat krijg ik een fijn gevoel in mijn buik als ik die lekkere soundtrack en rollende wieltjes weer hoor! In de beelden van de game die de ontwikkelaar heeft getoond, zien de animaties er weer soepel uit en hebben ze de gekke elementen van de vorige titels niet achter zich gelaten. Het is ook overduidelijk dat dit deel zich erg richt op multiplayer. Een open wereld vol met idioten op een plank met vier wielen is precies wat ik nodig heb! Naast de nieuwe San Vansterdam-map biedt dit de community weer talloze mogelijkheden om creatief los te gaan, vergelijkbaar met Skate 3. Door de creatieve opties wordt het derde deel nog steeds gespeeld, en wordt er nog genoeg content voor gemaakt. Ik verwacht dat dit bij deze nieuwe game nog veel uitgebreider kan.
Ik moet EA daarbij extra credit geven voor de manier waarop de ontwikkeling van de game aan de buitenwereld wordt getoond. Spelers hebben door middel van verschillende testfases de game al kunnen spelen, en hebben de mogelijkheid gehad om de ontwikkelaar te voorzien van feedback. Ook plaatst EA verschillende video’s waarin de ontwikkelaars samen komen om tientallen minuten te praten over alle nieuwe features en manier van werken, en delen ze hoogtepunten van alle verschillende ‘speeltesten. In een tijd waar bedrijven net zo vaak geheimzinnig doen over wat er achter de schermen gebeurt, is deze transparantie zeer welkom!
Shit, waar ligt die Raboscanner ook alweer?!
Naast mijn enorme enthousiasme ervaar ik helaas ook nog wat twijfel over de nieuwe Skate. De reden is dat het een free-to-play-game gaat worden, wat vaak betekent (en in dit geval al is bevestigd) dat de game microtransacties bevat. Alleen al van de gedachte hieraan krijg ik jeuk. Ik betaal toch liever voor een game die helemaal compleet is, dan een spel waar ik tussendoor telkens mijn pinpas moet trekken. Dat Skate free-to-play is biedt tegelijk natuurlijk veel mogelijkheden en in potentie een veel groter publiek, maar de scepticus in mij wil daar nog niet helemaal aan geloven.
Puntje bij paaltje kan ik nog steeds niet wachten op deze game. Met skateboarden als ultiem gevoel van vrijheid en een spelwereld die altijd blijft veranderen door de oneindige opties in de creatieve modus, zie ik mezelf al helemaal verdwalen. En als de mogelijkheid om met vrienden te spelen een stuk makkelijker wordt gemaakt, zal ik na release een tijdje niet mijn huis uitkomen.
Skate verschijnt in 2024 op de PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One en pc.