Super Mario Party Jamboree Review - Gaat volledig over bord

Geplaatst: Vandaag om 13:00Aangepast: Vandaag om 13:55
De enige die vaker een feestje geeft dan P. Diddy draagt een bijzonder strakke tuinbroek en een imposante snor. Leg de aspirine alvast klaar, zet het bier nog even koud en trek je beste pakkie aan. Je bent uitgenodigd voor de nieuwe Super Mario Party Jamboree.

Ik heb een haat-liefdeverhouding met bordspellen: ik haat het om ze te spelen en laat ze met liefde links liggen. Maar als ik in een Formule 1-wagen over een circuit vol minigames mag scheuren terwijl ik net zoveel scheld als Max Verstappen, dan heb je me.

Superkansvakjes

Nintendo probeert de Mario Party-reeks al enkele jaren een goede opfrisser te geven, tot nu toe met zeer matig succes. Dit laatste deel doet met hernieuwde moed een aardige poging, waarbij er meer te doen is dan ooit. Zo zijn er een aantal nieuwe borden, die elk hun best doen om een interactieve en unieke ervaring voor de speler te creëren. Van snelle circuits tot een winkelcentrum/doolhof: er is absoluut moeite gestoken in de unieke opzet van deze spelborden, wat de eerste paar potjes bijzonder vermakelijk maakt.

De spelborden zelf bevatten naast hun eigen unieke spelmechanismen ook nieuwe typen vakjes. Zo is het Superkansvakje (waarom heb ik de taal niet op Engels gezet?) dé gelegenheid om alles op z’n kop te zetten. Je hebt niet altijd even veel controle over wie sterren en centen afpakt van wie, maar spannend is het wel. Leuk spannend welteverstaan, want ook deze editie kent nog een hardnekkig kwaaltje dat het humeur van elke speler binnen 20 seconden de afgrond van het Mega-Wiggler Smikkelwoud in kan storten.

Super Mario Party Jamboree

Sexappeal van een ananas

Ik heb het natuurlijk over de bonussterren die aan het eind van elke ronde worden uitgedeeld. Meeste rode vakjes, grootste tandvlees-tot-tand ratio, wie heeft exact het sexappeal van een ananas, je kent het wel. Complete onzincriteria waarmee de grootste verliezer alsnog de meest vervelende winnaar kan worden.

Als je net als ik hierdoor menig Joy-Con tot Gooi-Con hebt omgedoopt, ben ik de brenger van goed nieuws. In de nieuwe Expertregels-modi ligt de focus op tactisch spelen en zijn er geen lucky sterren meer. En voor wie de reguliere spelmodus beu is, introduceert Nintendo nieuwe modi zoals Koopatlon. Hierin moet je maar liefst 19 tegenspelers verslaan door zo snel mogelijk minigames te winnen. Of je speelt Bommen op Bowser, waarin je het samen met andere spelers en een hoop kanonnen opneemt tegen een gigantische nep-Bowser. Super Mario Party Jamboree is daarmee groter én leuker dan zijn recente voorgangers. Als je van bordspellen houdt, tenminste.

Super Mario Party Jamboree

79
ConclusieDe nieuwe modi en kleine verbeteringen maken van Super Mario Party Jamboree een bijzonder vermakelijk tijdverdrijf en de ideale manier om je irritante neefje van 8 te vernederen tegenover de rest van de familie. Mits je de Expertregels aan zet.

Sam BeesemsOp jonge leeftijd aangewezen als wonderkind, maar waarschijnlijk door iemand met lenssterkte -20. Sindsdien vult hij het gat met een eindeloze reeks aan verhalen en een totaal onlogische Apex Legends-verslaving. Heeft een mening over alles, maar vooral over verhalende games, sci-fi en de nutteloosheid van het voortbestaan van de panda als diersoort.