The Penguin-producent Matt Reeves over zijn Batman-universum

Geplaatst: 28 september om 10:00
Ter ere van de gloednieuwe serie The Penguin mocht Tijn verschillende leden van de cast en crew interviewen over hun avonturen in Gotham. We trappen af met een flinke naam: Matt Reeves, regisseur van The Batman en uitvoerend producent van The Penguin. Hij vertelt over het jazz-gehalte van The Penguin, de visuele trucs die hij en Greg Frasier gebruikten in The Batman en hoe het was om zijn Gotham-baby over te dragen.

Terwijl Matt Reeves’ zijde van het gesprek op een zonnige ochtend in L.A. plaatsvindt, zat ik in Gotham-thema in het donker terwijl de regen op het raam kletterde. Dat is niet de enige discrepantie: de regisseur van Cloverfield, The Batman, en twee recente Planet of the Apes-films - ‘Dawn’ en ‘War’ - zit met The Penguin plotseling in de stoel van uitvoerend producent, in plaats van de regiestoel.

The Penguin

De baby uit handen geven

Ook de stoel van een producent is hem gelukkig niet onbekend. Dit is bovendien de perfecte manier om het stokje van het nieuwe Batman-universum tijdelijk over te dragen aan showrunner Lauren LeFranc (Agents of S.H.I.E.L.D., Chuck, Hemlock Grove) en verschillende regisseurs, waaronder Craig Zobel (The Leftovers, Mare of Easttown).

Ik vroeg Matt Reeves hoe het was om de regie over dit universum tijdelijk uit handen te geven - is het een gedeelde visie, of blijft het project echt zijn ‘baby’? “Natuurlijk zie ik het nog als mijn baby - het is immers op The Batman gebouwd”, zegt hij. Als producent was het belangrijkste element dat ik iemand zou vinden die de baby over zou nemen en zich eigen zou maken.”

Dit spitst hij toe op het centrale personage: Oswald Cobb. “We hebben het personage samen gecreëerd in de film, maar het was belangrijk om nu helemaal in zijn psyche te duiken. The Penguin voelt zich aangetrokken tot een hele duistere vorm van macht. Waar komt dat vandaan? Het was aan Lauren [LeFranc, showrunner van The Penguin] om dit te verkennen, dus het is een soort tweezijdige relatie: enerzijds blijft het mijn baby, maar anderzijds is het belangrijk dat je de mensen met wie je werkt hun eigen ding laat doen en hun eigen visie laat toepassen”, zegt Reeves. “Het is een vreemde combinatie van mijn baby en een gedeelde visie. En dat is ook nodig om iets te creëren dat goed is.”

The Penguin

Reeves wijdt zich ook uit over het belang van de cast voor de vertolking. “Het mooie is dat het een stripboekenwereld is, waarin al veel gedaan is. Daarin moet je een fris perspectief bieden, en een groot deel daarvan zit in de frisheid van de vertolking van een personage. Dat was ook zo bij Heath Ledger en Joaquin Phoenix als The Joker. Bij Batman ook, met Christian Bale en Robert Pattinson. Het is echt een soort huwelijk tussen het verhaal, de frisheid van de aanpak en de acteurs.”

Filmmakertrucs in The Batman

Een regisseur is vaak bezig met het verhullen van de interessantste technieken en trucs, om de immersie van het publiek niet te breken. Matt Reeves schetste een beeld van achter de schermen, toen ik vroeg naar de regietrucs waar hij het meest trots op is: “Tijdens het opnemen van The Batman had ik het met Greg Frasier - cinematograaf van de film - vaak over de ogen van Robert Pattinson. Dit is de emotionele Batman die we nog niet hadden gezien, en hij heeft ook de meeste dialogen áls Batman - in andere vertolkingen zien we hem vaak als Bruce Wayne aan het woord”, zegt hij.

De grote uitdaging zat hem in het overbrengen van die emotie in het donkere Gotham: “We moeten zijn ogen vaak goed kunnen zien - hij blijft immers rondlopen in een pak met een masker. De belichting moet ook perfect zijn, zodat het mysterieus blijft en het er niet suf uit ziet. Hij moet een mythisch noir-gevoel hebben, terwijl we zijn ogen goed genoeg in beeld moeten brengen om de emotie over te brengen.”

The Penguin

The Penguin is net zo jazz als The French Connection

Naast de ogen van Batman, vertelt de regisseur over een uitdaging die kwam kijken bij The Penguin. “We wilden de sfeer specifiek verbinden aan Oz, maar het moet wel een onderdeel zijn van het DNA van The Batman. Ik besprak dit met Craig Zobel, die een aantal afleveringen van de show regisseerde: wat als we het meer losgeslagen maken? Wat als we het aanpakken als The French Connection, waarbij Oz meer ‘jazz’ is en meer improviseert?”

Waar Batman nog enige rust uitstraalt, is Oz iemand die impulsiever handelt. “Wat Lauren slim heeft gedaan, is dat Oz aan het begin een probleem creëert dat als aftrap dient voor de conflicten die hij gedurende de serie moet oplossen. Dat improviserende hebben we geprobeerd visueel terug te brengen, door meer handheld shots en meer beweging te gebruiken. Door die extra levendigheid hebben we met Craig ervoor gezorgd dat het visueel binnen hetzelfde DNA past, maar er visueel een andere energie heerst. Zo speelt veel van de ‘noir’ van de serie zich overdag af, wat een groot verschil is met The Batman”, zegt Reeves.

The Penguin

Hoewel die balans achter de schermen misschien ingewikkeld was, voelt het in de serie alsof het vleermuis-DNA moeiteloos is vervlochten met de pinguïn-genen. The Penguin kreeg in onze review zelfs een Gold Award - de visie waar Matt Reeves het over heeft is dus wat ons betreft meer dan geslaagd.

The Penguin is te bekijken op HBO Max. Afleveringen verschijnen wekelijks op maandag.

Tijn KranenVroeger veel uren gezonken in Team Fortress 2, Destiny en Rainbow Six: Siege maar van alle markten thuis, behalve JRPG’s. Is er van overtuigd dat (indie) games kunst kunnen zijn.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.