Header

The Sims 4: City Living - Review

Tijd om een nieuw gezin aan te maken in The Sims 4 en hun poppenkontjes naar hipsterstad San Myshuno te sturen! Wouter staat te springen om z’n favoriete levenssimulator weer aan te slingeren en jullie te vertellen hoe leuk City Living (Stedelijk Leven) is.

Het is een beetje verwarrend hoe The Sims 4 steeds verder uitgebreid wordt, want er zijn drie verschillende manieren waarop Electronic Arts content toevoegt. Ten eerst zijn er de gewone accessoire-pakketjes van een tientje, waarvoor je een hele stapel meubels, kleding en kapsels krijgt (hoewel de Kinderkamer accessoires/Kids Room Stuff bijvoorbeeld óók nog een heel Pokémon-achtig spel bevat). Dan, voor € 19,99, scoor je een Game pack en daar zitten niet alleen nieuwe spulletjes in, maar meestal ook een paar nieuwe game-mechanieken. In Uit Eten/Dine Out bijvoorbeeld kan je een restaurant openen en met In de Natuur/Outdoor Retreat is kamperen een nieuwe optie, hoewel deze toevoegingen meestal niet enorm schokkend of entertainend zijn. Stedelijk Leven/City Life daarentegen is een ware, full-on uitbreiding van € 39,99, oftewel een Expansion pack, waarvan we er tot nu toe twee eerder hebben gehad: Aan het Werk/Get To Work en Beleef het Samen/Get Together.

The Sims 4: de expansions tot nu toe

Get To Work is verreweg de meest boeiende expansion van The Sims 4 tot nu toe, aangezien het ongeveer hetzelfde doet met zogenaamde Professions zoals in The Sims 3: Ambitions. Dus kan je actief met de banen van je Sims bezig, in plaats van dat je wacht tot ze weer thuis komen om burgerlijk te doen. Get Together is een tegenvaller, want het feit dat je clubjes op kan richten is een feature dat ik inmiddels al compleet links laat liggen en de overige toevoegingen zijn hoogstens aardig. Ik kan alvast verklappen dat City Living zich qua waarde voor je 40 euri tussen z’n beide voorgangers nestelt, als een leuke toevoeging dat de speelduur van The Sims 4 niet enorm verlengt, maar wel verrijkt. De spil van City Living is, jawel, de stad, want San Myshuno is een groot nieuw gebied bestaande uit 4 districten waar je je Sims in appartementen kunt laten wonen. Het nieuwe gebied is echt bijzonder vormgegeven, met als hoogtepunt het futuristische Uptown dat zich hoog op een wolkenkrabber bevindt en herinneringen oproept aan de laatste add-on van The Sims 3; het fantastische Into The Future. Het soort architectuur waar je door gaat vermoeden dat sommige ontwikkelaars bij The Sims Studio het liefst een hardcore scifi game zouden maken…

The Sims 4: City Living – San Myshuno

Er valt genoeg te ‘beleven’ in de vier districten (Uptown dus, The Arts Quarter, The Fashion District en Spice Market) van San Myshuno, vooral tijdens de festivals die gehouden worden in de stad. Dat is natuurlijk hip, hè, festivals. Die in City Living ook, met als hoogtepunt het Comic Con-achtige GeekCon waar ik zwaar gegniffeld heb om een dude in een Darth Vader-pak die nogal moeite had om door z’n masker heen te eten. Hoewel het vuur dat uit je Sims hun smoelen komt als je ze heet voedsel van een van de foodstalls laat eten ook zeker een smiley waard is, valt het voor de rest qua hilarische, nieuwe animaties een beetje tegen. En dat is toch een groot deel van de fun van The Sims: op zoek gaan naar nieuwe manieren om je poppetjes in gekke situaties te duwen. Eetwedstijden zijn nog wel leuk om te aanschouwen, natuurlijk werd het hoog tijd dat je met groepen mensen kunt consolegamen dus dat is mooi, zingen is een nieuwe skill en basketbal is nieuw, maar daar houdt het wel een beetje op. Er zijn nog nieuwe carrières te scoren, maar helaas zijn dit van het non-interactieve soort (dus geen Professions) en biedt alleen de politieke carrière dankzij het demonstreren nog wel wat koddigs. Het is geen armoede, zeker niet, maar het is ook absoluut geen rijkdom zoals in de beste add-ons uit de Sims-historie; een The Sims 3: Supernatural, The Sims 2: Bon Voyage, The Sims: Unleashed of zelfs het vergelijkbare Apartment Life. Yes, ik heb alles gespeeld van The Sims, vrienden. ALLES! Wisten jullie dat nog niet?

The Sims 4: City Living - appartementen

San Myshuno mag dan wel de spil van The Sims 4: City Living zijn, het wonen in appartementen is de grote trekpleister. Maar eigenlijk verandert er niet zoveel aan het leven van een Sim als hij/zij in een mid-range appartement gaat wonen. Je hebt dan af en toe last van een buurman die harde muziek draait midden in de nacht, of van rampetampestein gaat, waardoor al je Sims boos wakker worden, maar dat is na twee keer ook niet heel speciaal meer. Meer irritant. Het feit dat je eigenlijk een soort huisgenoten hebt in de mensen die op dezelfde verdieping wonen zodra je hen je sleutel geeft, zorgt voor meer interactiviteit met NPC-Sims, maar is geen extreme verandering. Ga je echter in een cheap-ass appartement in The Spice Market wonen, dan kan je last krijgen van lekkende leidingen en kakkerlakken en heb je wat meer het stadsleven-gevoel, maar waarom zou je dat willen? Dan zijn er nog een soort van perks die je appartementen hebben; zo heb ik gnoompjes die ’s nachts m’n kapotte apparaten fixen en vind ik af en toe wat Simoleons op random plekken. Funny, maar het grootste voordeel van in de stad wonen is de stad zelf en het appartementleven is meer een ding van de lange adem. Uiteindelijk kan je namelijk een dikke penthouse scoren in Uptown, iets waar een nieuwe Ambitie natuurlijk handig op inspeelt, en dan ben je wel een baasje. Maar of dat zoveel anders is dan een overdreven villa bewonen in good old Oasis Springs? Niet echt.

The Sims 4: City Living - beter in een dorp?

Er zijn add-ons van The Sims die zo rijk zijn aan content dat je al je tijd kunt besteden aan diens nieuwe features, maar City Living hoort niet in dat rijtje. Menigmaal viel ik terug op de Professions uit Get To Work of een vakantietje naar Granite Falls, hetgeen we te danken hebben aan Outdoor Retreat. San Myshuno is een fantastische stad die soepel te bereizen is en prachtige omgevingen biedt, maar het stadsleven zelf? Dat is not all it’s cracked up to be, zoals elke Amsterdammer zal blijven ontkennen.