TopSpin 2K25 (PS5) review – Realistischer is niet per se beter

Geplaatst: 22 april om 12:41
Florian en sport is normaal gesproken geen goede combinatie, maar gek genoeg maakte hij ooit voor tennisgames een uitzondering. Dit heeft volgens hem alles te maken met de oude Top Spin-games. Maar heeft die serie niet al lang zijn glans verloren?

In 2003 kwam de eerste Top Spin uit en ik heb die game helemaal stuk gespeeld op de oorspronkelijke Xbox. Het waren de realistische animaties, strakke graphics en vooral de perfecte combinatie van simulatie en arcadegameplay die voor flink wat potjes multiplayer hebben gezorgd in huize Houtkamp. Of nou ja, een heel klein flatje was het toen nog.

Andere visie

In de delen daarna werd het concept nog verder uitgewerkt met Top Spin 4 als hoogtepunt, maar ook dat is inmiddels alweer dertien jaar geleden. Hoogste tijd dus voor een nieuw deel, al werd me al snel duidelijk dat de ontwikkelaars deze keer een iets andere visie hebben. Blijkbaar moest de game een stuk realistischer worden.

Maar laat ik bij het begin beginnen; de intro. Dit is namelijk naast een flashy filmpje ook een speelbaar event. Op toffe wijze wordt de game aan je voorgesteld via een spannende tiebreak tussen Roger Federer en Andy Murray. Eigenlijk is het een soort kleine tutorial, maar op leuke wijze vermomd als intro. Je krijgt er vooral zin van om de hele game te spelen!

Watch on YouTube

Druktemaker

Daarna duik je de echte tutorial in en ook dit is strak ontworpen met allerlei korte opdrachtjes die de mogelijkheden in de game op speelse wijze aan je introduceren. Het leuke is dat druktemaker John McEnroe de voice-over doet in de tutorials en je een beetje als coach aan je handje meeneemt langs de steeds moeilijkere opdrachten.

De hele presentatie is top, al valt het wel meteen op hoe laag de resolutie is van de filmpjes in de tutorial. Voordat iedere opdracht begint krijg je er via een video wat uitleg over, maar deze zijn zo zwaar gecomprimeerd dat het hoogstens op een resolutie van 480p lijkt te draaien. Een zwaar contrast tegenover de 4K/60fps waarin de game zelf lijkt te draaien, al zien de meeste spelers er ook lachwekkend last-gen uit.

Realistischer

Het is echter ook in de tutorial dat je voor het eerst in aanraking komt met een nieuw systeem voor TopSpin 2K25. Het moet de game een stuk realistischer maken, maar laat ik er niet omheen draaien: ik ben er geen fan van. Dit is wat lastig uit te leggen, maar ik ga een dappere poging doen…

In de vorige Top Spin-games was het zaak om de knop om de bal terug te meppen zo vroeg mogelijk in te drukken en ingedrukt te houden, tot de bal weer naar je tegenstander gaat. Hoe eerder (en dus langer) je de knop indrukt, hoe harder je de bal terugslaat en hoe meer richting of effect je aan de bal kan meegeven.

-JWke6kA7SUKViX9aBuFJNw

Balkje

Dit werkt in TopSpin 2K25 hetzelfde, tót het punt dat je de bal terug gaat slaan. Ook hier moet je de knop zo vroeg mogelijk indrukken, maar ook voor het eerst precies op het juiste moment weer loslaten. Iedere keer loopt er een balkje vol en exact op het laatste moment moet je de knop weer loslaten om met een vol balkje de bal terug te meppen. Pas dan geef je de volledige snelheid en richting of effect aan de bal.

Ik begrijp ergens wel waarom de ontwikkelaars dit systeem hebben bedacht, want het maakt de game een stuk realistischer en veel lastiger om te masteren, maar het haalt wat mij betreft ook gedeeltelijk de fun uit de gameplay. Dat vleugje arcade is er wel uit nu. Dat zou op zich niet zo erg zijn, als het nieuwe systeem fantastisch uitgewerkt zou zijn.

Vertraging

Dat is het echter niet helemaal, omdat ik zelfs na urenlang spelen nog steeds niet kan inschatten wanneer dat balkje gaat lopen en hoe snel hij volloopt. Het lijkt wel willekeurig te zijn en er zit daarnaast een behoorlijke vertraging in tussen wat je doet op de controller en ziet op het scherm, tot op het punt dat ik serieus even ging checken of m’n televisie wel in Game Mode stond. Het voelt raar en onnatuurlijk.

En omdat het absoluut niet vanzelf gaat, ga je jezelf teveel focussen op het balkje, in plaats van de hele game. Ik merkte dan ook dat ik tijdens spannende matches vooral het scherm aan het scannen was voor dat verdraaide balkje, in plaats van echt te kijken naar wat de tegenstander doet. Het haalt ook de snelheid uit de game, want zelfs in je beste matches ga je de bal gegarandeerd een paar keer een stuk zachter terugslaan dan je zou willen. Rallies duren hierdoor ook korter, want je maakt sowieso timing-foutjes.

-DS4zAouJSkueFqqQidrdhQ

Chaos

Voeg daaraan toe dat je naast de Powershots die ik hierboven beschrijf ook ‘normale’ forehands en backhands kan geven door de knop helemaal niet ingedrukt te houden, maar door juist korte tikjes te geven, en de chaos is behoorlijk aanwezig. Er is simpelweg veel meer mogelijk dan in de vorige Top Spin-games, maar was dit wel echt nodig?

Ik denk het niet, al kan ik me ook voorstellen dat hardcore tennisfans al jaren schreeuwen om een serieuze tennisgame. De fun heeft plaatsgemaakt voor realisme en dat vind ik persoonlijk best jammer, maar daar denken andere spelers juist misschien heel anders over. Het is maar net wat je wil, al blijf ik zeggen dat het nieuwe systeem niet perfect is uitgewerkt. Waarom niet de optie geven om het nieuwe systeem uit te zetten voor de oude Top Spin-gameplay?

Het is best jammer, want verder is TopSpin 2K25 eindelijk weer eens een verzorgde tennisgame met een shitload aan huidige en historische tennisspelers, events, een uitgebreide MyCareer-mode, vette animaties en toffe presentatie. Het is het nieuwe systeem dat de game een stuk realistischer maakt, maar daarmee helaas ook frustrerender, waardoor ik er niet lekker in kwam en daardoor de game veel eerder dan ik had verwacht weer naast me neerlegde.

TopSpin 2K25 is vanaf aanstaande vrijdag verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

7,2

Conclusie

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

TopSpin 2K25 is niet de terugkeer van de oude games in een nieuwe jasje. In plaats daarvan heeft de ontwikkelaar geprobeerd om de game realistischer te maken door er een nieuwe gameplay-mechanic aan te hangen, dat helaas niet perfect is uitgewerkt. Het haalt de arcade-fun uit de game....
Lees meer
Cody DakotaTo all agents of Overwatch, this is Winston! Gek op indiegames met strakke platformactie en speelt dus het liefst elke dag Celeste, Spelunky (2) en Super Mario Odyssey. Wacht geduldig op Skate 4.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.