The Super Mario Bros. Movie bevat verrassend veel Illumination-dna
PU.nl
Films & series

The Super Mario Bros. Movie bevat verrassend veel Illumination-dna

Grappige kinderfilm vol verwijzingen

Nintendo moest zelf dertig jaar bijkomen van het in 1993 verschenen Super Mario Bros.: The Movie, laat staan dat het publiek al klaar was voor een nieuwe verfilming van ’s werelds meest iconische gamepersonage. Gelukkig blijkt animatiestudio Illumination een uitstekende partner om de loodgieter en zijn vrienden tot leven te brengen. The Super Mario Bros. Movie is een uitstekende kinderfilm en een feest van herkenning voor de liefhebber.

De woorden ‘a Shigeru Miyamoto production’ bij aanvang benadrukken dat Nintendo een flinke vinger in de pap had bij de productie van de film. Het bedrijf kennende nam het elke dialoog onder de loep, en zijn er ongetwijfeld compromissen gesloten om personages een iets minder gruwelijke dood te laten sterven dan gepland.

Met dat in het achterhoofd zit er verrassend veel Illumination-dna in de film. De studio, die onder andere Despicable Me maakte, staat bekend om haar slapstickachtige humor en excentrieke wezens die bij zowel jonge als oude kijkers een glimlach op het gezicht toveren. Gedurende negentig minuten zijn Mario’s actiescènes, vol met gevechten, achtervolgingen en komische valpartijen, de hoogtepunten van de film – met hilarische scenario’s die de grenzen van het anders zo vrolijke Mushroom Kingdom opzoeken.

©GMRimport

The Super Mario Bros. Movie is echter een stuk minder consistent als het gaat om personages van een achtergrond voorzien. De film doet een poging om zowel Mario (Chris Pratt) als zijn bangere broer Luigi (Charlie Day) een persoonlijke groei door te laten maken – die van mislukte loodgieters naar absolute helden – maar maakt daarbij dusdanige sprongen dat de conclusie een beetje in het water valt. De film bevat een duidelijke boodschap over de alledaagse held, maar weet die vele malen minder kundig over te brengen dan de gemiddelde Pixar-film.

Ook op het gebied van dialoog is merkbaar dat Illumination vooral de jonge kijkers in het achterhoofd heeft. Waar de ruzies tussen de narcistische aap Donkey Kong (Seth Rogen) van het scherm afspatten, voelen enkele gesprekken tussen Mario en Peach (Anya Taylor-Joy) afstandelijk – alsof beide acteurs niet bij elkaar in de studio waren. Wanneer de een in drie zinnen de plot tot nu toe uitlegt en de ander het nog eens herhaalt, wordt duidelijk dat het script het zwakste punt van de film is.

©GMRimport

Bowser als Jack Black

Dat terwijl de meeste acteurs uitstekend werk leveren wat betreft het tot leven brengen van hun personage. Eigenlijk zijn alle zijpersonages behalve Mario zelf, die net als in de game een beetje gematigd is, ontzettend leuk om naar te kijken en te luisteren. Prijzenswaardig is hoe Peach vrijwel net zo belangrijk is als het titulaire personage. Peach wordt neergezet als een machtige prinses, maakt haar eigen keuzes en steekt de handen uit de mouwen wanneer ze dat nodig acht. De scène waarin ze van outfit wisselt om op haar motor te stappen en vrienden in nood te redden is een iconisch moment voor het personage.

Daarnaast is Jack Black als Bowser – of beter gezegd: Bowser als Jack Black – de ster van de film. De slechterik gaat in een oogwenk van gevoelig, naar gemeen, naar compleet van de rails, en alles is even hilarisch om naar te kijken. Het is een perfect voorbeeld van hoe gameverfilmingen het bronmateriaal op een leuke manier kunnen uitdiepen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Pasen begint vroeg dit jaar

Over het bronmateriaal gesproken: The Super Mario Bros. Movie zit vol verwijzingen naar Nintendo’s rijke geschiedenis. Iedereen die ook maar íets met het bedrijf heeft herkent personages, objecten, namen en zelfs bekende stemmen in vrijwel elke scène van de film. Sommige referenties zijn daarbij overduidelijk, maar anderen zullen alleen de oudere en meest fanatieke fans begrijpen.

Het is zelfs eenvoudig om overweldigd te raken door al het Nintendo-geweld dat de film op je afschiet, mede omdat het er prachtig uitziet. Elk muziekje, elk naambordje en zelfs cameraperspectieven tijdens actiescènes zijn subtiele verwijzingen naar de Mario-games. Voor sommigen is het wellicht iets teveel van het goede, maar als we eerlijk zijn hebben we van elke easter egg genoten.

Zie The Super Mario Bros. Movie dan ook vooral als een grappige kinderfilm met een zee aan knipogen voor de fan. Heb je écht niks met Nintendo of de iconische loodgieter, dan kun je hem prima aan je voorbij laten gaan. Heb je echter warme herinneringen aan een van de vele games, dan is een bioscoopbezoek de moeite waard, en staan er in de toekomst waarschijnlijk nog veel meer films op je te wachten.

The Super Mario Bros. Movie draait vanaf 5 april in de Nederlandse bioscopen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!