Thunderbolts filmreview - Een defibrillator voor het MCU
Gamer.nl
Films & series

Thunderbolts filmreview - Een defibrillator voor het MCU

In Thunderbolts slaan de underdogs de handen ineen. Met het kwakkelende Marvel Cinematic Universe zit de film zelf ook in een underdogpositie, maar wat blijkt? Het gaat hier niet om Avengers van de Aldi, maar een groep met een werkelijke hart en ziel. Tijn staat te springen van enthousiasme, want het is de schop onder de kont die het MCU al jaren nodig heeft.

Laten we eerlijk zijn: iedereen had het al een beetje opgegeven, toch? Het filmuniversum van Marvel is sinds Endgame is gepasseerd al een zooitje, met hier en daar een pareltje in de modder. De rode draad lijkt zoek, dus het is lastig om hype te voelen voor de aankomende Avengers-films, al helemaal aangezien de meest recente Captain America-film óók al de plank missloeg.

Het gaspitje van hoop

Met gematigde verwachtingen ging ik Thunderbolts in. De cast ziet er in ieder geval goed uit, met namen als Florence Pugh, David Harbour, Julia Louis-Dreyfus en Sebastian Stan. Toen zag ik dat de film geregisseerd werd door Jake Schreier, die onder andere afleveringen van het sterke eerste seizoen van Beef regisseerde, en m’n gematigde verwachtingen kregen een gevaarlijk waakvlammetje aan hoop.

Even later zag ik wie de film geschreven hebben: Eric Pearson, een welbekende MCU-script doctor, werkte samen met Joanna Calo, die geniaal schrijfwerk afleverde met haar werk aan BoJack Horseman, The Bear en Beef. De betrokkenheid van Pearson maakte me wat sceptisch - hij schreef Thor Ragnarok en Avengers: Infinity War, maar óók Black Widow. Toch werd het vlammetje alsmaar groter.

Tel daarbij op dat ik onze eigen Mol tegenkwam bij de persvoorstelling, aangezien hij de film voor een ander platform recenseert. Plotseling werd het gaspitje van hoop en hype aangedraaid, totdat het waakvlammetje veranderde in een heuse vlam. In de bios voor een MCU-film van goede schrijvers, met een dikke cast, met een vriend aan je zijde? Het lijkt wel 2016! Toen de Marvel-muziek door de speakers knalde, werden we even mee teruggenomen in de tijd - zou het dan toch?

Originaliteit? In het MCU!?

Ja, ik weet dat ik hier iets geks zeg: in het universum van Marvel wordt iedere gedurfde keuze het raam uit geworpen, omdat het simpel vermaak moet zijn, dat makkelijk verteerd wordt door het hele publiek. Misschien zag Marvel hun strategie eindelijk niet meer zitten, want Thunderbolts is het meest originele verhaal dat we in tijden in een Marvel-film hebben gezien.

De set-up is wat vaag; het is in ieder geval niet zo rechttoe rechtaan als ‘Team? Vijand, daar. Schiet!’ Daarom moet je eigenlijk met zo weinig mogelijk voorkennis aan deze film beginnen, want een deel van het genot zit ‘m in de manier waarop het verhaal zich ontvouwt.

Het centrale groepje antihelden ketst heerlijk op elkaar af. John Walkers irritante alfa-mannelijkheid - heerlijk gespeeld door Wyatt Russel - wordt lekker bekritiseerd door het cynisme van Yelena Belova, terwijl David Harbours vaderlijke enthousiasme aanstekelijk werkt.

Herkenbare duisternis

Binnen deze leuke groep doet Joanna Calo precies waar The Bear, Beef en BoJack Horseman ook in uitblinken: de humor gaat gepaard met een flinke dosis herkenbare negativiteit. De antihelden hebben zo hun kwellingen die je als kijker misschien ook wel kent. Door de imperfecte aspecten van de personages te omarmen worden ze véél menselijker, wat de film een kloppend hart geeft.

Daarmee doet Thunderbolts juist goed wat in Thor: Love & Thunder zo grandioos liet falen: humor en drama worden feilloos gecombineerd. In Love & Thunder slaat een terminaal zieke patiënt binnen enkele momenten om van het horen van haar diagnose, tot het maken van woordgrapjes.

Dat ga je in Thunderbolts niet zien. De humor en het drama bestaan naast elkaar, maar zitten elkaar zelden in de weg. Het drama is zelfs behoorlijk sterk: het scheelde niet veel, of ik had een traantje gelaten. Het is dat het een persvoorstelling was, anders had ik net zulke natte wangen gehad als bij bepaalde momenten uit The Last of Us.

De rode draad

Het grootste wonder dat Thunderbolts verricht is het terugvinden van de rode draad van het MCU. Al jaren is die zoek, en Kevin Feige heeft iedere steen omgekeerd om ‘m weer te vinden. Die beruchte rode draad bleef project na project maar uit, en het werd steeds lastiger om nog hype te creëren voor MCU-projecten.

Nou, hang de vlaggen maar uit: Thunderbolts lijkt eíndelijk weer een beetje richting aan het universum te geven. Voor het eerst in tijden voelt het als een coherent universum, omdat de film allerlei oude verhaallijntjes aan elkaar knoopt. De verhaallijn met Julia Louis-Dreyfus wordt al jaren opgezet en werpt eindelijk zijn vruchten af, en er wordt een acht jaar oude(!) post-credits scène ingelost.

Als ik iets op Thunderbolts moet aanmerken, dan is het dat de film niet alle superheldenclichés weet te vermijden. Maar als ik eerlijk ben kon dat me bij het kijken niet zo deren. Na de post-credits scènes zat ik als vanouds met Mol en z’n collega Job lekker enthousiast te speculeren over de toekomst van dit universum. En oh, dat voelt als thuiskomen!

Thunderbolts is vanaf 30 april te zien in de bioscoop.

Uitstekend
Conclusie

Thunderbolts is de beste MCU-film in jaren - al ligt die lat al zo ongeveer op de vloer. Het is een daadwerkelijk leuke blockbusterfilm met creatieve actie, sterke emotionele verhaallijnen, goede muziek en meer creativiteit dan je van het MCU verwacht. Het mooiste is dat er eindelijk weer een coherent verhaal lijkt te zijn!

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
      Gamer.nl
      Nieuws

      Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

      Maar waar blijft de releasedatum?

      Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

      De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

      Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

      In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
      Gamer.nl
      Nieuws

      Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

      Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

      De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

      Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

      • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

      • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

      • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

      • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

      • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

      • Leisure Suit Larry: Love for Sail

      • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

      Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

      Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!