Waarom Supergirl dé superheldenfilm van 2026 wordt
De mensen achter de film leggen het uit
DC Studios heeft de eerste trailer van de aankomende DCU-film Supergirl uitgebracht, en PU heeft een Q&A met James Gunn, regisseur Craig Gillespie en hoofdactrice Millie Alcock bijgewoond. Daarover, en de verwachtingen voor de film, lees je hier meer.
De trailer van de film is hieronder te bekijken, maar ik vertel je er graag wat meer over. Het verhaal van de film is namelijk gebaseerd op de comic Supergirl: Woman of Tomorrow - geschreven door Tom King met tekeningen van Bilquis Evely.
We zien daarvan in de trailer dat Kara Zor-El, ook bekend als Supergirl - gespeeld door Milly Alcock - haar 21ste verjaardag op een sombere wijze viert in een intergalactische bar. Vervolgens zijn er verschillende actievolle scenario’s te zien, waarin Supergirl zich op verschillende buitenaardse planeten lijkt te bevinden. Daarbij zien we ook al een paar flashbacks naar Krypton, en vangen we ook een eerste glimp op van Lobo - gespeeld door Jason Momoa.
Supermans nicht
In de verhalen van DC is Kara de nicht van Kal-El, ofwel Superman. Zij maakt de verwoesting van Krypton bewust mee, en waar haar neefje als baby de ruimte in wordt geschoten ziet Kara dus haar hele beschaving in elkaar storten. Ze weet geruime tijd te overleven op een afgebroken stuk Krypton, maar ook dat wordt uiteindelijk verwoest. Daardoor is Supergirl over het algemeen niet zo positief ingesteld als Superman.
De beelden in de trailer worden ondersteund door het nummer Call Me van Blondie, en de trailer eindigt met een herbevestiging dat Supergirl op 26 juni 2026 in de bioscoop draait. Millie Alcock speelt dus de titulaire hoofdrol, Craig Gillespie - die eerder films als I, Tonya en Dumb Money heeft gemaakt - neemt de regie op zich en James Gunn produceert de film.
Supergirl is dan ook een onderdeel van het DCU, nadat het personage kort in het eerder dit jaar uitgekomen Superman verscheen. Aanvankelijk droeg de film de subtitel ‘Woman of Tomorrow’ - net als de comic dus - maar die is inmiddels laten vallen. Gisteren werd ook een poster voor de film gedeeld, die is hieronder te zien.
Q&A met James Gunn, Millie Alcock en Craig Gillespie
Ondergetekende mocht de trailer al een paar dagen van tevoren bekijken, en daarna een Q&A bijwonen waarin James Gunn verschillende vragen op hoofdrolspeler Millie Alcock en Craig Gillespie afvuurde. We konden zelf helaas geen vragen insturen, maar kregen wel een paar interessante punten te horen over de film en de productie ervan.
Zo vertelt de regisseur dat hij voornamelijk trachtte om de regie op zich te nemen dankzij het script, geschreven door Ana Nogueira. “Het was de toon ervan, dit was de eerste keer dat ik een superheldenscript heb gelezen waarvan ik de toon begreep, en wat daarmee te doen”.
Millie Alcock als het titulaire personage was ook een reden voor Gillespie om de film te willen regisseren. “Ik was al bekend met House of the Dragon, en was heel enthousiast over haar als de hoofdrolspeelster. Die combinatie, het script met Millie, en jullie [James Gunn en Peter Safran] die het overzien… want het script gaat naar erg donkere en lastige plekken voor het personage. En ik had het idee dat jullie daar echt op in gingen.”
Woman of Tomorrow
Wie de comic Woman of Tomorrow heeft gelezen weet waarschijnlijk al dat van Gillespie’s statement geen woord gelogen is. Het is een emotioneel verhaal, maar op een andere manier dan je bijvoorbeeld bij haar neef Superman zou zien. Daar had de actrice het dan ook over:
“Supergirl is, in vergelijking tot Superman, heel anders opgegroeid. Ze werd opgevoed op een stervende planeet en iedereen die ze ooit gekend en liefgehad heeft is dood. Ze is dus erg cynisch en hard. Clark is daar het tegenovergestelde van. Hij vertrouwt snel, en ziet het goede in anderen. Hij heeft een erg afgesloten leven geleid, en doet veel ‘alsof’. Kara doet dat nooit. Als ze zich niet goed voelt, dan weet je dat. Er is geen façade, wat erg verfrissend is om te spelen.”
Craig Gillespie bevestigt: “Millie heeft een opstandig karakter. En dit personage heeft veel ‘pantser’ en gebruikt dus haar humor en cynisme om zichzelf te beschermen. Daar zit een punk-kwaliteit in, en Millie heeft dat volledig omarmd.”
Supergirls kostuum
Ook vertelde Gunn een anekdote over de eerste dag dat de actrice in het Supergirl-kostuum op de set verscheen, wat tot tranen leidde bij een van de producenten. Voor Alcock was dat ook een belangrijk moment: “Het was erg mooi omdat ik me op dat moment besefte: ‘Oké, ik moet echt mijn best doen voor deze mensen’, niet alleen voor mijzelf maar ook alle mensen die jaren van hun leven hebben gegeven aan het maken van deze film, en wat het gaat betekenen voor andere jonge meisjes en vrouwen die deze film gaan kijken, want ze is zo’n onvolmaakt personage. En ik denk dat we echt zo’n ‘gebrekkige’ held nodig hebben.”
Op die voet vervolgt ze later: “Kara wil geen held zijn. En ik denk dat er een gelijkenis is met mijn persoonlijke ervaring als actrice, en dat ik kan begrijpen dat een bepaalde rol op je nemen samengaat met een soort externe verwachting omdat je zelf niet denkt dat je het verdient. Daar kon ik me in vinden, in het idee dat ze ‘de held van haar eigen verhaal moet zijn’. Ik denk dat veel van ons daar moeite mee hebben, het ons daar waardig in voelen.”
Beste superheldenfilm van 2026?
De Q&A is uiteraard een mooi stukje marketing, maar weet denk ik wel degelijk duidelijk te maken wat het belang van Supergirl is. Niet alleen als personage, maar ook als een film binnen het nieuwe DCU. Dit is immers de eerste film in dit nieuwe universum die niet door James Gunn geschreven of geregisseerd is, en gaat dan dus ook aantonen hoe gevarieerd dit Cinematic Universe mogelijk wordt. Gunn en consorten lijken in ieder geval duidelijk te willen maken dat Supergirl een heel ander beestje is ten opzichte van Superman.
Het superheldengehalte van Supergirl is dan ook wat lager, gezien het Woman of Tomorrow-verhaal eerder een soort Star Wars- of Guardians of the Galaxy-achtige space opera betreft. Dat toont de trailer mijner inziens ook vrij duidelijk aan. Het team praat zoals je hierboven kon lezen ook veel over de persoonlijke omstandigheden van Kara, die écht een ontzettend sterke emotionele kern kunnen vormen voor deze film. Als de emotionele aspecten van de comic vakkundig goed worden vertaald naar het witte doek, wil ik zelfs zeggen dat dit de beste superheldenfilm van 2026 kan worden. Ja, zelfs in een jaar met Spider-Man: Brand New Day en Avengers Doomsday.
Het enige waar ik zo mijn vraagtekens bij heb is het kleurgebruik in de film. Bilquis Evely’s tekeningen en de kleuren van Mat Lopes zijn magnifiek en buitenaards in de Woman of Tomorrow-comic, waarvan ik nog niet bepaald een indruk heb gekregen in de gedeelde teaser. Het kan uiteraard zo zijn dat dit nog even achter de hand wordt gehouden, of dat er bewust is gekozen voor ietwat minder buitenaardse landschappen om taferelen als in Ant-Man and the Wasp: Quantumania te voorkomen. Het is ook niet te verwachten dat een film er precies zo uitziet als een stripboek.
Edoch, ik blijf het interessant vinden dat er voor deze film is gekozen om zo rechttoe-rechtaan een bestaand verhaal over te brengen naar een nieuw medium. Comics hebben altijd gefungeerd als een basis en inspiratiebron voor de films en series, maar eigenlijk gebeurt het zelden dat een film zo duidelijk een bekend verhaal overneemt. Anderzijds is het weinig verrassend in het geval van Supergirl, gezien Woman of Tomorrow zo’n magnifiek verhaal is. Als deze film mensen daar al mee in contact laat komen, is het project voor mij al geslaagd.
