Gameplay

Maar waarom dan? Die shit was toch vet, dus waarom het evenement killen? Het antwoord daarop is vrij kort en simpel, de markt is veranderd! Sinds Nintendo heeft laten zien dat je niet alleen consoles en games aan hardcore fanboys (no offence!) kunt verkopen, maar in wezen iedereen tot de potentiële doelgroep behoort, wil men maar een ding. De massa bereiken! Op zich logisch, want daar zit de groei.

Overigens was dit niet de mening van alle partijen uit de bizz, maar het mag duidelijk zijn dat je geen groots evenement neerzet zonder de hulp en aanwezigheid van partijen als Nintendo, Sony, Microsoft en EA. Wij hebben hier namelijk zelf niet even 500 demopods staan.

Hoe dan ook, ik begrijp die visie deels, want als je wilt groeien moet je je afzetgebeid of doelgroep uitbreiden. Echter, je groeit niet als je aan de voorkant terrein boekt en dat aan de achterkant tegelijkertijd kwijt raakt. Maar misschien hoeft men over dat laatste zich niet zo druk te maken, want de echte fans blijven toch wel games kopen…zolang er tenminste niet enkel laagdrempelige mainstream games uitkomen.

Het probleem voor de gamesbranche is dat het mogelijke afzetgebeid wel groter is geworden, maar de budgetten om deze te bereiken nog niet. En dus moet men keuzes maken. Het budget dat aan een coole stand plus bemanning voor drie dagen Gameplay op ging, liet te weinig ruimte over voor andere acties richting die mainstream doelgroep. Hell, the boothbabes don’t come cheap these days! (vergeef mij de dubbelzinnigheid in deze). Met First Look is men hier goed op ingesprongen, door een kleiner en korter event neer te zetten, wat geen grote aanslag op de budgetten deed. Het gevolg is helaas wel dat er geen 30.000 maar slechts 3000 gelukkigen heen konden.

Power Unlimited zal dit najaar zelf dus geen groots evenement a la Gamplay neerzetten. Wel zijn we momenteel aan het kijken hoe en op welke manier wij gaan participeren in een grootschalig en breder evenement genaamd HME 2008 of Het Multimedia Evenement 2008. In een van de vijf hallen van de Jaarbeurs die voor dit evenement op 28, 29 en 30 november worden afgehuurd, zal de nadruk op games komen te liggen. Partijen als Sony, Microsoft en Nintendo hebben inmiddels toegezegd daar hun demo units (en games uiteraard) voor beschikbaar te willen stellen. Het evenement richt zich echter op een brede doelgroep, dus verwacht geen bloederige goodiehunts, halfnaakte boothbabes of loeiharde muziek. Voor de een zal dit een verademing zijn, voor de ander niet. We zullen hier zelf niet met een vaste PU stand aanwezig zijn, maar we lopen er natuurlijk wel gewoon rond. Waarschijnlijk met een groep halfnaakte boothbabes.