De game-industrie is te afhankelijk van Grand Theft Auto 6
PU.nl
Games

De game-industrie is te afhankelijk van Grand Theft Auto 6

GTA 6 is niet de verlosser die ons naar het beloofde land brengt

Niet alleen gamers, maar de gehele game-industrie houdt al geruime tijd zijn adem in, wachtend op een teken van leven rondom Grand Theft Auto 6. Nu de releasedatum er eindelijk is, kunnen bedrijven daar massaal omheen plannen. Eind goed, al goed zou je zeggen. Maar wat als Rockstar de game weer uitstelt? Eigenlijk is het van de zotte dat heel de industrie naar de pijpen van GTA 6 danst.

Eind 2023 kregen we de eerste trailer van Grand Theft Auto 6 te zien, met de melding dat het spel in het najaar van 2025 zou verschijnen. We hebben dit soort beloftes wel vaker gehoord van de makers van een van de populairste gamefranchises ooit. We hielden er dus al stiekem rekening mee dat uitstel naar 2026 tot de mogelijkheden behoorde. Ondanks dat uitgever Take-Two meermaals heeft gehamerd op een release aankomend najaar, is de kogel nu dan toch door de kerk: Grand Theft Auto 6 verschijnt op 26 mei 2026.

Veel gamers en analisten claimen dat de onthulling van deze releasedatum geweldig nieuws is. Nu kunnen andere bedrijven immers hun eigen gamereleases inplannen zonder bang te hoeven zijn dat GTA 6 alle centen en tijd van consumenten inpikt. En inderdaad: op enkele uitzonderingen na staan er nog verdacht weinig gamereleases voor aankomend najaar op de planning. Veel bedrijven hebben vanwege de verwachte GTA 6-release dit najaar waarschijnlijk hun game uitgesteld – sommige lijken dat zelfs publiekelijk toe te geven. Geef ze eens ongelijk: haast iedereen zou GTA 6 aanschaffen in plaats van andere games.

Beren op de weg

Toch zie ik de releasedatum van 26 mei 2026 niet per se als prachtig nieuws, en dan heb ik het niet over het feit dat ik als consument zo snel mogelijk aan de slag wil met het langverwachte openwereldspel. Nee, zoals ik al zei vermoed ik dat veel bedrijven op basis van de beloftes van Take-Two al veel eerder de knoop hebben doorgehakt en hun spel in het voorjaar van 2026 hebben gepland. Dan is er immers toch alle ruimte voor een gamerelease… tot nu dan, want GTA 6 komt doodleuk volgend voorjaar uit. In een industrie waarin men maanden, soms jaren vooruit moet plannen, zullen veel uitgevers na de aankondiging van de GTA 6-releasedatum toch weer met de handen in het haar zitten.

Nog erger is dat je als gameontwikkelaar er eigenlijk ook niet van uit mag gaan dat Grand Theft Auto 6 daadwerkelijk op 26 mei 2026 uitkomt. Niets weerhoudt Rockstar en Take-Two ervan om aankomend najaar of begin volgend jaar toch nog een uitstel aan te kondigen, omdat ze nog iets meer tijd nodig hebben om de puntjes op de i te zetten. Helemaal begrijpelijk natuurlijk - en we hebben liever dat ze de tijd nemen om een geweldige game af te leveren. Maar hoe plan je als willekeurige uitgever met deze wetenschap in het achterhoofd de komende anderhalf jaar in vredesnaam je gamerelease in? Rekening houdend met het feit dat elk uitstel van je eigen game je nog meer geld kost, geld dat pas terugverdiend kan worden wanneer je je game uitbrengt…

Tot slot is er nog het feit dat veel consumenten wachten met het aanschaffen van de huidige generatie consoles tot de nieuwe Grand Theft Auto uitkomt. Met de release van GTA 5 in 2013 stapten veel PlayStation 2- en Xbox-bezitters massaal over naar PlayStation 3 en Xbox 360. Op vergelijkbare wijze zullen veel consumenten de release van GTA 6 aangrijpen om eindelijk een nieuwe console in huis te halen. Het is natuurlijk goed voor de industrie dat dit gebeurt, maar nu GTA 6 niet dit jaar meer uitkomt, is die grote migratie ook uitgesteld. En dat juist in een jaar waarin consoles het met alle economische worstelingen en recente prijsstijgingen toch al loodzwaar gaan krijgen.

Welke toekomst?

Dit alles valt natuurlijk niet te wijten aan Rockstar en Take-Two. Het is niet hun schuld, noch hun probleem, dat Grand Theft Auto is uitgegroeid tot zo’n gigantische gamefranchise. Het is niet aan deze bedrijven om de game-industrie eigenhandig te redden, noch om andere ontwikkelaars een hand boven het hoofd te houden. Ergens is het zelfs bewonderenswaardig dat een gehele sector zich volledig aanpast aan de grillen van één spel. Grand Theft Auto is een force to be reckoned with, een monster waar je maar beter uit de buurt van blijft tenzij je graag opgegeten wordt. Props aan Rockstar dat ze zo’n joekel van een franchise hebben gecreëerd.

Watch on YouTube

Maar ik denk niet dat het per se een erg gezonde situatie voor de game-industrie is. GTA 6 is niet de verlosser die ons naar het beloofde land brengt. Het zou beter zijn dat de industrie dusdanig gezond was, dat consumenten genoeg geld te besteden hadden om van elke gamerelease een succes te maken. Het zou beter zijn dat de economie niet zo vergald was dat prijzen van consoles alleen maar omhoog gaan in plaats van naar beneden. Er is een grootschalige herstructurering van de game-industrie – nee, onze gehele economie – nodig om de toekomst van onze hobby veilig te stellen. De release van Grand Theft Auto 6 geeft ons vast weer enkele jaren speling, maar vergeet niet dat we daarna misschien weer tien tot vijftien jaar moeten wachten op GTA 7. Als de game-industrie het zo lang nog volhoudt tenminste.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
FTC laat het hoger beroep tegen de Activision Blizzard-overname vallen
PU.nl
Nieuws

FTC laat het hoger beroep tegen de Activision Blizzard-overname vallen

De overname werd twee jaar geleden al goedgekeurd in een rechtszaak

Twee jaar nadat Microsofts overname van Activision Blizzard in een rechtszaak werd goedgekeurd, heeft de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) zijn aanklacht tegen Microsoft laten vallen.

De Federal Trade Commission wilde de overname van Call of Duty-uitgever Activision Blizzard door Microsoft blokkeren via een rechtszaak. Rechter Jacqueline Scott Corley besloot in 2023 echter dat de overname door mocht gaan. In andere landen en regio kreeg Microsoft toestemming van waakhonden, waardoor het bedrijf achter Call of Duty uiteindelijk onderdeel van Microsoft werd.

In de loop van 2023 kondigde de FTC aan het hier niet bij te laten en in hoger beroep te gaan. Begin deze maand bleek echter al dat het verzoek tot hoger beroep werd afgewezen. Nu is duidelijk dat de FTC de zaak in zijn totaliteit laat vallen. "De Commission heeft bepaald dat het de publieke belangen beter kan bedienen door de bestuursrechtelijke geschillen van deze zaak te laten vallen", aldus de waakhond.

Microsofts directeur Brad Smith: "Deze beslissing is een winst voor gamers over heel het land en een logische keuze van Washington, D.C. We zijn de FTC dankbaar voor deze aankondiging."

De overname van Activision Blizzard door Microsoft heeft laatstgenoemde bedrijf in ieder geval geen windeieren gelegd. Uit fiscale cijfers blijkt dat de omzet die de Xbox-tak van het bedrijf genereerd aanzienlijk is gegroeid is ten opzichte van voorheen, en dat komt voor een groot deel door de content van Activision Blizzard. Microsoft heeft zich daarbij aan zijn woord gehouden om Call of Duty op meerdere systemen beschikbaar te blijven stellen. Sterker nog: het bedrijf heeft diverse games die voorheen exclusief op Xbox beschikbaar waren ook naar andere platforms gebracht.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
A24 bevestigt komst van Elden Ring-film door Alex Garland
PU.nl
Nieuws

A24 bevestigt komst van Elden Ring-film door Alex Garland

De geruchten blijken te kloppen

Filmstudio A24 en uitgever Bandai Namco hebben bevestigd aan een verfilming van Elden Ring te werken. De regie en het schrijfwerk is in handen van Alex Garland.

Dat valt in een persbericht te lezen. "Om de epische wereld en intense actie van Elden Ring op film vast te leggen, wordt het project geleid door filmmaker Alex Garland (Ex Machina, Civil War, Warfare) als schrijver en regisseur. De film wordt geproduceerd door Peter Rice, samen met Andrew Macdonald en Allon Reich van DNA, en George R. R. Martin en Vince Gerardis." Meer details over de film zijn er nog niet. Onlangs gingen er al geruchten over de komst van de film.

A24 staat al sinds jaar en dag bekend om het uitbrengen van films met een originele insteek en een focus op sterk ontwikkelde personages, van Lady Bird en Moonlight tot Midsommar en Everything Everywhere All At Once. Het productiebedrijf lijkt steeds meer interesse te hebben in gameverfilmingen - het werkt ook aan een film gebaseerd op Death Stranding.

Elden Ring verscheen in 2022 - en komt later dit jaar ook op Switch 2 uit - en wordt gezien als een van de meest succesvolle games van Fromsoftware tot nu toe. De game pakt de uitdagende soulslike gameplay uit de Dark Souls- en Demon's Souls-games en plaatst die in een open spelwereld. Multiplayer-spin-off Elden Ring Nightreign verschijnt op 30 mei.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!