De game-industrie is te afhankelijk van Grand Theft Auto 6
Gamer.nl
Games

De game-industrie is te afhankelijk van Grand Theft Auto 6

GTA 6 is niet de verlosser die ons naar het beloofde land brengt

Niet alleen gamers, maar de gehele game-industrie houdt al geruime tijd zijn adem in, wachtend op een teken van leven rondom Grand Theft Auto 6. Nu de releasedatum er eindelijk is, kunnen bedrijven daar massaal omheen plannen. Eind goed, al goed zou je zeggen. Maar wat als Rockstar de game weer uitstelt? Eigenlijk is het van de zotte dat heel de industrie naar de pijpen van GTA 6 danst.

Eind 2023 kregen we de eerste trailer van Grand Theft Auto 6 te zien, met de melding dat het spel in het najaar van 2025 zou verschijnen. We hebben dit soort beloftes wel vaker gehoord van de makers van een van de populairste gamefranchises ooit. We hielden er dus al stiekem rekening mee dat uitstel naar 2026 tot de mogelijkheden behoorde. Ondanks dat uitgever Take-Two meermaals heeft gehamerd op een release aankomend najaar, is de kogel nu dan toch door de kerk: Grand Theft Auto 6 verschijnt op 26 mei 2026.

Veel gamers en analisten claimen dat de onthulling van deze releasedatum geweldig nieuws is. Nu kunnen andere bedrijven immers hun eigen gamereleases inplannen zonder bang te hoeven zijn dat GTA 6 alle centen en tijd van consumenten inpikt. En inderdaad: op enkele uitzonderingen na staan er nog verdacht weinig gamereleases voor aankomend najaar op de planning. Veel bedrijven hebben vanwege de verwachte GTA 6-release dit najaar waarschijnlijk hun game uitgesteld – sommige lijken dat zelfs publiekelijk toe te geven. Geef ze eens ongelijk: haast iedereen zou GTA 6 aanschaffen in plaats van andere games.

Beren op de weg

Toch zie ik de releasedatum van 26 mei 2026 niet per se als prachtig nieuws, en dan heb ik het niet over het feit dat ik als consument zo snel mogelijk aan de slag wil met het langverwachte openwereldspel. Nee, zoals ik al zei vermoed ik dat veel bedrijven op basis van de beloftes van Take-Two al veel eerder de knoop hebben doorgehakt en hun spel in het voorjaar van 2026 hebben gepland. Dan is er immers toch alle ruimte voor een gamerelease… tot nu dan, want GTA 6 komt doodleuk volgend voorjaar uit. In een industrie waarin men maanden, soms jaren vooruit moet plannen, zullen veel uitgevers na de aankondiging van de GTA 6-releasedatum toch weer met de handen in het haar zitten.

Nog erger is dat je als gameontwikkelaar er eigenlijk ook niet van uit mag gaan dat Grand Theft Auto 6 daadwerkelijk op 26 mei 2026 uitkomt. Niets weerhoudt Rockstar en Take-Two ervan om aankomend najaar of begin volgend jaar toch nog een uitstel aan te kondigen, omdat ze nog iets meer tijd nodig hebben om de puntjes op de i te zetten. Helemaal begrijpelijk natuurlijk - en we hebben liever dat ze de tijd nemen om een geweldige game af te leveren. Maar hoe plan je als willekeurige uitgever met deze wetenschap in het achterhoofd de komende anderhalf jaar in vredesnaam je gamerelease in? Rekening houdend met het feit dat elk uitstel van je eigen game je nog meer geld kost, geld dat pas terugverdiend kan worden wanneer je je game uitbrengt…

Tot slot is er nog het feit dat veel consumenten wachten met het aanschaffen van de huidige generatie consoles tot de nieuwe Grand Theft Auto uitkomt. Met de release van GTA 5 in 2013 stapten veel PlayStation 2- en Xbox-bezitters massaal over naar PlayStation 3 en Xbox 360. Op vergelijkbare wijze zullen veel consumenten de release van GTA 6 aangrijpen om eindelijk een nieuwe console in huis te halen. Het is natuurlijk goed voor de industrie dat dit gebeurt, maar nu GTA 6 niet dit jaar meer uitkomt, is die grote migratie ook uitgesteld. En dat juist in een jaar waarin consoles het met alle economische worstelingen en recente prijsstijgingen toch al loodzwaar gaan krijgen.

Welke toekomst?

Dit alles valt natuurlijk niet te wijten aan Rockstar en Take-Two. Het is niet hun schuld, noch hun probleem, dat Grand Theft Auto is uitgegroeid tot zo’n gigantische gamefranchise. Het is niet aan deze bedrijven om de game-industrie eigenhandig te redden, noch om andere ontwikkelaars een hand boven het hoofd te houden. Ergens is het zelfs bewonderenswaardig dat een gehele sector zich volledig aanpast aan de grillen van één spel. Grand Theft Auto is een force to be reckoned with, een monster waar je maar beter uit de buurt van blijft tenzij je graag opgegeten wordt. Props aan Rockstar dat ze zo’n joekel van een franchise hebben gecreëerd.

Watch on YouTube

Maar ik denk niet dat het per se een erg gezonde situatie voor de game-industrie is. GTA 6 is niet de verlosser die ons naar het beloofde land brengt. Het zou beter zijn dat de industrie dusdanig gezond was, dat consumenten genoeg geld te besteden hadden om van elke gamerelease een succes te maken. Het zou beter zijn dat de economie niet zo vergald was dat prijzen van consoles alleen maar omhoog gaan in plaats van naar beneden. Er is een grootschalige herstructurering van de game-industrie – nee, onze gehele economie – nodig om de toekomst van onze hobby veilig te stellen. De release van Grand Theft Auto 6 geeft ons vast weer enkele jaren speling, maar vergeet niet dat we daarna misschien weer tien tot vijftien jaar moeten wachten op GTA 7. Als de game-industrie het zo lang nog volhoudt tenminste.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sackboy is uit het PlayStation Productions-logo gegooid
Gamer.nl
Nieuws

Sackboy is uit het PlayStation Productions-logo gegooid

Wat betekent dat voor de toekomst van het personage?

Sackboy - bekend van de LittleBigPlanet-games en Sackboy: A Big Adventure - maakt geen onderdeel meer uit van het huidige PlayStation Productions-logo.

Socialmediagebruiker realradec onthulde na het zien van de Until Dawn-film dat Sackboy niet meer in het PlayStation Productions-logo voorafgaand aan de film voorkomt. Voorheen maakte Sackboy nog wel onderdeel uit van dit logo. Andere personages zoals Ratchet and Clank, Astro Bot en Nathan Drake komen nog wel voor in het logo.

Het is op moment van schrijven niet bekend waarom Sackboy niet meer in het logo voorkomt, maar Sony lijkt steeds minder nadruk op het personage en de LittleBigPlanet-franchise te leggen. Zo zijn LittleBigPlanet 3 en alle LittleBigPlanet-dlc vorig jaar uit de PlayStation Store gehaald. Wel is Sackboy: A Big Adventure nog altijd te koop.

Vorig jaar bleek dat Sony-studio Media Molecule, dat de eerste LittleBigPlanet-games heeft ontwikkeld, bijna werd opgeheven tijdens een ontslagronde. Zover bekend werkt de studio inmiddels al een tijdje aan een nieuwe IP, die naar verluidt niet op de meest recente game van de ontwikkelaar, Dreams, lijkt.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Half-Life 3 al van begin tot eind speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Half-Life 3 al van begin tot eind speelbaar

Er gaan al geruime tijd geruchten over de komst van de game

Het nog onaangekondigde Half-Life 3 zou al vanaf begin tot eind speelbaar zijn bij Valve.

Dat claimt gerenommeerde Half-Life-insider Tyler McVicker. In een recente livestream beantwoordde hij vragen van kijkers. Zo werd hij gevraagd wanneer Half-Life 3 uitkomt, waarop hij het volgende meldde: "Waarschijnlijk dit jaar, of de aankondiging vindt in ieder geval dit jaar plaats."

Hij liet daarbij weten dat de ontwikkeling van het spel al vergevorderd is. "De game is van begin tot eind speelbaar. De ontwikkeling is verder gevorderd dan ooit, en ze zijn nu aan het optimaliseren. Ze zetten de puntjes op de i."

Afgelopen jaar claimde Valve-insider Gabe Follower meermaals informatie over een langverwacht vervolg op Half-Life 2 te hebben. Rond de jaarwisseling meldde hij bijvoorbeeld dat er al enkele maanden speeltests voor de game werden gehouden. Dit jaar liet hij daarbij weten dat de game wordt geoptimaliseerd.

Officieel is er nog altijd geen Half-Life 3 aangekondigd, al hintte de stemacteur achter het personage G-Man mogelijk wel naar de komst van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!