De game-industrie is te afhankelijk van Grand Theft Auto 6
PU.nl
Games

De game-industrie is te afhankelijk van Grand Theft Auto 6

GTA 6 is niet de verlosser die ons naar het beloofde land brengt

Niet alleen gamers, maar de gehele game-industrie houdt al geruime tijd zijn adem in, wachtend op een teken van leven rondom Grand Theft Auto 6. Nu de releasedatum er eindelijk is, kunnen bedrijven daar massaal omheen plannen. Eind goed, al goed zou je zeggen. Maar wat als Rockstar de game weer uitstelt? Eigenlijk is het van de zotte dat heel de industrie naar de pijpen van GTA 6 danst.

Eind 2023 kregen we de eerste trailer van Grand Theft Auto 6 te zien, met de melding dat het spel in het najaar van 2025 zou verschijnen. We hebben dit soort beloftes wel vaker gehoord van de makers van een van de populairste gamefranchises ooit. We hielden er dus al stiekem rekening mee dat uitstel naar 2026 tot de mogelijkheden behoorde. Ondanks dat uitgever Take-Two meermaals heeft gehamerd op een release aankomend najaar, is de kogel nu dan toch door de kerk: Grand Theft Auto 6 verschijnt op 26 mei 2026.

Veel gamers en analisten claimen dat de onthulling van deze releasedatum geweldig nieuws is. Nu kunnen andere bedrijven immers hun eigen gamereleases inplannen zonder bang te hoeven zijn dat GTA 6 alle centen en tijd van consumenten inpikt. En inderdaad: op enkele uitzonderingen na staan er nog verdacht weinig gamereleases voor aankomend najaar op de planning. Veel bedrijven hebben vanwege de verwachte GTA 6-release dit najaar waarschijnlijk hun game uitgesteld – sommige lijken dat zelfs publiekelijk toe te geven. Geef ze eens ongelijk: haast iedereen zou GTA 6 aanschaffen in plaats van andere games.

Beren op de weg

Toch zie ik de releasedatum van 26 mei 2026 niet per se als prachtig nieuws, en dan heb ik het niet over het feit dat ik als consument zo snel mogelijk aan de slag wil met het langverwachte openwereldspel. Nee, zoals ik al zei vermoed ik dat veel bedrijven op basis van de beloftes van Take-Two al veel eerder de knoop hebben doorgehakt en hun spel in het voorjaar van 2026 hebben gepland. Dan is er immers toch alle ruimte voor een gamerelease… tot nu dan, want GTA 6 komt doodleuk volgend voorjaar uit. In een industrie waarin men maanden, soms jaren vooruit moet plannen, zullen veel uitgevers na de aankondiging van de GTA 6-releasedatum toch weer met de handen in het haar zitten.

Nog erger is dat je als gameontwikkelaar er eigenlijk ook niet van uit mag gaan dat Grand Theft Auto 6 daadwerkelijk op 26 mei 2026 uitkomt. Niets weerhoudt Rockstar en Take-Two ervan om aankomend najaar of begin volgend jaar toch nog een uitstel aan te kondigen, omdat ze nog iets meer tijd nodig hebben om de puntjes op de i te zetten. Helemaal begrijpelijk natuurlijk - en we hebben liever dat ze de tijd nemen om een geweldige game af te leveren. Maar hoe plan je als willekeurige uitgever met deze wetenschap in het achterhoofd de komende anderhalf jaar in vredesnaam je gamerelease in? Rekening houdend met het feit dat elk uitstel van je eigen game je nog meer geld kost, geld dat pas terugverdiend kan worden wanneer je je game uitbrengt…

Tot slot is er nog het feit dat veel consumenten wachten met het aanschaffen van de huidige generatie consoles tot de nieuwe Grand Theft Auto uitkomt. Met de release van GTA 5 in 2013 stapten veel PlayStation 2- en Xbox-bezitters massaal over naar PlayStation 3 en Xbox 360. Op vergelijkbare wijze zullen veel consumenten de release van GTA 6 aangrijpen om eindelijk een nieuwe console in huis te halen. Het is natuurlijk goed voor de industrie dat dit gebeurt, maar nu GTA 6 niet dit jaar meer uitkomt, is die grote migratie ook uitgesteld. En dat juist in een jaar waarin consoles het met alle economische worstelingen en recente prijsstijgingen toch al loodzwaar gaan krijgen.

Welke toekomst?

Dit alles valt natuurlijk niet te wijten aan Rockstar en Take-Two. Het is niet hun schuld, noch hun probleem, dat Grand Theft Auto is uitgegroeid tot zo’n gigantische gamefranchise. Het is niet aan deze bedrijven om de game-industrie eigenhandig te redden, noch om andere ontwikkelaars een hand boven het hoofd te houden. Ergens is het zelfs bewonderenswaardig dat een gehele sector zich volledig aanpast aan de grillen van één spel. Grand Theft Auto is een force to be reckoned with, een monster waar je maar beter uit de buurt van blijft tenzij je graag opgegeten wordt. Props aan Rockstar dat ze zo’n joekel van een franchise hebben gecreëerd.

Watch on YouTube

Maar ik denk niet dat het per se een erg gezonde situatie voor de game-industrie is. GTA 6 is niet de verlosser die ons naar het beloofde land brengt. Het zou beter zijn dat de industrie dusdanig gezond was, dat consumenten genoeg geld te besteden hadden om van elke gamerelease een succes te maken. Het zou beter zijn dat de economie niet zo vergald was dat prijzen van consoles alleen maar omhoog gaan in plaats van naar beneden. Er is een grootschalige herstructurering van de game-industrie – nee, onze gehele economie – nodig om de toekomst van onze hobby veilig te stellen. De release van Grand Theft Auto 6 geeft ons vast weer enkele jaren speling, maar vergeet niet dat we daarna misschien weer tien tot vijftien jaar moeten wachten op GTA 7. Als de game-industrie het zo lang nog volhoudt tenminste.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld
PU.nl
Nieuws

Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld

'Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven'

Uitgever Take-Two Interactive heeft gesuggereerd dat nog een uitstel voor Grand Theft Auto 6 onwaarschijnlijk is.

Onlangs werd aangekondigd dat het langverwachte Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar verschijnt, maar op 26 mei 2026. Kort daarna werd ook een nieuwe trailer van de openwereldgame gedeeld. Fans en bedrijven in de industrie die de releasedatum van hun game proberen te plannen maken zich echter zorgen dat de game nogmaals wordt uitgesteld.

Strauss Zelnick, de CEO van uitgever Take-Two Interactive, heeft die zorgen in een interview met IGN proberen weg te nemen: "Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven." Dat is natuurlijk geen directe bevestiging, maar wel een goed teken.

Over de reden van het uitstel: "Wanneer we dichterbij het afmaken van een game waarbij perfectie nodig is komen, wordt steeds duidelijker hoeveel we nog moeten doen. In dit geval wilden we er zeker van zijn dat Rockstar Games genoeg tijd had om hun creatieve visie zonder limieten te bereiken. Daar stond ik zelf ook achter."

In gesprek met investeerders gaf Zelnick aan dat GTA 6 volledig in ontwikkeling is sinds 2020. "Ik denk dat het een slimme investering is om Rockstar extra tijd te geven voor zo'n revolutionair project. De ambitie en complexiteit van Grand Theft Auto 6 is groter dan alle voorgaande Rockstar-spellen, en het team is van plan om wederom een verbluffende entertainmentervaring te leveren die de verwachtingen van spelers overtreft."

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios
PU.nl
Nieuws

Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios

De eerste reacties op een Fairgames-speeltest zouden zorgwekkend zijn

Jade Raymond is vertrokken bij PlayStation Studios-ontwikkelaar Haven Studios, waar gewerkt wordt aan de online shooter Fairgames.

Dat meldt Bloomberg. Raymond, die vooral bekend is van haar werk aan de eerste Assassin's Creed-games en Watch Dogs, is niet meer werkzaam bij de in 2021 door haarzelf opgerichte studio.

Er wordt geen reden voor haar vertrek gegeven. Wel wordt geclaimd dat er enkele weken geleden een externe testfase voor de door Haven Studios ontwikkelde online shooter Fairgames werd gehouden, en dat sommige ontwikkelaars zich zorgen maakten over de reacties op de game.

Raymond heeft een rumoerig decennium achter de rug. Nadat ze bij Ubisoft vertrok richtte ze EA's Motive Studio in 2015 op, maar in 2018 vertrok ze om aan de slag te gaan bij Google Stadia. Toen Google in 2021 zijn ontwikkelstudio's sloot, richtte ze Haven Studios op om Fairgames te ontwikkelen. In 2022 kondigde Sony aan dat ze Haven Studios hadden overgenomen.

Een woordvoerder van PlayStation laat weten dat het bedrijf van plan is om Haven Studios te blijven ondersteunen. De ontwikkeling van Fairgames lijkt vooralsnog dan ook door te gaan, al heeft Sony de laatste tijd al meerdere liveserviceprojecten geannuleerd. Op Helldivers 2 na lijkt het bedrijf dan ook moeite te hebben met het uitbrengen van succesvolle multiplayergames, ondanks dat Sony eerder aangaf zich daar voor een groot deel op te willen gaan richten. Denk aan de annulering van een The Last of Us-multiplayergame en het offline halen van Concord kort nadat de game verscheen. Ook bleek eerder dit jaar dat er liveservicegames van Bend Studio en Bluepoint Games waren geannuleerd, waarbij een van de games blijkbaar een God of War-multiplayerspel was.

Fairgames - voorheen 'Fairgame$' - werd bij de onthulling in 2023 beschreven als een "frisse, moderne versie van het heist-genre. Kortgezegd is het een spannende, competitieve heistgame waar je je aansluit bij een geheime beweging die de extreem rijken beroven om zo meer balans te creëren." Spelers "bezoeken verboden locaties overal ter wereld, vullen hun zakken als een kind in een snoepwinkel en ontrafelen de snode plannen van onaantastbare miljardairs." De game komt naar PlayStation 5 en pc, maar een releasedatum is nog altijd niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!