Indiana Jones and the Great Circle op PS5 - Déjà vu tu tu tu, tu tu tuuu
PU.nl
Games

Indiana Jones and the Great Circle op PS5 - Déjà vu tu tu tu, tu tu tuuu

Feest! Indiana Jones and the Great Circle kwam vorige week uit. Net zo groot was het feest afgelopen december. Toen kwam namelijk Indiana Jones en the Great Circle uit! Ja lieve mensen, het zijn toch tijden waarin we leven, hè? Van Xbox-exclusive naar verlaat PlayStation 5-feestje. Simon gooit de zweep er even overheen.

Holy moly, het is niet normaal. Wat ik in december op m’n tv zag toen ik deze game uitspeelde was heel mooi, maar dit? Op de PlayStation 5 Pro?!?! Echt…ongeveer precies even mooi. Als je frames wil tellen of wil praten over ambient occlusion en shadow contact ben je echt aan het verkeerde adres bij mij. Voor een leek als ik - en waarschijnlijk voor 95% van de gamers - is Indiana Jones een gruwelijk mooie game op beide consoles. Ik kan twee tv’s naast elkaar zetten en precies nul verschillen aanwijzen. Maar voor wie een Floriaans oog heeft en dat allemaal wel ziet, check vooral een Digital Foundry of een van dat soort sites voor de details. Mijn grote verschil zit ‘m namelijk in andere dingen.

Watch on YouTube

Consolevoorkeur

Ik moet altijd een beetje lachen als mensen denken een of andere ‘gotcha’ te pakken hebben als ze weten dat een gameschrijvertje een voorkeur heeft voor een platform. Alsof we allemaal robotten zijn die alle drie de consoles én de pc precies even fijn vinden. Verrassing! Jurjen speelt het liefst op z’n Switch, Ron gebruikt zijn eigen bloed als pc-koeling, Cody weet niet eens dat er buiten Nintendo nog andere consoles bestaan en ondergetekende speelt liever op de PlayStation omdat ik de user interface niet irritant vindt, m’n vrienden daar zitten, ik trophies wel leuk vind en geen reet geef om achievements en omdat – klaag me maar aan – ik de knoppen van de Xbox-controller echt irritant stroef vind.

Het wordt een lastiger verhaal als mijn plezier van of mening over een game door die zaken beïnvloed worden. Heel eerlijk: we misten Indiana Jones in het PU-magazine omdat we die maand simpelweg geen PU hadden. Maar als we dat wel hadden gehad, had ik ‘m nog steeds niet zelf gedaan. Ik had namelijk al vrij snel door dat hier een aardige Platinum-trophy in verstopt zat en dat het spel toch vrij snel naar PS5 zou komen. Ik besloot dus ‘m op Xbox ‘normaal’ uit te spelen en in april wel voor de volle beleving te gaan. Niet echt zuivere grond voor een recensie. Maar tijdens het ‘normaal’ uitspelen liep ik tegen dingen aan waardoor ik vermoedde dat dit toch niet helemaal mijn game was. Ik was dan ook van plan om zelfs de PS5-versie te laten liggen.

Waar ligt het aan?

Dat besef op zich was vrij schokkend. Ik ben namelijk niet alleen een enorme Indiana Jones-fan (mee opgegroeid, je kent het wel), ik ben ook een groot fan van Machinegames. Van Chronicles of Riddick en The Darkness (zelfde team) tot Wolfenstein – deze gasten zijn meesters in first-person-immersie. Geen shooters, maar avonturen. Geen excuusverhaal, maar emotionele, meeslepende epiek. Natuurlijk nailen ze Indy, dat moet een match made in heaven zijn.

En toch is het dat uiteindelijk niet voor mij. In december twijfel ik nog waar het aan ligt. Die gare controller? Het feit dat ik al wéét dat ik m’n ‘echte’ playthrough bewaar voor een half jaartje later? Of is het toch de game zelf?  Eén ding wat in ieder geval niet meehelpt, is dat onhandig opgezette Vaticaanstad als veel te lang en veel te onduidelijk level meteen in het begin. Die fout maakte Dragon Age: Inquisition al eens met Hinterlands. Je eerste gebied meteen veel te groots opzetten en tot aan de nok toe volproppen met zijmissies en ander gelul in de marge. Dat wil ik best doen als ik eenmaal vol overgave in een game zit, maar gooi die shit niet meteen koud op m’n dak als (bijna) eerste kennismaking.  

Pieken en dalen

Uiteindelijk overleef ik Vaticaanstad, doordat ik besluit de boel te mainlinen. De zijmissies hier zijn niet alleen niet zo leuk, het is ook nog eens onduidelijk. Mijn hoofd leert bovendien maar niet omgaan met de oerdomme AI en spelregels van deze wereld, en als het Indy niet was en Machinegames hier niets mee te maken had, was ik ongeveer op dit punt al afgehaakt.

Pas later leer ik dat dit een game van vele gezichten is. In Egypte wordt de boel al wat logischer, en zie ik de charme van de open gebieden een stuk beter in (wie weet als ze na de intro meteen daarheen waren gegaan…). De levels daarna, die plots als een lineaire actiegame spelen, trek ik nog veel beter en op de laatste locatie die de game te bieden heeft, vinden Machinegames en ik elkaar pas echt – maar het is wel te laat.

In die tijd heb ik genoeg te zeuren, al is er ook zoveel om van te houden. De cinematografie is precies zoals ik me herinner uit de films. Troy Baker als Harrison Ford als Indiana Jones is zo absurd accuraat dat ik het amper geloof en zoals gezegd ziet de boel er echt extreem gelikt uit – van de gezichten van de acteurs tot de schitterende, gevarieerde omgevingen. Maar echt verliefd worden? Dat gebeurt in december dus niet.

Toch die double dip!

Als ik afgelopen week toch een PS5-code in m’n mailbox vind, neemt nieuwsgierigheid de overhand. Ik was niet meer van plan om terug te keren, want  Indy en ik klikten simpelweg niet zo goed als ik had verwacht. Maar ja, misschien lag het aan de controller. Of het gebrek aan achievements. Of de stand van de maan. Er is maar één manier om daarachter te komen. Installeren en opstarten maar.

Machinegames verdient al binnen een minuut een Nobelprijs als ze vragen om mijn Microsoft-account te koppelen. Zodra ik dat doe, poppen alle achievements die ik al op de Xbox gehaald had, hier plots als vertrouwde trophies. Pluspunt! En als ik ga spelen merk ik ook dat ik het toch wel heel veel lekkerder vind om een DualSense in m’n klauwen te hebben. Vooral omdat Indy aangepast is voor adaptive triggers en dat soort spul. So far so good, het lag misschien toch aan de console!

Althans, dat denk ik. Totdat ik weer in Vaticaanstad kom. Dezelfde Nazi die me de ene keer wel ziet, ziet me de andere keer niet. De map voor m’n neus houden vind ik nog steeds iets in de categorie ‘leuk idee, slechte uitvoering’ en die sidequests en de lay-out van het level staan me nog steeds grandioos tegen. Het is helemaal een domper als ik besef dat het verhaal en de tussenfilmpjes dit keer niets compenseren, want die ken ik dus al allemaal. 

No Robo

Dus nee, uiteindelijk ga ik hier niet nóg een keer helemaal doorheen. En ik ga niet die best wel toffe Platinum halen. Indiana Jones and the Great Circle en ik klikken gewoon niet zo goed. Maar nu komt het mooie hiervan: weet je nog dat ik zei dat we niet allemaal robotten zijn? Nou, dat betekent dus dat een persoon soms gewoon niet klikt met een game die wél heel erg goed is. En dat is – denk ik – wat hier het geval is. Mijn mening wijkt af van de norm, want Indiana Jones is grandioos goed ontvangen. Soms snap ik daar geen reet van, maar in dit geval zie ik het echt wel.

Heel veel mensen vinden deze game heel goed. En laten de dingen die het minder goed doet, nou precies de dingen zijn die ík heel belangrijk vind in dit soort games. Voor iedereen die mijn smaak kent en het altijd met me eens is: dit is dus gewoon niet onze game. Voor alle andere mensen: grote kans dat je Indiana Jones briljant vindt. En op welke console je ‘m dan moet spelen? Fuck ambient occlusion of shadow contact, die termen zijn door nerds verzonnen en bestaan waarschijnlijk niet eens echt. Nee, speel dit gewoon lekker waar je wil. Je bent toch geen robot?

Indiana Jones and the Great Circle is nu ook verkrijgbaar voor PlayStation 5. De game kwam eind vorig jaar al uit voor Xbox Series-consoles, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld
PU.nl
Nieuws

Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld

'Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven'

Uitgever Take-Two Interactive heeft gesuggereerd dat nog een uitstel voor Grand Theft Auto 6 onwaarschijnlijk is.

Onlangs werd aangekondigd dat het langverwachte Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar verschijnt, maar op 26 mei 2026. Kort daarna werd ook een nieuwe trailer van de openwereldgame gedeeld. Fans en bedrijven in de industrie die de releasedatum van hun game proberen te plannen maken zich echter zorgen dat de game nogmaals wordt uitgesteld.

Strauss Zelnick, de CEO van uitgever Take-Two Interactive, heeft die zorgen in een interview met IGN proberen weg te nemen: "Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven." Dat is natuurlijk geen directe bevestiging, maar wel een goed teken.

Over de reden van het uitstel: "Wanneer we dichterbij het afmaken van een game waarbij perfectie nodig is komen, wordt steeds duidelijker hoeveel we nog moeten doen. In dit geval wilden we er zeker van zijn dat Rockstar Games genoeg tijd had om hun creatieve visie zonder limieten te bereiken. Daar stond ik zelf ook achter."

In gesprek met investeerders gaf Zelnick aan dat GTA 6 volledig in ontwikkeling is sinds 2020. "Ik denk dat het een slimme investering is om Rockstar extra tijd te geven voor zo'n revolutionair project. De ambitie en complexiteit van Grand Theft Auto 6 is groter dan alle voorgaande Rockstar-spellen, en het team is van plan om wederom een verbluffende entertainmentervaring te leveren die de verwachtingen van spelers overtreft."

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios
PU.nl
Nieuws

Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios

De eerste reacties op een Fairgames-speeltest zouden zorgwekkend zijn

Jade Raymond is vertrokken bij PlayStation Studios-ontwikkelaar Haven Studios, waar gewerkt wordt aan de online shooter Fairgames.

Dat meldt Bloomberg. Raymond, die vooral bekend is van haar werk aan de eerste Assassin's Creed-games en Watch Dogs, is niet meer werkzaam bij de in 2021 door haarzelf opgerichte studio.

Er wordt geen reden voor haar vertrek gegeven. Wel wordt geclaimd dat er enkele weken geleden een externe testfase voor de door Haven Studios ontwikkelde online shooter Fairgames werd gehouden, en dat sommige ontwikkelaars zich zorgen maakten over de reacties op de game.

Raymond heeft een rumoerig decennium achter de rug. Nadat ze bij Ubisoft vertrok richtte ze EA's Motive Studio in 2015 op, maar in 2018 vertrok ze om aan de slag te gaan bij Google Stadia. Toen Google in 2021 zijn ontwikkelstudio's sloot, richtte ze Haven Studios op om Fairgames te ontwikkelen. In 2022 kondigde Sony aan dat ze Haven Studios hadden overgenomen.

Een woordvoerder van PlayStation laat weten dat het bedrijf van plan is om Haven Studios te blijven ondersteunen. De ontwikkeling van Fairgames lijkt vooralsnog dan ook door te gaan, al heeft Sony de laatste tijd al meerdere liveserviceprojecten geannuleerd. Op Helldivers 2 na lijkt het bedrijf dan ook moeite te hebben met het uitbrengen van succesvolle multiplayergames, ondanks dat Sony eerder aangaf zich daar voor een groot deel op te willen gaan richten. Denk aan de annulering van een The Last of Us-multiplayergame en het offline halen van Concord kort nadat de game verscheen. Ook bleek eerder dit jaar dat er liveservicegames van Bend Studio en Bluepoint Games waren geannuleerd, waarbij een van de games blijkbaar een God of War-multiplayerspel was.

Fairgames - voorheen 'Fairgame$' - werd bij de onthulling in 2023 beschreven als een "frisse, moderne versie van het heist-genre. Kortgezegd is het een spannende, competitieve heistgame waar je je aansluit bij een geheime beweging die de extreem rijken beroven om zo meer balans te creëren." Spelers "bezoeken verboden locaties overal ter wereld, vullen hun zakken als een kind in een snoepwinkel en ontrafelen de snode plannen van onaantastbare miljardairs." De game komt naar PlayStation 5 en pc, maar een releasedatum is nog altijd niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!