Alles wat we weten over 007 First Light
PU.nl
Games

Alles wat we weten over 007 First Light

The name is Bond. James Bond.

Op 2 juni 2025 onthulde IO Interactive de officiële naam van hun langverwachte Bond-game: 007 First Light. De game volgt een jonge en soms roekeloze James Bond tijdens zijn vuurdoop bij MI6. Want wanneer een missie om een afvallige agent te stoppen compleet uit de hand loopt, moet hij alles op alles zetten om een staatsgreep te voorkomen. In dit artikel vind je een compleet overzicht van het verhaal, de personages, de knipogen naar de films en andere verborgen details.

Dit bericht is bijgewerkt op 11 juni 2025, nadat de IOI Showcase een developer diary-interview hield tijdens de PC Gaming Show.

Eerste details

  • Releasedatum: Ergens in 2026

  • Prijs: Er is nog niets bevestigd, maar de verwachting is dat de game tussen de 60 en 70 euro zal kosten

  • James Bond wordt gespeeld door Patrick Gibson, bekend van Dexter: Original Sin

  • Wie nu een IO Interactive-account aanmaakt kan straks een outfit en gouden skin voor Bonds geweer downloaden

Eerste teasertrailer

Watch on YouTube

Verhaal

Synopsis

Na een heldendaad krijgt de jonge marinier James Bond de kans om aan het vernieuwde 00-programma deel te nemen. Maar wanneer een missie om een losgeslagen agent te stoppen een fiasco wordt, moet hij z’n krachten bundelen met zijn mentor Greenway om een grote samenzwering te onthullen en een dreigende staatsgreep te stoppen.

Volg James Bond als een jonge, vindingrijke en soms roekeloze rekruut in het trainingsprogramma van MI6, en ontdek het oorsprongsverhaal van ’s werelds beroemdste spion.

Analyse

In de trailer wordt gesuggereerd dat 009 wel eens de slechterik zou kunnen zijn. M zegt: “We staan voor een situatie van uiterste delicaatheid. Ik wil al mijn stukken op het bord.” Daarmee sluit haar opmerking aan bij het schaakthema dat in de trailer duidelijk naar voren komt. Ze vervolgt: “009 is een meestermanipulator. Wat zijn eindspel ook is, wij zullen het niet zien aankomen.”

Online wordt er volop gespeculeerd dat 009 achter een groot complot zit. Dit komt overeen de officiële synopsis, waarin wordt gesproken over een mislukte operatie die de start vormt voor het verhaal. Greenway bevestigt dit vermoeden: “009 is een meestermanipulator. Wat zijn eindspel ook is, wij zullen het niet zien aankomen.” Daarmee lijkt de game meteen haar centrale mysterie te onthullen: 009 is niet alleen afvallig, hij is waarschijnlijk de schurk.

Toch is het goed mogelijk dat de trailer ons opzettelijk op het verkeerde been zet. Misschien is 009 helemaal niet de afvallige agent waarover wordt gesproken, maar helpt hij Bond juist bij het opsporen van de échte verrader en vormt het schaakspel slechts een onderdeel van die zoektocht. Wellicht lijkt dat onderdeel fout af te lopen, maar weet 009 het schaakspel nog om te draaien.

Een andere theorie die is dat het schaakspel zich aan het begin van de game afspeelt. M hoopt, of gaat er in elk geval van uit, dat 009 de schaakwedstrijd nog kan omdraaien. Wanneer dat mislukt breekt de pleuris uit en dat vormt het startschot van het verhaal. Waarschijnlijk krijgen we daar deze zomer meer duidelijkheid over.

Personages en acteurs

James Bond (Patrick Gibson)

De pas 26-jarige James Bond arriveert in deze game net bij MI6. Net als in de originele boeken heeft hij een carrière bij de marine achter de rug. In 007 First Light geeft IO Interactive daar een eigen invulling aan: hij is een getalenteerde, maar rebelse luchtmachtpiloot bij de Royal Navy, wiens scherpe instincten en een beetje geluk leiden tot zijn rekrutering. De game volgt zijn intrede in het recent heropgerichte eliteprogramma van de Double-O-agenten. Bond staat dus nog helemaal aan het begin van zijn reis om 007 te worden.

Het model van Bond is grotendeels gebaseerd op acteur Patrick Gibson, maar bevat ook duidelijke verwijzingen naar de beschrijvingen van auteur Ian Fleming. Zo heeft Bond zwart haar, grijsblauwe ogen en een litteken op zijn rechterwang. Ook zijn emotionele achtergrond sluit daar deels op aan. “Zijn ouders sneden hun eigen touw door om hem te redden,” horen we M zeggen. “Hij zag ze vallen en vond zijn weg de berg op. Hij was elf jaar.” Hoewel Bond in de boeken niet aanwezig is bij de dood van zijn ouders, komt de oorzaak (een klimincident in de Alpen) wel overeen met de Bond-canon uit de originele boeken van Ian Fleming.

M (Priyanga Burford)

Bonds leidinggevende M is in First Light duidelijk jonger dan in eerdere Bond-media. Waar het hoofd van MI6 meestal wordt neergezet als een knorrige oude man of (in het geval van Judi Dench) als een moederfiguur, lijkt deze M door haar jongere leeftijd wat meer pit te hebben. Ze toont begrip voor James’ onorthodoxe missie op IJsland, waar niet alles volgens plan verliep. Hoewel het met de nodige dosis geluk was, prijst ze hem omdat hij toch een uitweg wist te vinden. Hoewel het niet met zekerheid valt te zeggen, is het waarschijnlijk dat M wordt gespeeld door Priyanga Burford. Zij had toevallig ook een kleine rol in No Time to Die, de laatste Bond-film met Daniel Craig.

Q

Met de keuze voor een oudere man als Q kiest IO Interactive duidelijk voor een type à la Desmond Llewelyn. Hij vertolkte de rol van 1963 tot en met 1999. Zijn personage ontwikkelde zich door de jaren heen van een soms wat chagrijnige technicus, die zich vooral ergert aan alles wat Bond kapotmaak, tot een soort vriendelijke oom die het beste met 007 voor heeft. In de trailer horen we deze nieuwe Q nog niet spreken, maar zien we Bond wel knoeien met een Triumph-motor met behoorlijk ontvlambare uitlaat. Waarschijnlijk kunnen spelers een vergelijkbare, licht komische dynamiek tussen Bond en Q verwachten.

Moneypenny

De dame die Bond ophaalt bij de balie van MI6 doet qua uiterlijk sterk denken aan Naomie Harris, de Moneypenny uit de Craig-films. Ze waarschuwt Bond om niet te hard van stapel te lopen met haar, al doet ze dat met een zekere speelsheid. Daarmee lijkt de game een lijn voort te zetten die in de jaren ’90 werd ingezet met het personage, toen Samantha Bonds Moneypenny Pierce Brosnans Bond op zijn plek zette in GoldenEye. De twee konden het toen eigenlijk prima met elkaar vinden en hun relatie balanceerde op het randje van flirterigheid.

John Greenway (Lennie James)

We weten nog niet veel over John Greenway, aangezien het personage speciaal is gecreëerd voor First Light. Wat we wél weten, is dat hij een mentorfiguur voor Bond zal zijn en dat hij eigenlijk vindt dat Bond nog niet klaar is voor zijn licence to kill. Waarschijnlijk zullen we een aantal missies samen met hem spelen, want aan het einde van de trailer zien we de twee samen boven een kuil met krokodillen hangen.

Isola

In de trailer zien we Bond meerdere keren praten met, of blikken werpen naar, een mysterieuze vrouw. Haar naam is Isola. Wie ze precies is en wat haar rol in het verhaal zal zijn, is voorlopig nog onbekend.

009

In de trailer horen we M en Greenway meerdere keren praten over Bonds collega. Wat zijn precieze rol in de game zal zijn, is nog onduidelijk. Wel wordt al snel duidelijk dat het om een pientere man gaat. Zo zegt Greenway: “009 is een meestermanipulator. Wat zijn eindspel ook is, wij zullen het niet zien aankomen.” Daarmee wordt gesuggereerd dat 009 mogelijk de afvallige agent is waar het verhaal om draait en dus de primaire tegenstander van Bond in deze game. Of dat ook daadwerkelijk zo is, of dat 009 juist een bondgenoot blijkt te zijn en de trailer ons bewust op het verkeerde been zet, is vooralsnog onduidelijk.

Locaties

De trailer hint ook naar meerdere settings: de Alpen, een groot landhuis, een tropisch oord dat lijkt op de Hạ Longbaai in Vietnam en zelfs onderwaterscènes zoals we die vaak in jaren ‘60 Bond-films zien.

IOI Showcase 2025

Alsof E3 nooit is verdwenen, konden we in de nacht van 6 op 7 juni genieten van een heerlijk ongemakkelijke presentatie van IO Interactive. Tijdens deze show werd ook stilgestaan bij de ontwikkeling van 007 First Light. "Het is een eer om een 007-franchise naar de gamewereld te brengen," vertelt IOI-CEO Hakan Abrak. "We hebben de eerste stappen van James Bond opnieuw verbeeld: als een jonge, maar rebelse luchtmachtpiloot die dankzij zijn instinct alle verwachtingen wist te trotseren en zo bij MI6 terechtkwam."

Hij lichtte ook toe hoe het team de bekende personages opnieuw heeft vormgegeven: "We hebben nieuwe versies bedacht van de personages die Bond hebben gevormd tot wie hij nu is. Zoals een jongere en ambitieuze M, die sterk gelooft in het menselijke oordeel ter plaatse." Abrak legt verder uit welk gevoel de ontwikkelaar wil oproepen bij spelers: "Het is de creatieve benadering die ervoor zorgt dat Bond de kansen weet te keren. En we willen dat spelers zich écht als Bond voelen wanneer ze First Light spelen."

Hoewel we tot de zomer moeten wachten op meer details over het verhaal, benadrukte Abrak dat hij blij is met de samenwerking met dezelfde partners die ook betrokken zijn bij de Bond-films. Zij helpen nu ook mee aan het ontwikkelen van de game.

Developer diary tijdens PC Gaming Show

In een uitgebreid interview met PC Gamer geeft het team van IO Interactive een kijkje achter de schermen.

De kracht van een bestaand IP

Het interview start met audio- en missions director Dominic Vega. Hij benadrukt hoe waardevol het is dat het team hun eerdere ervaring met spionagegames nu kan aanwenden voor deze nieuwe titel. “We maken een opzichzelfstaande James Bond-game,” vertelt hij, “maar er zijn personages en locaties in de game die fans van de boeken, de films én de rijke filmgeschiedenis zullen doen glimlachen.”

Waar sommige studio’s bestaande IP als beperkend ervaren, ziet IO het juist als een kracht. Vega noemt samenwerkingen met iconische merken als Aston Martin, Land Rover en Omega. “Dat maakt de ervaring authentiek en écht James Bond.”

Geen verzameling clichés

Hakan Abrak legt uit dat het ontwikkelen van een geloofwaardige Bond zowel uitdagend als inspirerend is. “Je moet balanceren tussen trouw blijven aan Ian Flemings originele visie en onze eigen creatieve signatuur van IO.” De art director Rasmus Poulsen vult hem aan: “Het is onze interpretatie van Bonds oorsprong. Hoe wordt iemand eigenlijk James Bond? Het stelt ons in staat zijn reis te tonen, zijn ontwikkeling van idealistische jongeman tot de kille professional die we kennen.” Ook game director Martin Emborg bevestigt die aanpak: “We creëren geen verzameling Bond-clichés. Onze Bond is jong, charmant, geestig, maar ook nog ongeduldig en emotioneel. Hij is nog niet gevormd tot de gesloten man die hij later wordt. Die groeiruimte maakt het interessant.”

Vrijheid en momentum

Een belangrijk onderdeel van 007 First Light is de speelstijl en hoe die verschilt met Hitman. Volgens Emborg draait het om de creative approach: spelers worden uitgedaagd om opdrachten op meerdere manieren aan te pakken. “In Hitman moet je vaak observeren en plannen. Bond daarentegen kan gewoon via de voordeur naar binnen lopen.” De speler kiest: charmant infiltreren of met kracht en snelheid doorbreken. “We wilden een game maken met meer voorwaarts momentum.”

Poulsen legt uit dat, waar Hitman een kameleon is zonder duidelijke persoonlijkheid, Bond juist een uitgesproken karakter heeft. “Een groot deel van de charme zit in wat Bond zegt. Zijn gevatte opmerkingen, zijn zelfverzekerde flair. Dat is essentieel voor de beleving.” In tegenstelling tot Agent 47 is Bond geen koele moordenaar in dienst van een opdrachtgever. Hij is juist de held. “Met Bond focussen we veel meer op zijn persoonlijke reis én op het redden van de wereld.”

Die heldenreis wordt ondersteund door grotere, meer fysieke actie. “De actie is opgeschaald naar 12,” zegt Emborg daarover. “We willen brute, dynamische gevechten met meerdere vijanden tegelijk. Je kunt ze grijpen, slaan, tegen elkaar duwen, en de omgeving gebruiken. Het is intens, maar ook spannend.” De CEO Abrak belooft spectaculaire momenten: “We hebben er alles aan gedaan om spelers in interactieve, filmische scènes te plaatsen. Het wordt een 360 graden ervaring.”

Technologie en visie op hun hoogtepunt

IO Interactive heeft technisch gezien alles uit de kast gehaald om 007 First Light tot leven te brengen. Emborg: “Onze engine draait op volle toeren om dit nieuwe niveau van spektakel en detail te bereiken.” Poulsen beaamt dat: “We hebben onze interne technologie naar nieuwe hoogtes gebracht. Dingen die we eerder niet voor mogelijk hielden, zijn nu realiteit.”

Abrak vat het samen: “We combineren alles wat we weten met nieuwe technologie om een ervaring te leveren die verder gaat dan alles wat we eerder hebben gedaan.”

Een Bond-game met hart

Ondanks alle actie en technische hoogstandjes, staat het personage centraal. “We maken een groots actie-avonturenverhaal,” besluit Emborg. “Maar het draait nooit om actie om de actie. Alles wat Bond doet, komt voort uit zijn karakter en zijn missie. Dat is wat deze game onderscheidt.”

Knipogen naar de films en Bond-canon

Ontwerp kantoor MI6 / Universal Exports

De MI6-set uit de Bond-films van vóór de jaren 90, en het ontwerp dat sinds Skyfall opnieuw wordt gebruikt als hoofdkwartier, vormt de basis voor de kantooromgeving van de Britse geheime dienst in 007 First Light.

Ook Universal Exports, het fictieve import-exportbedrijf dat in het James Bond-universum dient als dekmantel voor MI6, keert terug. Het bedrijf wordt regelmatig genoemd in de boeken van Ian Fleming en maakt sinds de eerste film deel uit van de officiële reeks. Het logo dat in 007 First Light te zien is, sluit aan bij het ontwerp dat is geïntroduceerd in Quantum of Solace.

Never Say Never Again, GoldenEye en Die Another Day

Verrassend genoeg is het niet een EON Productions-film die het laserhorloge introduceert, maar Never Say Never Again. In deze film gebruikt Bond het gadget om zijn handboeien door te snijden met een laser, vlak voor de finale. Acht jaar later wordt het horloge een terugkerende gadget in GoldenEye, en niet veel daarna is het opnieuw te zien in Die Another Day.

Toch is het laserhorloge vooral een vaste waarde in de games rond de eeuwwisseling. Het gadget verschijnt in maar liefst zes titels: GoldenEye 007, James Bond 007, The World Is Not Enough, Nightfire, From Russia with Love en 007 Legends. Nu maakt het horloge opnieuw zijn rentree in de serie.

Casino Royale en Skyfall

Wanneer Bond en zijn collega Carter in Madagaskar zijn in Casino Royale, is 007 duidelijk niet blij met zijn partner. Als Carter zijn oor aanraakt om iets te zeggen, probeert Bond hem nog te waarschuwen: “Stop met aan je oor zitten.” Carter begrijpt het niet. Bond snauwt: “Doe je hand naar beneden.” Tevergeefs. De bommenmaker die ze volgen merkt hen op en zet een ontsnapping in gang.

Zes jaar later, in Skyfall, bezoeken Bond en Eve een drijvend casino in Macau. Ook hier dragen ze oortjes, en opnieuw waarschuwt Bond zijn collega om haar oor niet aan te raken. Eve luistert beter dan Carter, en Bond deponeert zelfs rustig zijn oortje in haar glas champagne wanneer hij het niet meer nodig acht.

In de trailer van 007 First Light lijkt een vergelijkbare scène te zitten. Bond zegt dan wel niets, maar de visuele verwijzing is duidelijk. Nu is het echter 007 zelf die aan zijn oor zit. Wellicht is dit wel het leermoment voor de nog jonge agent.

Overlijden van Bonds ouders

Pas in de voorlaatste Bond-roman, You Only Live Twice, geeft Ian Fleming zijn hoofdpersoon een duidelijke familieachtergrond. Zijn ouders komen om het leven bij een bergbeklimmersongeluk in de Aiguilles Rouges, nabij Chamonix. De jonge James, dan elf jaar oud, blijft als wees achter. In de trailer van First Light wordt deze tragische gebeurtenis direct aangehaald. En hoewel Fleming nooit expliciet beschrijft of James getuige is van het ongeluk, is het duidelijk een op de romans geïnspireerde gebeurtenis.

Sluikreclame

Ook opvallend: verschillende merken uit de Craig-films keren terug in de game, zo blijkt uit een post van IO Interactive. Naast vaste waarden als Aston Martin en Omega zijn ook Orlebar Brown (kleding), Land Rover en Jaguar (auto’s) Triumph (motoren) en Leica (camera’s) van de partij. Een greep van de meest belangrijke en herkenbare merken die we in 007 First Light kunnen verwachten:

Aston Martin

Bond rijdt in de trailer in een mosterdgele Aston Martin DBS, modeljaar 1967. Dit is dezelfde auto die 007 rijdt in On Her Majesty’s Secret Service, al is de kleur wel anders. Dat is wellicht een knipoog naar de gele DBS die Roger Moore rijdt in The Persuaders. Ook staat er mogelijk nog een onbekende, moderne Aston Martin in het lab van Q Branch

Orlebar Brown

De Hitman-games staan bekend om de verschillende outfits die agent 47 kan dragen. De kans is groot dat dit ook kan in First Light. Er wordt namelijk expliciet genoemd dat 007 Orlebar Brown helpt bij het ontwerpen van Bonds kleding in de game.

Omega

Sinds 1995 wordt de 007-franchise gesponsord door horlogemerk Omega, en ook in de trailer van First Light is het merk op meerdere momenten zichtbaar. Bond draagt later in de game een nieuw, nog niet officieel onthuld model: de Omega Seamaster Professional Diver 300M Chronograph, gepland voor release in 2026. Dat boeit jullie verder waarschijnlijk weinig, maar vergeet niet dat het waarschijnlijk een laserhorloge betreft!

First Light verschijnt in 2026 voor Xbox Series X/S, PlayStation 5, Nintendo Switch 2 en pc (Steam, Epic Games Store).

Reacties

Login of maak een account en praat mee!

Aanbevolen voor jou