In Back to the PUture nemen we een kijkje in klassieke PU-magazines. Vandaag, zestien jaar geleden, werd de Souls-game geboren. Of nou ja, in Amerika dan. In Japan kon men al een half jaartje pure woede ervaren, en hier in Europa duurde het nog tot juni van 2010 tot we de game in handen kregen. Enfin, met Demon’s Souls had ontwikkelaar FromSoftware wel de blauwdruk voor hun toekomstige succes in handen.
Wie ooit bijna een controller uit het raam heeft gesmeten na een baasgevecht in Elden Ring of zes verschillende vijanden heeft moeten trotseren in een donker Dark Souls-steegje heeft in essentie beef met Demon’s Souls. De game introduceerde veel van de elementen die we nu al jaren met de Souls-games en de daardoor geïnspireerde spellen associëren. Het respawnen bij een bonfire? Verhaal dat meer verteld wordt door sfeer en items dan in tussenfilmpjes? Het begon bij Demon’s Souls.
Regisseur Hidetaka Miyazaki wordt dan ook gezien als een soort sadist, die zich voedt met de tranen die je na het vijfde gevecht met een Armor Spider op de grond laat vallen. Toch draaien de games ook om het gevoelsmatig steeds beter en sterker worden. Het herkennen van aanvalspatronen, de juiste items vinden die de zwaktes van een vijand gebruiken: het gevoel dat je uiteindelijk krijgt bij een overwinning is niet te beschrijven.
Daarbij draait de game met een summoning systeem ook om samenwerking tussen jou en andere spelers. Daar denk je misschien niet direct aan bij een Soulsgame, maar dit systeem is voortgekomen uit een ervaring van Miyazaki. Daar waren geen draken bij aanwezig, maar wel een gladde heuvel en een aantal auto’s. Marcel schreef daarover in deze column.
Overigens is de wereld van Demon’s Souls - Boletaria - ook razend interessant. Door een calamiteit in de geschiedenis van de wereld werd een groot gedeelte van de wereld bezet door een kwaadaardig figuur en diens demonen, en zijn er nog maar weinig gebieden over die levendig overkomen. De rest van Boletaria is verhuld door magische mist. Nu dreigt het oude kwaad terug te keren, met al zijn demonen. Voor de speler is er dus werk aan de winkel.
Zoals eerder benoemd zat er wat tijd tussen de release van Demon’s Souls in Amerika en Europa, al kreeg PU het spel al wat eerder in handen. Daarom werd de game alvast meegenomen in nummer 192 van het magazine, dat in december van 2009 in de winkels lag. Daar kreeg Miyazaki’s experiment zeker geen onverdienstelijke score. Vertel, hoeveel controllers heb jij door het raam geslingerd tijdens het spelen van Demon’s Souls - of de in 2020 uitgekomen remake?
Ondergetekende is aan de remake begonnen, maar heeft het er maar lastig mee… gelimiteerde healing items, je staat geheel stil tijdens het healen en die octopusmannen in de gevangenis hebben al tot meerdere rage quits geleid. Heb je nog een tip? Drop die dan ook vooral!