Back to the PUture - Kirby Air Ride
PU.nl
Games

Back to the PUture - Kirby Air Ride

Een cultklassieker van Nintendo komt terug!

In Back to the PUture nemen we een kijkje in klassieke PU-magazines. Deze week sloeg Masahiro Sakurai - de legendarische ontwikkelaar van onder andere Kid Icarus: Uprising en de Super Smash Bros.-games - een boekje over Kirby Air Riders, een vervolg op de ontzettend niche game die hij in 2003 al uitbracht: Kirby Air Ride. Reden genoeg voor een tijdreis naar Power Unlimited nummer 123, dus!

De Kirby-franchise werd in het leven geroepen door Sakurai, maar sinds 2003 had de beste man geen game in de franchise meer geregisseerd. De laatste titel waar hij aan werkte was Kirby Air Ride, een razendsnelle racegame waarin je speelt als Kirby-personages en de voertuigen automatisch rijden. Het spel had een moeizame ontwikkeling - stond op de planning voor de begindagen van de N64, kwam uit op de GameCube - en werd zelfs een keertje volledig geannuleerd. 

Uiteindelijk werd Air Ride toch afgemaakt en uitgebracht, maar het spel vond geen groot publiek. Sakurai nam na de release van het spel ontslag bij Hal Laboratory, nadat hij aangaf het niet eens te zijn met de manier waarop Nintendo de game had ontwikkeld, en dat hij moe werd van de vele sequels die van hem verwacht werden. “Het was lastig voor mij om te zien dat wanneer ik een nieuwe game maakte, mensen er automatisch vanuit gingen dat er een vervolg aan zat te komen,” zo vertelde hij in een interview met Nintendo Dream na zijn ontslag.

Sakurai en Nintendo zijn tegenwoordig daarentegen dikke maatjes, en de legendarische ontwikkelaar is nu terug bij de serie die hij in het leven heeft geroepen voor een revanche. Hij werkt schijnbaar al sinds 2021 aan Kirby Air Riders, dat later dit jaar uitkomt op de Nintendo Switch 2. Net als in het origineel hoef je als speler niet zelf gas te geven - of wat je ook doet om een vliegende ster sneller te laten gaan - maar ben je vooral bezig met het behouden van die snelheid in bochten en het bijhouden van het razendsnelle tempo. Jacco mocht de game spelen op Gamescom, en zijn bevindingen kun je hier lezen

Over lezen gesproken, de review van Kirby Air Ride zoeken duurde even, want wat blijkt: hoewel Kirby Air Ride in juli van 2003 in de Japanse schappen lag, moesten we in Europa nog tot februari van het jaar 2004 wachten. Zoals je kunt lezen in de review hieronder moest Jurjen zijn draai aanvankelijk nogal vinden met het spel, dus laten we hopen dat Kirby Air Riders op 20 november sneller klikt.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!