In Back to the PUture nemen we een kijkje in klassieke PU-magazines. Gisteren werd Team Ico’s legendarische game Shadow of the Colossus twintig jaar oud, dus wij zijn in het archief gedoken om te kijken wat we daar twee decennia geleden over te zeggen hadden.
Officieel werd Shadow of the Colossus ontwikkeld door Sony Computer Entertainment Japan, ook wel bekend als Japan Studio. Binnen die studio werkte International Production Studio 1 aan de game, een team dat beter bekendstaat als Team Ico na de release van - je raad het niet - Ico in 2002. Later werkte dit team ook nog aan The Last Guardian. De ervaringen die Team Ico neerzet zijn onder andere erg geliefd door de relaties tussen personages en prachtig vormgegeven werelden, zoals je in dit achtergrondartikel kunt lezen.
In Shadow of the Colossus speel je als Wander, een jongeman wiens geliefde is overleden. Om haar weer tot leven te wekken trek je er met het paard Argo op uit om Colossi om te leggen, wat zich uit in epische gevechten tegen… nou ja, colossale tegenstanders. Als normaal mens zoek je enkel met pijl en boog en een zwaardje dat net zo goed een tandenstoker had kunnen zijn voor die wezens naar zwakke plekken, wat het geheel ook een puzzelachtige insteek geeft.
Helaas bestaat Team Ico zoals we dat ooit kenden niet meer. Regisseur en studiohoofd Fumito Ueda vertrok in 2011, te midden van de ontwikkeling van Team Ico’s nieuwe titel The Last Guardian, en richtte het bedrijf genDESIGN op. De nieuwe studio werkte nog wel samen met Japan Studio om The Last Guardian af te maken, maar de naam Team Ico is verder niet meer aan de game verbonden.
Enfin, dat neemt niet weg dat Shadow of the Colossus een legendarische game is, die in 2018 nog een mooie remake ontving van Bluepoint Studios, dertien jaar na de originele release. Het spel stond in nummer 144 van het Power Unlimited-magazine en ontving daar een prachtige score. Er staat zelfs nog een interview met Fumito Ueda en producent Kenji Kaido in. Laat je oogbollen er hieronder maar op vallen.