Niemand klaagt meer over De Sims dan de Sims-community, dat is ondertussen wel duidelijk. Alle controverse rondom De Sims 4 wordt weer aangewakkerd wanneer er een nieuwe uitbreiding wordt aangekondigd, zoals met het recent uitgekomen 'Enchanted by Nature’. Als ervaren Simmer heb ik ook zeker een appeltje te schillen met de franchise, maar uiteindelijk weet de charme van de reeks altijd te winnen.
Er zijn maar weinig mensen die de Sims-franchise niet kennen - de eerste game kwam tenslotte al uit in 2000 en was meteen een groot succes met 6,3 miljoen verkochte exemplaren in de eerste twee jaar. Het is dan ook niet heel gek dat uitgever Electronic Arts met nog drie vervolgen is gekomen. Het meest recente vervolg kwam uit in 2014: De Sims 4, een spel met nog altijd een ontzettend actieve en loyale groep spelers. Afgelopen april schreef Kyra zelfs nog een overzicht met de beste tips & tricks in de Sims 4 voor alle spelers anno 2025. EA steekt dus nog steeds energie in het spel, maar dat is tegelijkertijd het probleem. Van kapotte content tot logische features achter een betaalmuur: met elke uitbreiding ontstaat er meer ophef rondom De Sims 4.
Kapitalisme: The Game
Bijna nog bekender dan de games zelf zijn namelijk de bijbehorende uitbreidingspakketten. Er zijn maar weinig games die zoveel losse dlc hebben ontvangen als de Sims-franchise, en dat is met elk deel alleen maar meer geworden. Om even een beeld te scheppen: de eerste Sims ontving maar zeven uitbreidingspakketten. Dat is niets in vergelijking met de zestien expansion packs, twaalf game packs, zestien stuff packs en zestien kits die op dit moment voor De Sims 4 beschikbaar zijn.
Voor aspecten die bij de meeste games gewoon in het basisspel of bij een gratis update zitten, moet je bij De Sims namelijk al snel 20 tot 40 euro per uitbreiding ophoesten. Neem ter illustratie het uitbreidingspakket Seasons. Het grootste verkooppunt van deze uitbreiding is de toevoeging van dynamische seizoenen en weersomstandingheden. Zonder dit pakket blijft het in je game namelijk standaard zonnig. Je speelt dus een levenssimulator, maar moet extra betalen wil je het leven echt kunnen simuleren.
Toegegeven: het hielp dat het basisspel uiteindelijk gratis is gemaakt. Toch heerst de consensus onder fans dat ze liever één keer een vaste prijs betalen en dan door de jaren heen gratis updates ontvangen, dan dat ze voor dingen moeten betalen die eigenlijk al in de basisgame hadden moeten zitten.
Ook valt de hoeveelheid content die je per pakket ontvangt helaas tegen. Je betaalt bijvoorbeeld meer voor een uitbreidingspakket van De Sims 4 dan voor menig volledige game, laat staan andere uitbreidingen. Het helpt dan ook niet dat veel van de ‘nieuwe’ spelmechanieken in deze pakketten eigenlijk helemaal niet zo nieuw zijn, maar oude functies die een nieuw jasje aangetrokken krijgen die bij het thema van het pakket past.
Neem ter illustratie het uitbreidingspakket Growing Together. Met dit pakket werden relatiedynamieken geïntroduceerd. Zo kun je de dynamiek tussen twee Sims in een familie aanpassen naar bijvoorbeeld streng of hecht. Dit heeft effect op hoe ze met elkaar omgaan. In het pakket Lovestruck komt precies hetzelfde systeem terug, maar dan voor romantische relaties. Zo worden er dynamieken toegevoegd zoals een knipperlichtrelatie of een gezonde relatie. Precies hetzelfde systeem wordt hier hergebruikt in een andere uitbreiding.
Eén groot poppenhuis
Ik hoor je denken: als mensen zoveel problemen hebben met De Sims 4, waarom blijven ze het dan nog spelen? Het antwoord daarop luidt simpel, want voor al zijn fouten blijft De Sims toch het beste virtuele poppenhuis dat je je kunt wensen. Het enige wat je tegenhoudt in deze game is je eigen fantasie. Mensen besteden vele uren aan alleen al de perfecte personages maken - en dan is het spel zelf nog niet eens begonnen. Als je eindelijk uit Create-A-Sim weet te komen, dan zijn er genoeg mogelijkheden om je Sims het droomleven te geven dat je zelf zou willen hebben. Maak een prachtig huis voor je familie en start die droomcarrière.
Maar laten we eerlijk zijn: niemand gaf hun poppen en speelgoed ooit een perfect droomleven, dus Sims hebben het niet veel beter… misschien zelfs wel slechter. Huizen die in brand vliegen, echtscheidingen die worde aangevraagd, ladders die uit zwembaden worden verwijderd: werkelijk niets is te gek in De Sims-franchise. Het geeft spelers ook de kans hun sadistische trekjes te botvieren. Het is iets wat je vaker besproken ziet worden op plekken als Reddit. Er zit nou eenmaal plezier in enge en gekke situaties opzoeken waar je in het echte leven niet eens aan zou denken.
Dit is een concept dat Wired ook bekeek in 2023. In een interview vertelde Celia Hodent, psycholoog en schrijver van het boek The Psychology of Videogames, dat deze vorm van de grenzen opzoeken in games hetzelfde effect heeft als het spelen met een poppenhuis zoals je deed als kind. Het is een veilige manier om situaties te ontdekken en te navigeren waar je zelf onbekend mee bent, omdat er geen consequenties aan zitten zoals in het echte leven.
It’s about the friends you make along the way
Het belangrijkste aspect dat fans doet terugkeren naar de Sims-franchise, is echter de community. Op het moment is De Sims 4 wereldwijd zo’n 85 miljoen keer gedownload. Al deze spelers brengen weer iets nieuws mee naar de gemeenschap. De Sims is geen multiplayergame, maar toch houden spelers nauw contact met elkaar door hun avonturen en creaties te delen op sociale media en in de galerij van het spel: van de prachtige Sims die ze zelf hebben gemaakt, tot de gebouwen om de spelwereld meer tot leven te brengen. Iedereen vertelt een eigen verhaal en de community biedt een plek om die creativiteit te delen.
Door de jaren heen zijn er ook talloze uitdagingen bedacht door fans om nog wat extra spanning te geven aan het spel. Mijn persoonlijke favoriet is de 100 baby-challenge, maar dat komt waarschijnlijk doordat deze opdracht erg populair was toen ik begon met De Sims 4 spelen. In deze uitdaging maak je een enkele Sim die zwanger moet kunnen worden. Vervolgens is het doel om zonder het gebruik van cheats honderd baby’s te krijgen van telkens een andere npc (ofwel townie). Dergelijke gekke uitdagingen zijn een leuke optie om je standaard manier van spelen eens goed op te schudden en om de grenzen van wat mogelijk is in het spel op te zoeken.
Daarbij zou De Sims 4 niet De Sims 4 zijn zonder mods. Werkelijk overal is namelijk een mod voor. Van kleine dingen die iets toevoegen aan je huisje-boompje-beestje-spelwereld, tot bloederig geweld en drugs die je spel eerder doen lijken op Grand Theft Auto: deze levenssimulator wordt niet alleen gemaakt door de ontwikkelaars, maar door de spelers zelf.
Ondanks zijn fouten blijft de Sims-franchise toch geliefd. Momenteel is Electronic Arts bezig met een game die in alles behalve de naam lijkt op De Sims 5 - Project Rene, maar het valt nog maar te zien wat het eindresultaat wordt. Totdat er een nieuwe game uitkomt valt het wel te verwachten dat EA nieuwe uitbreidingspakketten voor De Sims 4 blijft maken, want ze moeten toch geld blijven verdienen. Zelfs als Project Rene een daverend succes wordt denk ik dat fans blijven terugkeren naar wat ze kennen. Dit zagen we ook toen De Sims 4 uitkwam: mensen bleven nog steeds De Sims 1, 2 en 3 spelen. Aan het begin van dit jaar zijn De Sims 1 en 2 zelfs opnieuw uitgebracht in de Legacy Collection, wat Kyra een 6,5 gaf in haar review. Ieder deel in de franchise heeft zo zijn eigen problemen, bugs en glitches, maar de chaotische charme en open community blijft intact.