Gespeeld: Metroid Prime 4: Beyond heeft nieuwe ideeën
PU.nl
Games

Gespeeld: Metroid Prime 4: Beyond heeft nieuwe ideeën

En dat is precies wat de franchise nodig had

In januari 2019 deed Nintendo iets unieks. Het bedrijf kondigde aan dat de ontwikkeling van Metroid Prime 4, een game waar we destijds al anderhalf jaar op wachtten, opnieuw begon. Het normaliter zo gesloten bedrijf deelde publiekelijk dat de game niet aan haar standaarden voldeed, en dat Retro Studios als gevolg daarvan terugkeerde om de game te maken. Nu, zo eind 2025 op nieuwe hardware, lijkt dat een uitstekende beslissing te zijn geweest.

Mijn grote vraag tijdens de demo die ik speelde was daarom: waarom word ik hier zo enthousiast van? Wellicht het besef dát er na al die jaren eindelijk een nieuwe Metroid Prime verschijnt, of zijn het de nieuwe elementen die de bekende gameplaycyclus extra aantrekkelijk maken? Hoe je het namelijk ook wendt of keert, na drie hoofddelen kan zelfs Metroid Prime wel wat vernieuwing gebruiken. Na zo’n twee uur elke steen omkeren in de jungle Fury Green, ben ik overtuigd.

Watch on YouTube

Halo Prime

Geen zorgen, je hoeft praktisch niets te weten over het verhaal van de voorgaande Prime-games. Beyond lijkt namelijk een nieuw hoofdstuk aan te snijden, met een Samus Aran die betrokken raakt bij een aanval van ruimtepiraten op een van de Galactic Federation-basissen. Dit absolute ruimteschorem zit achter een artefact genaamd… The Arctifact aan, dat na een grote explosie alles en iedereen opzuigt.

Volgens Nintendo moeten we ons niet alleen afvragen wáár Samus vervolgens terechtkomt, maar ook wannéér. Tijdens de speelsessie kom ik daar iets meer over te weten, maar dat mogen we in deze preview nog niet onthullen. Wat je dus vooral moet weten is dat Beyond zich redelijk afgezonderd van de overige games lijkt af te spelen, met zelfs een nieuw eeuwenoud alienras - Lamorn genaamd - dat ooit de dominante levensvorm op de planeet Viewros was.

De actievolle opzet van het verhaal doet overigens behoorlijk denken aan Halo. Niet alleen door de vele explosies en rondrennende ruimtesoldaten, maar ook door de grafische kwaliteit van Beyond. De game oogt namelijk prachtig op Switch 2, en is met z’n rijke natuur, prachtige vergezichten en belichting misschien wel de mooiste Switch 2-titel tot nu toe. Tijdens het spelen wisselden we bovendien tussen de 60fps- en 120fps-modus, waarbij je feitelijk kiest tussen een hogere resolutie of framerate. Zeker met de uitstekende muisfunctie van de Joy-Cons in het achterhoofd is die tweede optie zéér welkom, maar in beide gevallen is de game een lust voor het oog.

Super-Samus

Toch is er weinig ruimte om te genieten van de natuur. Alles op Viewros, of in ieder geval deze jungle, staat je namelijk naar het leven. Prime 4 speelt dan ook grotendeels zoals je verwacht: je knalt wat op hordes aliens, verkent de wereld middels een driedimensionale kaart en gaat op zoek naar inmiddels bekende upgrades als de Charge Beam en Missile Launcher. Regelmatig stuit je op een muur en moet je later terugkeren.

Het speelt nog altijd als een trein, maar aanvankelijk niet veel anders dan voorgaande delen. Daarom voegt Retro ditmaal een nieuwe dimensie toe: telekinetische krachten. Na haar aanraking met The Artifact beschikt Samus namelijk plots over de mogelijkheid om oude Lamorn-teksten te vertalen de omgeving te beïnvloeden met haar nieuwe superkrachten.

Zo vind je af en toe energieballen in de omgeving, die je naar je toe kunt trekken om elders te plaatsen en bijvoorbeeld een deur te activeren. Of je verschuift van een afstand objecten om puzzels op te lossen of info te vergaren over de aanwezige flora en fauna. Vooral slim is hoe je deze krachten activeert vanuit de Scan Visor. Normaliter schakel je in Metroid Prime nodeloos naar deze scanfunctie over om objecten te activeren of bekijken, maar nu fungeert het daadwerkelijk als extra laag bovenop Samus’ gebruikelijke arsenaal.

Vast

Daarom zat ik regelmatig weer even ouderwets ‘vast’ tijdens het verkennen van Fury Green, juist omdat de krachten nieuwe mechanieken met zich meebrengen. Een goed voorbeeld is een telekinetische beam, die de tijd vertraagt en je na het afvuren door de omgeving kunt besturen om een of meerdere objecten te raken. Zo manoeuvreer je deze door gaten om elders een knop in te drukken of haal je meerdere schakelaars tegelijkertijd over. De eindbaas die daarop volgt test of je daarbij goed hebt opgelet – en dan nog is het best een klus om uit te vogelen hoe je het tentakelmonster neer krijgt.

Het is lastig een metroidvania voortijdig te beoordelen, omdat de ervaring juist leunt op het cumulatief opbouwen van vaardigheden. Desondanks voelen de eerste twee uur van Beyond al erg sterk door het gestage tempo waarop je Samus’ krachten uitbreidt, alsof je aan het einde weer compleet stacked bent met allerlei krachten.  

Nog interessanter is trouwens het gegeven dat je krachten met elkaar kunt combineren. Vlak voor het einde van de demo leert de game je dat je Morph Ball-bommen kunt oppakken en kunt weggooien om elders te plaatsen. De omgeving hint nog naar veel meer van dit soort krachten, die je hoogstwaarschijnlijk later in de game ontvangt.

Nogmaals: het is allemaal nog een belofte en ik heb lang nog niet alles gezien. Zo ontbrak de omstreden motor, waarmee Samus door de woestijn kan razen, volledig in de demo – mogelijk omdat je zo tussen de hoofdgebieden reist. Desondanks is er na al dat wachten geen reden om sceptisch te zijn over Metroid Prime 4: Beyond. Sterker nog, als het zo doorgaat zie ik de game bovenaan mijn Switch 2-lijstje van 2025 eindigen.

Metroid Prime 4: Beyond verschijnt op 4 december voor Nintendo Switch 2 en Nintendo Switch.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!

Aanbevolen voor jou