Gespeeld: The Outer Worlds 2 wordt gewoon weer een lekkere rpg
PU.nl
Games

Gespeeld: The Outer Worlds 2 wordt gewoon weer een lekkere rpg

Meer is niet nodig, toch?

Obsidian Entertainment ontpopt zich dit jaar tot de belangrijkste Xbox-studio met een line-up van Insomniac-achtige proporties. Avowed kwam in januari uit, Grounded 2 is sinds kort in early acces en in oktober volgt nóg een grote rpg: The Outer Worlds 2. Met zo’n druk releaseschema is het altijd maar de vraag of de kwaliteit van alle games wel gegarandeerd kan worden, maar voor The Outer Worlds 2 lijkt dat wel goed te zitten.

In The Outer Worlds 2 kruip je in de huid van een Earth Directorate-agent die de bron van vernietigende problemen in het universum moet onderzoeken. Tijdens een uur durende demo tijdens Gamescom kregen we de allereerste missie van de game voorgeschoteld. Na een hilarisch openingsfilmpje waar de typische The Outer Worlds-humor van afdruipt, krijg je gelijk de eerste opdracht. Het doel is om een groot project van het dictatoriale regime te saboteren. Maar voor je daaraan begint, moet je natuurlijk je eigen personage maken.

Niet baanbrekend

De personagebouwer van The Outer Worlds 2 zal veel rpg-liefhebbers zeer bekend voorkomen. Er is keuze uit een scala van uiterlijke kenmerken, achtergronden, kenmerken en skills. Daarin gaat het tweede deel nog een stuk verder dan diens voorganger. De achtergrond die je kiest bepaalt wat je personage deed of was voordat hij of zij zich aansloot bij de Earth Directorate. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit oud-crimineel, gokker of professor. De achtergrond heeft invloed op welke acties je tijdens de missies kunt uitvoeren. Wij kiezen oud-crimineel om de boel direct al een beetje op scherp te zetten.

Vervolgens kies je een aantal kenmerken. Allereerst kies je een of twee positieve. Zo kun je bijvoorbeeld selecteren dat je personage briljant is, dat hij tot heroïsche daden in staat is of dat hij innovatief is. Kies je ervoor om maar één positief kenmerk te kiezen, dan hoef je er geen negatief kenmerk bij te pakken. Kies je er twee, dan moet dat wel. Je personage wordt dan bijvoorbeeld oliedom, waardoor je maar uit vijf van de twaalf skills kunt kiezen, of ziek, waardoor je minder health hebt en minder goed tegen toxische stoffen kan. Tot slot kies je een paar skills.

Obsidian heeft ervoor gekozen om niet per se baanbrekende nieuwe dingen te introduceren, maar in plaats daarvan verder te bouwen en de keuzemogelijkheden uit te breiden ten opzichte van het vorige deel. Baanbrekende veranderingen zijn in deze demo in ieder geval nog niet in zicht.

Keuzes hebben invloed

Gelukkig is dat helemaal niet erg, want de gemaakte keuzes hebben direct gigantische invloed en dat is precies wat je wil in een rpg als deze. Laat dat maar aan Obsidian over. Zo merk ik direct al dat de npc’s waar ik mee samenwerk behoorlijk wantrouwend naar me zijn, omdat mijn personage een oud-crimineel is. Gelukkig is hij ook behoorlijk overtuigend en intelligent waardoor het toch lukt om de mensen aan mijn zijde te krijgen. Uiteraard krijg je ook weer verschillende gespreksopties die passen bij de kenmerken en achtergrond van je personage. De opties die je krijgt als je ervoor kiest dat je personage dom is, vallen daarbij het meest op. Die zijn stuk voor stuk hilarisch en ik kan het dan ook niet laten om daarvoor te kiezen, met bijzondere reacties van de npc’s tot gevolg.

De missie duurt ongeveer een half uurtje en verloopt behoorlijk chaotisch. Je kunt helemaal zelf kiezen hoe je de boel aanpakt. Je krijgt wel adviezen, maar die kun je natuurlijk direct het raam uitgooien als je wil. Ik kies ervoor om guns blazing elke kamer binnen te stormen en vijanden neer te maaien met een pistool, want dat is altijd het leukste, toch? Deuren worden ingebeukt, granaten komen als regendruppels uit de lucht en van stealth is totaal geen sprake. Dat zorgt ervoor dat mijn team niet allemaal maar bewakers op zijn dak krijgt, maar ook een aantal gigantische schietende robots. Na flink wat schieten en healen bereiken we het einde van de missie.

Het kan ook anders

Na de demo beklijft wel de vraag in hoeverre de missie anders had kunnen verlopen. Gelukkig geeft Microsoft de kans om de demo thuis nog een aantal keer door te spelen. Dat betaalt zich uit. Thuis uit het comfort van mijn eigen bank op mijn eigen Xbox Series X kies ik voor een totaal ander personage en een andere aanpak. Stealth is nu de manier en dat zorgt ervoor dat de missie compleet anders verloopt.

Bewakers steek ik geruisloos neer met een mes en onderweg vind ik zelfs een manier om de bewakingsrobots uit te schakelen, waardoor we er helemaal geen last van hebben. Dat dat überhaupt mogelijk is, was in de eerste playthrough geen seconde in me opgekomen. Personages blijven continu vriendelijk, omdat een achtergrond als professor voor een stuk meer aanzien zorgt dan de achtergrond als crimineel gespuis.

Drie goede games in één jaar?!

Na de missie een tweede keer te hebben gespeeld, is wel duidelijk dat dit gewoon weer een heel lekkere rpg kan gaan worden. Je hebt zelf de regie in handen en de uitgebreidere opties bouwen de keuzevrijheid nog wat verder uit dan in het origineel. Baanbrekende vernieuwingen hoef je niet te verwachten, maar uit alles blijkt dat dit een rpg van grote klasse wordt. Meer is ook echt niet nodig, want dit geweldige genre is nog lang niet over zijn houdbaarheidsdatum heen.

Bovendien, voor wat het waard is, maakt de game grafisch gezien ook een flinke stap vooruit. De game oogt zowel op een dikke pc met een RTX 5080-videokaart als op Xbox Series X bijzonder mooi en draait als een zonnetje in zestig frames per seconde (of meer in het geval van de pc). Aan niets zie je af dat de ontwikkelaar het dit jaar extreem druk heeft. De optimalisatie lijkt wel snor te zitten. Zou het Obsidian dan echt gaan lukken om drie goede games af te leveren in één jaar? Het heeft er alle schijn van. Petje af!

The Outer Worlds 2 komt op 29 oktober uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Voor dit artikel is de game zowel op pc als op Xbox Series X getest.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!

Aanbevolen voor jou