Zo maak je de mooiste foto’s in Ghost of Yōtei
PU.nl
Games

Zo maak je de mooiste foto’s in Ghost of Yōtei

In samenwerking met Zoom.nl

Waar we vroeger door drie brandende hoepels moesten springen om een fatsoenlijke screenshot in een game te maken, zijn fotomodi tegenwoordig een goudmijn voor prachtige plaatjes. Zeker titels als Ghost of Yōtei, met een uitgebreide fotomodus en oogstrelende landschappen, zijn een recept voor mooie beelden. Hieronder geven we een aantal tips voor hoe je de wereld van de game het beste vastlegt.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Sony PlayStation. Lees hier wat dit betekent.

De fotomodus van Ghost of Yōtei is namelijk dusdanig uitgebreid dat je al snel niet meer weet wat je doet. Natuurlijk: iedereen kan door de camera bewegen een mooi screenshot maken, maar vaak kan het nóg beter als je weet wat je doet. Daarom heeft ondergetekende Maarten Jacobi, fotograaf en expert bij Zoom.nl, gevraagd om wat échte fotografietips te geven voor Ghost of Yōtei. Diezelfde principes gaan namelijk ook op voor de game.

1.      Compositie is allesbepalend

Als het goed is sta je tijdens het nemen van een echte foto met je benen op de grond, maar in een videogame kun je natuurlijk de camera zo vrij bewegen als je wil. Dat betekent ook dat je de compositie helemaal naar je hand kunt zetten, één van de belangrijkste aspecten aan het maken van een foto. Dit is wat Maarten erover zegt:

“Wat laat je zien, en wat laat je vooral niet zien? De compositie van een beeld bepaalt of de foto ‘rustig’ oogt of juist chaotisch. We zijn van nature geneigd om te denken dat het onderwerp in het midden van de foto moet. Maar wist je dat dit vaak juist niet het geval moet zijn? Iets van het midden af geeft een rustiger beeld.

Hieruit voortvloeiend komt de ‘regel van derden’, waarin je de foto indeelt in negen gelijke vlakken. Door je onderwerp op een van de kruispunten van deze vlakken te positioneren, wordt de aandacht daar op natuurlijke wijze naartoe getrokken. Dat levert vaak een spannender én rustiger beeld op.

Tip: in sommige gevallen kun je een ‘grid’ aanzetten, waarbij je deze hulplijnen standaard op het scherm ziet tijdens het fotograferen, maar in dit geval kun je de lijnen ook denkbeeldig op het scherm tekenen. Dat maakt het makkelijker om deze lijnen toe te passen. Maak je een portret? Kijk dan of je een van de ogen van het model op de snijpunten kunt krijgen. Is het een landschap? Zorgt dan dat de horizon zich op een van de drie lijnen bevindt, en denk in de vlakverdeling: voorgrond, midden, achtergrond (lucht).

Door deze balans aan te houden, krijg je technisch prachtige beelden. En zoals altijd geldt: durf ook deze regels een keer helemaal los te laten voor een creatief resultaat. Ken de regels en overtreed ze.”

Zie hieronder bijvoorbeeld hoe ik Atsu op één van de denkbeeldige kruispunten heb gezet om een ‘rustigere’ compositie te gebruiken. Atsu aan de rechterzijde, de bergen links: dat geeft een mooie uitstraling.

2.      Perspectief

Perspectief is misschien nog iets lastiger om in de vingers te krijgen, want het is in sommige gevallen een kwestie van een kleine beweging met de analoge stick. Toch kan het bepalend zijn voor hoe je Atsu, een landschap of misschien wel Mount Yōtei in beeld krijgt.

“Gelukkig kun je in Yōtei helemaal om je onderwerp heenvliegen om niet alleen de juiste compositie te pakken, maar ook het juiste perspectief”, zegt Maarten. “Voor een vleiend portret is een íets hoger standpunt dan het onderwerp prettig (om digitale onderkinnen of lelijke verlichting te voorkomen).

Bij landschappen is vaak het advies: ga wat omlaag ten aanzien van ons normale standpunt. Denk daarbij in ‘leidende lijnen’: waar gaan de lijnen naartoe die je in beeld brengt? Bijvoorbeeld een weiland met groeven, die naar een bergpartij in de achtergrond leiden. De lijnen leiden de kijker door de foto heen, richting het onderwerp waar alles om draait. Combineer dit met bijvoorbeeld de regel van derden, en je hebt goud in handen!”

Zoals gezegd is Mount Yōtei zelf, die vrijwel overal in de game op de achtergrond schittert, een goed element om mee te spelen. Op het eiland van Ezo vind je namelijk stroken van gekleurde bloemen en riviertjes die je goed kunt gebruiken om de kijker door je foto te leiden.

3.      Brandpuntsafstanden

Brandpuntafstanden zijn wat technischer, maar waarschijnlijk kennen de meesten van ons het principe van de field of view-slider in games. Ze zijn bedoeld om je zicht te vergroten om meer van de omgeving in beeld te brengen, of juist in te zoomen op mensen en objecten. Maarten heeft een aantal handige vuistregels voor je:

“Brandpuntsafstanden worden in millimeters genoteerd, waarbij een groter getal meer ‘tele’ oplevert, ofwel een ‘ingezoomd’ beeld. 8 mm staat bijvoorbeeld gelijk aan een fisheye-groothoek (zo’n typisch gebogen beeld als in de eerste GoPro-generaties), en met een 200 mm kun je juist iets van verder weg levensgroot in beeld brengen. Hieronder een korte lijst met typische toepassingen:

  • 8–24 mm: Groothoek. Perfect voor weidse landschappen, maar pas op voor vertekening.

  • 35–50 mm: Natuurlijk perspectief. Ideaal voor portretten in hun omgeving.

  • 85–200 mm: Lichte tot stevige tele. Haalt je onderwerp dichterbij en zorgt voor een rustiger achtergrond.

  • 400+ mm: Extreme tele. Handig om details of verre landschappen groot in beeld te brengen.”

Hieronder zie je bijvoorbeeld hetzelfde beeld met verschillende brandpuntafstanden, waarbij de voor- en achtergrond steeds dichter bij elkaar komen.

Bovenstaande zijn vuistregels, maar volgens Maarten zijn regels er wederom om te breken:

“Hoewel deze lijst typische toepassingen bevat voor brandpuntsafstanden, kun je deze ook gerust gebruiken om juist andere onderwerpen mee vast te leggen. Experimenteer bijvoorbeeld eens met een 100 mm voor een landschapsfoto. Je zult zien dat deze afstand zorgt voor een groots tafereel als je van een afstandje een landschap fotografeert. Bergen worden grootser, en de voorgrond lijkt kleiner. (Dergelijke objectieven worden vaak gebruikt om epische posters te maken, waarbij bijvoorbeeld een rennend paard prachtig afsteekt tegen de bergpartij in de achtergrond die omhoog doemt.)

Tip: Geef jezelf een keer een beperking, zoals: het komende uur maak ik alleen foto’s met een 85 mm. Al snel komt je creativiteit op gang en zul je zien dat je er prachtige resultaten mee kunt behalen, voor zowel portretten als van landschappen.

Durf vooral ook met hoge brandpuntsafstanden (200 mm of hoger) dicht op je onderwerp te zitten. Wees ook niet bang om maar een beperkt deel in beeld te brengen: fotografie gaat voor een groot deel ook om het weglaten van elementen en juist de elementen te tonen die ertoe doen.”

4.      Diafragma:

De fotomodus van Ghost of Yōtei is ook perfect voor spelen met scherptediepte: bepaalde onderdelen van de foto scherp in beeld brengen of juist vervagen. Bij de portretmodus op je telefoon levert het mooie plaatjes op, want met een vagere achtergrond ligt de focus bijvoorbeeld echt op een mens of object.

“Nog een technisch aspect: diafragma. Ook wel het ‘f-getal’ dat je zelf kunt instellen”, legt Maarten uit. “In de fotografiewereld is dit getal gebaseerd op een breuk met het brandpunt om aan te geven hoeveel licht er door de lens valt. Hoe opener de lens, hoe meer licht er binnenkomt, maar ook hoe nauwer het scherptedieptegebied is in een foto.

Dat maakt voor ons vaak het verschil tussen een professionele foto en eentje die je met je telefoon maakt: alleen het onderwerp is scherp in beeld en goed belicht, maar de achtergrond is helemaal ‘wazig’, of onscherp. Dat zorgt niet alleen voor veel rust, maar dus ook voor professionaliteit. Wil je dus echt je onderwerp isoleren en de rest buiten beeld laten? Dan is een klein f-getal de manier om dit te doen. Wil je alles van voor naar achter scherp? Kijk dan naar f8 of hoger. Tip: durf juist bij bekende landschappen (zoals eentje met een zekere berg), de achtergrond onscherp te laten, en focus op je onderwerp.”

Hoewel Ghost of Yōtei een autofocus kent (door op vierkantje te drukken), kun je het diafragma en de focusafstand ook zelf afstellen voor meer controle. Dat laatste bepaalt waar het ‘scherpe gedeelte’ van de foto zich bevindt ten opzichte van de camera, waardoor je zelf kunt bepalen waar je op scherpstelt. Een handige tip die ik ooit kreeg is in ieder geval de ogen van een mens scherp krijgen - dat geeft een natuurlijke look.

5.      Licht en sfeer

Zoals gezegd heb je in Ghost of Yōtei meer controle dan in het echte leven. Je kunt het tijdstip van de dag, het weer, dwarrelende bladeren en zelfs de windsnelheid aanpassen. Geen reden dus om een slecht belichte foto te maken, maar hoe doe je dat?

“Zonder goed licht geen goede foto, ook niet in een game”, zegt Maarten. “In Ghost of Yōtei heb je als fotograaf de luxe dat je zelf vaak het tijdstip van de dag of de weersomstandigheden kunt aanpassen. Daarmee kun je bewust spelen met sfeer en emotie in je beeld. Het gouden uur, vlak na zonsopkomst of net voor zonsondergang, levert warm en zacht licht op, met lange schaduwen die je foto’s een bijna magisch karakter geven. Wees dus niet de toerist die om 15:00 uur ’s middags bij een strakblauwe lucht een kiekje maakt, maar zoek drama op in licht en wolken.

Zoals bij het ‘blauwe uurtje’, direct na zonsondergang. Dat zorgt juist voor een koele en mysterieuze sfeer – ideaal voor scènes die wat mystiek of spanning moeten uitstralen. En wil je drama toevoegen, kies dan voor omstandigheden als mist of regen: het beeld wordt filmisch, met extra contrast en diepte. Ook met mist kun je veel storende elementen juist weglaten.

Tip: wissel in de fotomodus eens bewust van tijdstip of weer en kijk hoe dezelfde scène totaal anders kan aanvoelen. Zo ontdek je welke sfeer het beste past bij het verhaal dat je met je foto wilt vertellen.”

Ontdek bijvoorbeeld hoe een foto net na zonsopgang heel anders oogt dan eentje na zonsondergang. Ook de weersomstandigheden en filters kunnen veel drama toevoegen: de ene foto lijkt op een vakantiekaart, de ander past goed bij het dramatische wraakverhaal van Atsu.

6.      Nabewerking: een kwestie van controle

Deze laatste tip is als je in-game fotografie écht serieus wilt nemen. Want waarom zouden we digitale foto’s niet nabewerken als we dat bij echte foto’s ook doen? Volgens Maarten is het een kwestie van de controle nemen over het eindresultaat van je foto:

“Bij de nabewerking kun je als fotograaf nog ontzettend veel keuzes maken, als je de juiste software hebt om dit mee te doen. Tegenwoordig kun je de gratis versie van Lightroom op je mobiel installeren, die je krachtige opties geeft om kleur en licht achteraf nog aan te passen. Maak in de fotomodus van de game dus een ‘naturel’ foto met niet te veel filters, en bewerk die helemaal in Lightroom verder om tot het perfecte plaatje te komen.

Kies bijvoorbeeld eens voor ‘Kleurmixer’ en kijk hoe je de kleurtinten naar elkaar toe kunt bewegen. Accentueer daar op subtiele wijze de rode, oranje, gele en blauwe tinten, en je krijgt een prachtige Hollywood-achtige look in je beeld. Ook voor landschappen doen deze kleuraanpassingen wonderen. Maar denk ook aan kleurverlopen, lokale aanpassingen (zoals alleen je onderwerp iets meer contrast geven, de achtergrond juist niet), of selectief verscherpen. Experimenteer met deze functies om tot een professioneel eindresultaat te komen.

Hier is bijvoorbeeld gekozen voor een andere uitsnede (3x2) en is er rekening gehouden met de regel van derden (het onderwerp staat precies op het snijpunt). Daarnaast zijn de kleuren van de bergen in de achtergrond iets versterkt en richting oranje-rood getrokken. Daarnaast hebben we een filmisch tintje in de schaduwen aangebracht - dit kan in Lightroom met een 'Kleurverloopfilter'. Ook kun je makkelijk lokale aanpassingen en selecties maken, om het beeld nog meer naar je hand te zetten.'"

Voor (PS Blog)
Lightroom voorbeeld 1
Voorbeeldmaskers
Regel van derden
Eindresultaat

Doe mee aan de fotowedstrijd!

Hopelijk heb je iets aan bovenstaande tips. Ga je nou met de game aan de slag, dan hebben we direct de ultieme test voor je. Samen met Sony PlayStation organiseren we namelijk een heuse fotowedstrijd! Stuur daarom vóór donderdag 16 oktober je beste foto’s op naar, fotowedstrijd@sony.com en dan gaan wij samen met een expertjury kijken welke de beste zijn.

Sony geeft zelf een aantal mooie prijzen weg voor de winnaars in verschillende categorieën én voor degenen die stemmen op de winnaars. Bij PU selecteren we echter ook een aantal van de mooiste foto's, die worden afgedrukt in een speciaal magazine náást PU #368 en vanaf 28 oktober worden getoond op een expositie in het Forum te Groningen. Goed, tijd om aan de slag te gaan dus!

Ghost of Yōtei is nu beschikbaar voor PlayStation 5.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!

Aanbevolen voor jou