Nachtwacht van 18 november 2024
Live updates:
Dat meldt de website 4Gamer, die de Final Fantasy 7-producers Naoki Hamaguchi en Yoshinori Kitase citeert. Zij spraken dit weekend op de Zuid-Koreaanse gameconventie G-CON 2024. Volgens de twee Japanners is het verhaal van het derde deel van de Final Fantasy 7-remake compleet en richt het team van Square Enix zich nu volledig op de productie van het spel.
Kitase verklapte vervolgens ook hun grootse plannen voor Highwind, het luchtschip waarmee de hoofdpersonages in het derde deel gaan reizen. Ze willen namelijk trouw blijven aan het originele Final Fantasy 7, waarin je de Highwind zelf kunt besturen over een grote map. "We zullen niet valsspelen met het luchtschipsysteem, maar het op een directe manier aanpakken zodat spelers vrij over de map kunnen vliegen." Geen fast travelling dus!
Wat betreft overige plannen voor de game houden de makers hun kaken stijf op elkaar. Maar we moeten natuurlijk ook niet te grote verlangens krijgen, want de kans is groot dat het nog wel even duurt voordat de derde game verschijnt. Zo kwam Final Fantasy 7 Remake in 2020 uit en Final Fantasy 7 Rebirth in 2024.
De remake-trilogie is gebaseerd op het populairste deel uit de Final Fantasy-serie, waarin de iconische gamepersonages Cloud Strife en Sephiroth centraal staan. In de games strijd je tegen de ecoterroristische organisatie Shinra, die een manier heeft gevonden om de levenskracht uit de wereld te zuigen in ruil voor zogenaamde Mako-energie. Het originele Final Fantasy 7 kwam in 1997 uit voor de PlayStation.
Final Fantasy 7 Rebirth, het tweede deel dat dit jaar uitkwam, zou overigens zomaar eens tot Game of the Year kunnen worden uitgeroepen. Florian schreef in zijn review dat de hoeveelheid content in die game "bizar en allemaal van hoge kwaliteit" is.
Veel Twitch-streamers klagen over deze zogenaamde "adpocalypse", waarin de opbrengst van fulltime livestreamen aanzienlijk is afgenomen. Op Twitch klaagde onder andere de redelijk bekende streamer Lacy dat zijn dagelijkse advertentie-inkomsten verlaagd zijn van 10.000 dollar per dag naar 2.000 dollar per dag.
Dat ... is natuurlijk nog steeds heel veel geld, maar je begrijpt het probleem. Er zijn genoeg Twitch-streamers die net genoeg opbrengsten per maand binnenhalen voor een mager loon, die hierdoor dus ineens in flinke financiële problemen komen.
Een andere bekende streamer, TheStockGuy, toonde aan dat hij maar liefst 95 procent minder opbrengsten krijgt. Hij heeft de advertenties op zijn stream inmiddels uitgezet, omdat hij de overgebleven inkomsten niet meer als meerwaarde zag.
Vreemd genoeg heeft Twitch nog niet gereageerd op de massale verliezen die streamers nu lijden. De "adpocalypse" zou te maken kunnen hebben met een afnemende aantrekkingskracht van het platform voor adverteerders. Twitch ligt namelijk al even onder vuur vanwege de vele haatdragende content die er op te vinden is.
In 2016 ervaarde YouTube een soortgelijke "adpocalypse", toen het medium zich opeens steviger ging focussen op "familievriendelijke content".
Dat zegt de ontwikkelaar in een recent verschenen financieel verslag. Daarin blikt de ceo van Starbreeze, Mats Juhl, terug op een veelbewogen jaar voor Payday 3. "Payday 3 is een mijlpaal voor ons als een studio en een commercieel succes, maar het was ook een launch die ontsierd werd door technische problemen." Volgens Juhl heeft de studio kosten noch moeite gespaard om de game te verbeteren en de hoeveelheid content uit te breiden.
Nu ze in oktober - ruim een jaar na de release - een van hun grootste updates aan de game ooit hebben uitgebracht, is de wil om nog veel meer nieuwe dingen voor Payday 3 te maken op. "Met het oog op het tweede jaar zijn we zelfverzekerd dat we nog steeds waarde kunnen bieden aan onze spelers, maar met een heel stuk minder inbreng vanuit ons."
Starbreeze zal in de loop van 2025 nog wel content uitbrengen voor Payday 3, maar waarschijnlijk in veel mindere mate. De studio is zich momenteel vooral aan het focussen op een nieuwe titel: een Dungeons & Dragons-game met de codenaam "Project Baxter".
Kritiek na launch
Ondanks dat Payday 3 volgens Starbreeze een mijlpaal voor hen was, waren de reacties op de game behoorlijk kritisch. Naast de technische tekortkomingen werd er ook geklaagd over de inhoud van de game. Zo concludeerde onze recensent Graddus dat de game een "cringey cashgrab" van de studio was.
Payday 3 heeft in veel opzichten het succes van zijn voorganger ook niet weten te evenaren. Sterker nog, uit het financiële verslag van Starbreeze blijkt dat Payday 2 de studio nog steeds heel veel opbrengt: namelijk 50 procent van wat het 'nieuwere' Payday 3 hen oplevert.
De Payday-franchise bestaat uit heistgames. In de games is het de bedoeling dat je met een groep anderen banken berooft.
Volgens Eurogamer bereikte de shooter dit weekend op een gegeven moment 61.700 gelijktijdige spelers. Op de website SteamDB is goed te volgen hoe populair de shooter uit 2004 op dit moment is. Sinds het moment dat spelersdata op Steam wordt bijgehouden (2008) was er nog nooit eerder zoveel animo voor Half-Life 2.
Het plotselinge succes van Half-Life 2 is overigens niet onverklaarbaar. Valve heeft namelijk een speciale update voor het jubileum uitgerold waarin het spel wordt gebundeld met zijn korte sequel, Half Life 2: Episode Two. Daarnaast is de game ook voor een korte tijd gratis beschikbaar.
Eerder deze week bracht de studio nog een documentaire uit waarin we enkele details over Half-Life 2: Episode Three te zien kregen. Dat is het gecancelde vervolg op Half Life 2: Episode Two. In die documentaire zien we onder andere gameplay in een winters poolgebied. Het personage Alyx zou een belangrijke rol hebben gespeeld in die game.
In de documentaire wordt ook duidelijk dat het team achter Half-Life 2 spijt heeft dat ze Episode Three niet hebben afgemaakt. Ondanks dat het erg treurig is dat we er nooit achter zullen komen hoe die game was geweest, lijkt er wel ander goed nieuws rondom de franchise op komst te zijn. Zo zijn er sterke aanwijzingen dat Valve momenteel druk bezig is met de ontwikkeling van Half-Life 3.
Half-Life 2 kwam in 2004 uit op pc en werd even later ook beschikbaar op PlayStation- en Xbox-consoles. De sciencefiction-game bevat - net zoals zijn voorganger Half-Life uit 1998 - een combinatie van shooter-, puzzel- en verhaalelementen.
Dat zegt hij in een reactie op een vraag van een X-gebruiker. De gebruiker wilde weten waarom er niet meer seizoenen van Arcane komen.
Arcane, een animatieserie die zich afspeelt in het League of Legends-universum, komt deze maand namelijk al na twee seizoenen tot een einde. Dit tot groot ongenoegen van kijkers en critici, die de serie over het algemeen de hemel in prijzen. In zijn recensie op PU schreef Jacco zelfs dat het de beste gameverfilming aller tijden is.
Met zijn 250 miljoen dollar voor slechts twee seizoenen is het óók de duurste serie ooit gemaakt. Dat krankzinnige budget is overigens niet de reden waarom er geen derde seizoen van Arcane komt, want volgens Arcane-producer Christian Linke hadden ze vanaf moment één al "een specifiek einde in gedachten". Marc Merrill verdedigde het gigantische geldbedrag eerder door te zeggen dat ze het "terecht vinden om dat te spenderen voor een serie die de tijd van hun spelers waard is".
De game League of Legends loopt al ruim vijftien jaar en lijkt op dit moment populairder dan ooit. Dat heeft niet alleen met het succes van Arcane te maken, maar bijvoorbeeld ook met de veelbekeken e-sportwedstrijden.
In League of Legends strijden twee teams bestaande uit vijf personen tegen elkaar met het doel om elkaars helft van de map te veroveren. Het spel speelt zich af in een groot fantasierijk met de naam Runeterra.
Opmerkingen