Nintendo legt patent vast voor oproepen van personages die vechten
Mogelijk gedaan met de rechtszaak tegen de Palworld-ontwikkelaar in het achterhoofd
Nintendo heeft in de Verenigde Staten een patent vastgelegd voor het oproepen van een personage naast degene die ze besturen, om die vervolgens in te zetten tijdens een gevecht.
Het patent (via GamesFray) heeft overduidelijk overeenkomsten met Pokémon, waarin spelers deze zakmonstertjes kunnen oproepen en ze vervolgens tegen andere pokémon kunnen laten vechten. Nintendo is verwikkeld in een rechtszaak met Pocketpair, de ontwikkelaar van het op Pokémon lijkende Palworld. Het is dan ook waarschijnlijk dat dit patent is vastgelegd om het bedrijf te assisteren tijdens de rechtszaak.
Opvallend is echter wel dat het patent een gameplaymechanisme omschrijft dat in een hoop andere games voorkomt. Er wordt binnen de game-industrie dan ook vooral negatief gereageerd op het vastgelegde patent, omdat dit er theoretisch voor zou kunnen zorgen dat Nintendo meer gamebedrijven aan kan klagen. Het zou dan ook een negatief effect kunnen hebben op de creativiteit die bij gameontwikkeling komt kijken.
Zo stelt Michael Douse van Baldur's Gate 3-ontwikkelaar Larian Studios dat dit soort patenten vaak op negatieve wijze worden ingezet. Eurogamer praatte echter met Don McGowan, de voormalige chief legal officer van The Pokémon Company. Hij stelt dat het patent grotendeels genegeerd zou worden. "Ik wens Nintendo en Pokémon veel geluk wanneer andere ontwikkelaars dit patent negeren, en als die bedrijven de ontwikkelaars aanklagen kunnen ze decennia aan eerder verschenen games (met dit spelmechanisme) tonen."