Switch-emulator Suyu nu al offline na DMCA-verzoek
PU.nl
Nieuws

Switch-emulator Suyu nu al offline na DMCA-verzoek

De bèta van de emulator kwam eerder deze week beschikbaar

De eerder deze week online verschenen Nintendo Switch-emulator Suyu is alweer offline na een DMCA-verzoek.

Eerder dit jaar werd de Switch-emulator Yuzu offline gehaald nadat ontwikkelaar Tropic Haze werd aangeklaagd door Nintendo en 2,4 miljoen dollar moest betalen. De emulator maakte het immers mogelijk om op illegale wijze Switch-games te spelen - iets dat bijvoorbeeld voor de release van Zelda: Tears of the Kingdom massaal werd gedaan.

In navolging van de schikking tussen Nintendo en Tropic Haze creëerde het laatstgenoemde bedrijf Suyu, volgens de makers een legale versie van de emulator die deels op dezelfde broncode draait. Eerder deze week kwam de bètaversie op GitLab te staan.

Suyu zit volgens de makers in een juridisch grijs gebied. Zo wordt er geen geld aan het project verdiend, worden er geen gidsen gemaakt die uitleggen hoe men illegaal games kan spelen met de emulator, en wordt alle discussie over piraterij uit officiële communicatiekanalen zoals Discord geweerd.

Het mocht echter niet baten: Suyu is inmiddels van GitLab gehaald nadat men een DMCA-verzoek "van een vertegenwoordiger van de rechthebbende" had ontvangen. Wanneer dat gebeurt, verwijdert de website standaard het programma waar het om gaat. Het is niet bekend of de makers nu andere stappen gaan ondernemen om de emulator toch beschikbaar te stellen.

Emulators kunnen worden gebruikt om gekochte games te preserveren - dat is in principe dan ook legaal. In de praktijk worden emulators echter bovenal ingezet voor het spelen van illegaal verkregen games. Logischerwijs maken gamebedrijven zich dan ook hard tegen dergelijke software.

De eerder genoemd schikking tussen Tropic Haze en Nintendo heeft veel invloed op de emulatormarkt. Diverse andere emulators gingen uit voorzorg offline of sloten hun gemeenschappen af voor discussies over illegaal verkregen games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!