Don't Nod-werknemers staken aanstaande vrijdag
PU.nl
Nieuws

Don't Nod-werknemers staken aanstaande vrijdag

Het bedrijf kondigde vorige maand een reorganisatie aan

De werknemers van de Franse uitgever en ontwikkelaar Don't Nod zijn van plan om aanstaande vrijdag te staken.

Dat blijkt uit een open brief die is gezien en vertaald door Games Industry. De staking is daarbij een directe reactie op de vorige maand aangekondigde plannen van het bedrijf om een reorganisatie door te voeren, waarbij 69 werknemers mogelijk hun baan verliezen. Dit wordt doorgevoerd om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen tijdens tegenvallende financiële resultaten

Volgens de werknemers moet het bedrijf zelf verantwoordelijkheid nemen voor deze resultaten, en niet economische context misbruiken om een ontslagronde goed te praten. "Als werknemers van het bedrijf weten we dat dit falen komt door een opvolging van nalatig gedrag en slechte besluiten van het leiderschap. We hebben hen hier al jaren voor gewaarschuwd, maar niemand luistert. Nu betalen wij de prijs voor deze absurde besluiten."

In de brief wordt het bestuur van het bedrijf beschuldigd van "grootheidswaanzin" en een "kortetermijnvisie". "We willen heb bedrijf redden, maar niet ten koste van onterechte ontslagen of een verslechterende werkomgeving." De stakende werknemers willen dan ook afdwingen dat het plan voor ontslagen wordt geschrapt en dat werknemers meer invloed krijgen op de beslissingen die gemaakt worden binnen het bedrijf.

De meest recente releases van het bedrijf hebben niet naar verwachtingen gepresteerd. Hieronder vallen Banishers: Ghosts of New Eden en Jusant. In september gaf het bedrijf al aan zich op een groter publiek te willen richten.

De volgende game van Don't Nod is Lost Records: Bloom and Rage. Het is de eerste game van Don't Nod Montreal, bestaande uit ontwikkelaars die de eerste Life is Strange hebben gemaakt. De game komt in twee delen uit, waarbij het eerste deel op 18 februari 2025 verschijnt. Het bedrijf ondersteunt ook twee externe projecten in 2025, al is niet bekend om welke spellen het gaat.

Op 29 oktober verschijnt overigens Life is Strange: Double Exposure, dat de gebeurtenissen uit de eerste Life is Strange opvolgt. Hoewel die eerste game gemaakt werd door Don't Nod, zijn de rechten van de franchise in handen van Square Enix. Dit vervolg wordt dan ook ontwikkeld door Deck Nine. Don't Nod staat volledig los van dit aankomende spel.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!