Epic Games toont Unreal Engine 5.5, bevestigt komst Unreal Engine 6
Gamer.nl
Nieuws

Epic Games toont Unreal Engine 5.5, bevestigt komst Unreal Engine 6

Volgens de CEO van Epic ligt de toekomst van gaming in de metaverse

Gisteren ging Unreal Fest van start, waar Epic Games tijdens een openingspresentatie Unreal Engine 5.5 debuteerde, het bestaan van Unreal Engine 6 bevestigde en meer vertelde over de toekomst van het bedrijf en de game-industrie in zijn geheel.

Onderdeel van Unreal Engine 5.5 is 'MegaLights', waarmee ontwikkelaars veel meer gedetailleerde lichteffecten in hun games en films kunnen gebruiken. Daarbij kan volumetrische mist ook worden belicht. Er werd onder andere een techdemo genaamd 'Lumen in the Land of Nanite' getoond om deze technologie uit te lichten. De demo draaide tijdens de presentatie live op een PlayStation 5.

Watch on YouTube

Er werden nog meer beelden van Unreal Engine 5.5 getoond, zoals hieronder te zien valt.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Verder werden Deadpool- en Love, Death + Robots-regisseur Tim Miller en Maze Runner- en aankomende The Legend of Zelda-filmregisseur Wes Ball op het podium gebracht om te praten over hoe zij Unreal Engine inzetten voor hun films en series. Miller liet daarbij weten dat hij Unreal Engine gebruikt voor de aankomende Amazon-serie Secret Level, waarbij elke aflevering gebaseerd is op een andere gamefranchise. Er werd ook een nieuwe trailer voor de serie getoond, die hieronder bekeken kan worden.

Miller haalde ook het feit aan dat een van de afleveringen van Secret Level gebaseerd is op de inmiddels offline gehaalde PlayStation 5- en pc-game Concord. "Ik hoop dat mensen die dit gaan zien wellicht weer wat interesse (in de IP) krijgen, want het ontwikkelteam was heel fijn om mee samen te werken en we hebben het erg leuk met ze gehad."

Watch on YouTube

Een andere grote aankondiging was het feit dat de vergoedingen die ontwikkelaars aan Epic moeten betalen voor het gebruik van Unreal Engine van 5 naar 3,5 procent gaan wanneer de game op dezelfde tijd of daarvoor op Epic Games Store verschijnt als in andere digitale winkels. Dit initiatief wordt 'Launch Everywhere with Epic' genoemd en gaat op 1 januari 2025 van start.

Tim Sweeney, de CEO van Epic Games, praatte ook over de toekomst van gaming. Hij reflecteerde op de huidige staat van de industrie en zijn toekomstbeeld. "We zien dat veel games met hoge budgetten ontwikkeld worden en lang niet zo goed als verwacht verkopen", zo opperde hij. Een van de recentere voorbeelden is Star Wars Outlaws. "Maar sommige games doen het juist enorm goed. We zien een echte trend waarbij spelers aangetrokken worden door erg grote games waarin ze met veel van hun vrienden kunnen spelen."

Natuurlijk refereert Sweeney hier deels naar het immens populaire Fortnite, dat van Epic Games is. "De waargenomen waarde van je game groeit in proportie met hoeveel vrienden je contact kunt krijgen. Sommigen noemen het de metaverse, en we zijn het er niet allemaal over eens wat dit betekent. Sommigen denken dat het te maken heeft wat Facebook doet met vr en ar. Anderen gebruiken de term om alles wat ze niet leuk vinden aan het huidige Fortnite-seizoen te omschrijven."

Sweeney erkende ook de ontslagronde van vorig jaar, toen er 830 werknemers werden ontslagen bij Epic Games. Volgens de CEO is het bedrijf nu financieel stabiel, en worden er binnen Fortnite en Epic Games Store nieuwe record verbroken. Zo waren er afgelopen feestdagen 110 miljoen gelijktijdige Fortnite-spelers - een nieuw record voor de game.

Tot slot werd in een grafiek tijdens de presentatie bevestigd dat de API's die Epic Games in december uitbrengt, de fundering zullen leggen voor Unreal Engine 6. Daarmee heeft Epic het bestaan van de zesde iteratie van de populaire engine dus bevestigd. De volledige presentatie kan hieronder worden bekeken. Een overzicht van de belangrijkste aankondigingen tijdens Unreal Fest kan hier gevonden worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!