Gamer.nl wordt gearchiveerd door Beeld en Geluid
PU.nl
Nieuws

Gamer.nl wordt gearchiveerd door Beeld en Geluid

Voor altijd vastgelegd

Afgelopen week brachten we het nieuws dat Gamer.nl fuseert met PU.nl. Hoewel de artikelen nog in hun huidige staat bereikbaar blijven, neemt het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid het zekere voor het onzekere: de website wordt gearchiveerd.

Mocht je de plannen en achterliggende redenen voor deze gang van zaken hebben gemist, dan kun je hier terecht. Verdere updates over de tijdlijn en meer praktische informatie over hoe de toekomst van onze content eruit gaat zien volgt op een ander moment, maar tot die tijd is de archivering van Gamer.nl voor de toekomst in ieder geval een lichtpuntje.

Wat betekent ‘archiveren’?

Willem Hilhorst (Media Manager Games en Online) en Amy Welten (Media Manager) hebben ons alvast verteld hoe het preserveren van de website er ongeveer uit gaat zien. “Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum archiveert al bijna tien jaar websites van Nederlandse media,” stuurt het paar naar ons.

“Het doel van ons webarchief is niet alleen om toekomstige onderzoekers en gebruikers een kijkje te geven in wat er op deze websites werd geplaatst, maar ook om de groei en veranderingen van websites door de jaren te laten zien.”

Het is volgens Willem en Amy namelijk een mythe dat alles op het internet altijd wordt bewaard. “Dat is meer afhankelijk van mens dan machine.” De bedoeling is dat de website in zijn interactieve, ofwel klikbare, vorm wordt gearchiveerd. Dat gebeurt ook al meerdere jaren, waardoor artikelen, columns en dergelijke stukken in de oorspronkelijke context weergegeven kunnen worden, zo vertellen ze.

“Precies dat gaat verloren wanneer websites offline worden gehaald: de manier waarop artikelen waren vormgegeven, de nieuwsberichten die inspireerden tot het schrijven van columns, het colofon met de namen van redacteurs en de mensen achter de schermen — stuk voor stuk essentieel voor het functioneren en onderhouden van een website.”

©GMRimport

Wordt alles meegenomen?

Dat is helaas geen garantie dat echt alles wordt opgeslagen, ook niet zoals je het herinnert. “Immers is een website die dagelijks geüpdatet wordt met nieuws een stuk complexer en omvangrijker dan een website die wekelijks of ieder kwartaal wordt bijgewerkt,” vertellen de twee. Ze benoemen ook limitaties van hun tools, bijvoorbeeld. “Zo valt het bewaren van embeds, invoegingen van YouTube-videos of sociale media posts buiten onze scope tijdens het archiveren van websites.”

Edoch, met inmiddels een terabyte aan data durft Beeld en Geluid wel te stellen dat een groot gedeelte van de Gamer.nl-geschiedenis gepreserveerd is voor de toekomst. Daar houdt het volgens Willem en Amy ook niet op: “Voor de zekerheid hebben we na het nieuws van vorige week de tools opnieuw aangezet om te zorgen dat we niet te laat achter de feiten aanlopen.”

Nu vraag je je misschien af hoe je toegang krijgt tot het archief van Beeld en Geluid komt. Dat kan, op locatie, in de mediatheek van Beeld en Geluid in Hilversum. Op die manier voldoet het instituut aan de beperkingen van websites archiveren, en de rechthebbenden van de platforms. “We hopen dan ook dat onderzoekers en gebruikers in de toekomst gebruik zullen gaan maken van ons archief, zodat de Nederlandse gamescultuur dankzij websites, artikelen, podcasts, recensies en natuurlijk de games zelf beter geduid en onderzocht kan worden.”

Nog een boodschap

Ten slotte willen Willem en Amy het volgende nog meegeven:

“Ten slotte willen we graag de redacteuren en bijdragers van Gamer.nl bedanken voor hun werk. Het feit dat de website publiekelijk hun vertrek aankondigt betekent dat wij kunnen voorsorteren op het bewaren van de website. Games Geschiedenis in Nederland is nog altijd voornamelijk afhankelijk van orale vertellingen, dus websites als Gamer speelden een essentiële rol in het medialandschap.

Ben je zelf een speler, gamer of lezer en wil je bijdragen aan game-geschiedenis? Documenteer je ervaringen, de gesprekken binnen gemeenschappen en wees niet afhankelijk van sociale media. Op die manier veranderen we samen games van ‘cultuur’ naar cultureel erfgoed; zodat we de beleving van ons favoriete medium kunnen doorgeven aan de volgende generatie.”

We danken Beeld en Geluid voor het preserveren van Gamer.nl in zijn originele staat, alsmede het preserveren van andere media-inhoud die bijdraagt aan onze cultuur.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth
PU.nl
Nieuws

Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth

De Illuminate moeten worden tegengehouden

De Heart of Democracy is uitgekomen, waardoor de oorlog nu op Super Earth zelf plaatsvindt.

Onlangs ging Galactic Emergency al van start in Helldivers 2, waarbij de vijandige Illuminate via een zwart gaat Super Earth bereikte en aanviel. Met de nieuwe Hearth of Democracy-update worden Helldivers voor het eerst naar de thuisplaneet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan.

"De Illuminate krioelen nu in onze steden, terroriseren inwoners en vernietigen de infrastructuur", zo wordt op PlayStation Blog gemeld. "Het is tijd om de wapens op te pakken en te vechten voor de kostbare funderingen van de democratie. Helldivers, keer terug naar jullie planeet en verdedig wat rechtmatig van ons is." In tegenstelling tot eerdere gebieden in Helldivers 2, betekent de nieuwe update dat spelers nu tussen wolkenkrabbers vechten.

Onlangs bleek overigens dat Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Game Studios hun volgende game helemaal zelf bekostigt. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenwerking met Sony niet is bevallen: "PlayStation is geweldig. Helldivers zou niet zonder hen bestaan. We staan er voor open om in de toekomst weer met ze samen te werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!