Kamiya bevestigt vertrek van diverse PlatinumGames-kopstukken
Gamer.nl
Nieuws

Kamiya bevestigt vertrek van diverse PlatinumGames-kopstukken

'Games worden gemaakt door mensen'

Hideki Kamiya, de bedenker van Bayonetta en voormalige vicepresident van PlatinumGames, heeft laten weten dat er meerdere belangrijke werknemers bij de Japanse studio zijn vertrokken.

Er wordt al enkele maanden gespeculeerd over het vertrek van meerdere topontwikkelaars bij het bedrijf achter Bayonetta, Nier: Automata, Astral Chain en het aankomende Ninja Gaiden 4. Zo liet Abebe Tinari, de regisseur van Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon, eind vorig jaar weten dat hij niet meer in Osaka, maar Helsinki werkzaam was. Begin dit jaar bleek dat hij de overstap had gemaakt naar Returnal-ontwikkelaar Housemarque.

Ook Takahisa Taura (Astral Chain), Kenji Saito (Metal Gear Rising: Revengeance) en Makasi Yamanaka (Anarchy Reigns) hebben eind vorig jaar alle verwijzingen naar PlatinumGames uit hun bio's op social media gehaald, wat deed vermoeden dat ze bij de ontwikkelaar waren vertrokken.

Kamiya, die zelf al geruime tijd weg is bij Platinum en een nieuwe studio is begonnen genaamd Clovers Studio waarmee hij aan een vervolg op culthit Okami werkt, plaatste recentelijk een nieuwe YouTube-video. In een segment aan het einde van de video is een feestje te zien waarin hij met "voormalige PlatinumGames-regisseurs" aanwezig is. Naast Kamiya zelf zijn inderdaad de hierboven genoemde Tinari, Taura, Saito en Yamanaka te zien. Ook Bayonetta 3-regisseur Yusuke Miyata was van de partij. Mocht wat Kamiya in de video zegt kloppen, zou dit bevestigen dat zij allemaal zijn vertrokken bij PlatinumGames.

"Games worden gemaakt door mensen", stelt Kamiya in de video. "Waar ze ook heen gaan, ze zullen dingen creëren die alleen zij kunnen maken... kijk alsjeblieft uit naar hun werk." Het is niet duidelijk waar de hierboven genoemde heren nu gaan werken - behalve dus Tinari, waarvan we weten dat hij bij Housemarque aan de slag is gegaan.

Ondanks de negatieve berichtgeving rondom PlatinumGames, liet het bedrijf eerder deze maand weten positief naar de toekomst te kijken: "We blijven nieuwe uitdagingen aangaan om games te creëren die mensen verrassen en vreugde brengen. We kijken uit naar jullie blijvende ondersteuning van Bayonetta en PlatinumGames!" Als snel voegde het bedrijf daad bij woord toen Ninja Gaiden 4 werd onthuld, dat Platinum samen met Team Ninja ontwikkelt.

Toch ontstond eerder deze week weer controverse rondom de ontwikkelaar nadat er verschillende verschenen en aankomende games van de officiële website van de studio verdwenen, waaronder Mad World, Sol Cresta, Babylon's Fall en het nog niet uitgekomen Project GG.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch-systeemupdate voert ook veranderingen aan avatarillustraties door
Gamer.nl
Nieuws

Switch-systeemupdate voert ook veranderingen aan avatarillustraties door

Kleine wijzigingen aan Mario-, Donkey Kong- en Pikmin-avatars

De systeemupdate voor de Nintendo Switch die eerder vandaag is uitgekomen geeft ook een nieuw design aan diverse avatars waar spelers uit kunnen kiezen.

Switch-eigenaren kunnen uit diverse illustraties gebaseerd op Nintendo-personages kiezen voor hun profielavatar. Het blijkt nu dat met de recente systeemupdate zeventien van die illustraties van een update zijn voorzien. Het gaat voornamelijk om illustraties gebaseerd op de Mario- en Pikmin-franchises.

Hieronder zijn de verschillen te zien. Daarbij is duidelijk dat de designs voor de Pikmin-avatars nu gebaseerd zijn op Pikmin 4 in plaats van Pikmin 3, en dat Donkey Kong er ook meer uitziet als zijn huidige evenbeeld in Mario Kart World. Diverse items uit de Mario-games ogen nagenoeg gelijk, met hele minimale verschillen.

Eerder vandaag viel er al te lezen over de nieuwe Switch-systeemupdate. De update voegt onder andere GameShare toe, waardoor mensen draadloos hun games met nabije Switch-eigenaren kunnen delen om bepaalde spellen samen te spelen. Het is nu ook mogelijk om meerdere savedata tegelijk te transferen. De icoontjes van de eShop en de Switch News-app op het thuisscherm zijn veranderd, en systeemsettings kunnen via het systeemmenu van de Switch naar de Switch 2 (die op 5 juni uitkomt) gekopieerd worden. Daarbij kan er ook een systeemtransfer naar een server van Nintendo worden gedaan, zodat de huidige Switch al verkocht kan worden voordat de Switch 2 wordt aangeschaft.

Ook is het Virtual Game Card-systeem toegevoegd. Daarmee kunnen spelers er voor kiezen om digitaal aangeschafte games in deze virtuele gamecartridges te veranderen, waardoor men deze games weer 'uit' het systeem kan halen om het 'in' een ander Switch systeem te stoppen. Ook kunnen Virtual Game Cards - oftewel digitale spellen - uitgeleend worden aan mensen uit een Nintendo Account-familiegroep.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!