Sega gaat investeren in Persona-, Like a Dragon- en Sonic-makers
Gamer.nl
Nieuws

Sega gaat investeren in Persona-, Like a Dragon- en Sonic-makers

Het bedrijf wil komend fiscaal jaar minder betaalde games uitbrengen dan het huidige fiscale jaar

Sega heeft laten weten volgend fiscale jaar minder games dan gebruikelijk uit te willen brengen, maar wel te willen investeren in de studio's achter de Sonic-, Like a Dragon- en Persona-games.

Dat liet het bedrijf weten tijdens de bekendmaking van diens kwartaalcijfers (via VGC). Gedurende het huidige fiscale jaar van het bedrijf, dat op 31 maart eindigt, heeft Sega meer dan zeven betaalde games uitgebracht, waaronder Sonic X Shadow Generations, Metaphor: ReFantazio en Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii.

Over het volgende fiscale jaar, dat op 1 april begint, liet Sega weten een mindere hoeveelheid betaalde games uit te willen brengen. "Aan de andere kant verwachten we dat de omzet in stand blijft dankzij de aanhoudende verkoop van nieuwe games die dit jaar zijn uitgekomen."

Sega's betaalde games die het volgende fiscale jaar in ieder geval gepland staan, zijn Sonic Racing: CrossWorlds, Shinobi: Art of Vengeance en Project Century. Daarnaast werkt het bedrijf aan nieuwe games in klassieke franchises Jet Set Radio, Crazy Taxi, Golden Axe, Streets of Rage en Virtua Fighter.

Sega werd gevraagd naar de mogelijkheid dat het bedrijf externe studio's opkoopt, waarop het bedrijf antwoordde met het feit dat het zich wil richten op het versterken van Persona- en Metaphor-studio Atlus, Like a Dragon-ontwikkelaar Ryu Ga Gotoku Studio en Sonic Team.

De line-up van Sega dit fiscale jaar legt het bedrijf in ieder geval geen windeieren: Sega stond afgelopen jaar bovenaan de lijst van best scorende uitgevers op Metacritic. De volledige lijst kan hier worden bekeken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met acht procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met zes procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!