Sleutelfiguur Mass Effect-reeks vertrok bij Bioware om kleinschaliger te werken
PU.nl
Nieuws

Sleutelfiguur Mass Effect-reeks vertrok bij Bioware om kleinschaliger te werken

Hij runt nu de studio Worlds Untold onder NetEase Games

Mac Walters, een sleutelfiguur binnen de ontwikkeling van de Mass Effect-reeks die begin dit jaar bij Bioware vertrok, heeft aangegeven dat hij de studio heeft verlaten omdat hij op kleinere schaal games wilde ontwikkelen.

Begin dit jaar gaf Walters aan na negentien jaar te vertrekken bij de ontwikkelaar. In een nieuw interview met MinnMax - dat hieronder bekeken kan worden - doet Walters nu een boekje open over de reden achter zijn vertrek.

Zo legt hij uit dat hij een positieve ervaring had tijdens het ontwikkelen van Mass Effect: Legendary Edition. Deze nieuwe versie van de geprezen actie-rpg was relatief gezien "ongepland" binnen Bioware. Een unicum, omdat de meeste games van de studio gigantische rpg's met een groot budget betreffen die eerst moeten worden goedgekeurd door uitgever Electronic Arts.

Walters legt uit dat deze manier van werken hem deed denken aan oude tijden, toen hij flexibeler te werk kon gaan tijdens game-ontwikkeling. "Het herinnerde mij enorm aan de vroege dagen van Bioware, waar we nog een klein team waren en mensen meerdere functies hadden."

Walters kreeg daardoor de drang om weer met een klein team te werken en aan een nieuwe IP te beginnen. Hij kreeg het gevoel dat de mogelijkheden binnen Bioware daarvoor niet toereikend waren - vandaar zijn beslissing om weg te gaan. Daarbij werd Mass Effect: Legendary Edition goed ontvangen door fans, en dat leek Walters een uitgelezen moment om er mee te stoppen. "Ik wil hierna geen Mass Effect meer maken. Waarom zou ik het lot tarten?"

Inmiddels is duidelijk dat Walters onder NetEase Games de nieuwe studio Worlds Untold heeft geopend. Het eerste spel moet een actie-adventuregame worden die zich in de nabije toekomst afspeelt. Daarbij moet er een "adembenemende spelwereld vol met mysterie en verkenning" in zitten, maar meer details zijn er nog niet.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Speciale Xbox-controllers rondom The Witcher 3: Wild Hunt-jubileum onthuld
PU.nl
Nieuws

Speciale Xbox-controllers rondom The Witcher 3: Wild Hunt-jubileum onthuld

Ze zijn alleen al uitverkocht

Om te vieren dat The Witcher 3: Wild Hunt tien jaar geleden is uitgekomen, zijn er speciale Xbox-controllers uitgebracht.

Het gaat zowel om een standaard Xbox-controller als een Xbox Elite-controller. De controllers hebben een zwarte kleur met rode accenten en de wolvenhanger van Geralt. De controllers kosten respectievelijk 79,99 euro en 169,99 euro, maar zijn op dit moment beiden uitverkocht op de Xbox Store. Het is niet bekend of er nog nieuwe voorraad beschikbaar komt.

Eerder deze week werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Deze week kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Elden Ring Nightreign-trailer draait om Wylder-klasse
PU.nl
Nieuws

Nieuwe Elden Ring Nightreign-trailer draait om Wylder-klasse

Game verschijnt op 30 mei voor pc, PlayStation- en Xbox-consoles

Er is wederom een trailer van Elden Ring Nightreign uitgekomen, ditmaal gericht op de Wylder-klasse.

Elden Ring Nightreign bevat in totaal acht verschillende Nightfarers - oftewel speelbare klassen. In de netwerktest eerder dit jaar waren Wylder, Guardian, Recluse en Duchess speelbaar. Inmiddels zijn ook Ironeye en Raider onthuld.

In onderstaande trailer wordt Wylder dus uitgebreid getoond. Hij heeft niet alleen een grootzwaard, maar ook een kruisboog die aan zijn pols zit gemonteerd waarmee hij explosieve pijlen af kan schieten en een grijphaak kan gebruiken.

In Elden Ring Nightreign kunnen spelers met z’n drieën op avontuur gaan – of desgewenst alleen – en verkent men Limveld, een verdraaide versie van Limgrave. In dit nieuwe en tegelijk herkenbare gebied moet men drie in-game dagen zien te overleven tussen de vele vijanden en gevaarlijke bazen, waarna men de Nightlord mag proberen te verslaan en krachtige items ontvangt die bij de volgende sessie helpen.

Elden Ring Nightreign is vanaf 30 mei verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De basiseditie van het spel kost 39,99 euro. Bekijk hier de systeemeisen van de pc-versie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!