Vakbond achter game-acteursstaking spreekt van 'AI-misbruik'
PU.nl
Nieuws

Vakbond achter game-acteursstaking spreekt van 'AI-misbruik'

Een nieuw voorstel zou 'alarmerende mazen in de wet' bevatten

De SAG-AFTRA-staking van acteurs die in games spelen duurt voort omdat er "alarmerende mazen in de wet" zijn ontdekt omtrent "AI-misbruik".

Afgelopen juli zette SAG-AFTRA, in navolging van de staking onder acteurs en scriptschrijvers uit Hollywood van 2023, een staking van acteurs binnen de game-industrie in. De vakbond wilde verbeterde voorwaarden bewerkstelligen voor acteurs, waaronder betere arbeidsvoorwaarden. In het bijzonder zijn de vakbond en gamebedrijven zoals EA, Take-Two en Activision het niet eens over de regelgeving rondom het gebruik van AI om gamepersonages van dialogen en animaties te voorzien, waarbij normaliter bewegingen van acteurs vast worden gelegd en in games worden gebruikt.

SAG-AFTRA-onderhandelaar Duncan Crabtree-Ireland en voorzitter van het Internactive Media Negotiating Committee Sarah Elmaleh deelden eerder deze week een bericht met leden van de vakbond, waarin werd gemeld waarom de staking voortduurt. "Hoewel er progressie is geboekt en akkoorden zijn gemaakt op bepaalde gebieden, zit het meest recente voorstel nog altijd vol met alarmerende mazen in de wet die onze leden kwetsbaar maken voor AI-misbruik", zo leest het bericht.

"De vakbond heeft recentelijk een tegenvoorstel ingediend dat deze mazen naarstig aanpakt. Dit kan resulteren in een contract dat minimale bescherming voor onze leden biedt , zodat ze hun carrière als game-acteurs kunnen voortzetten. De onderhandelgroep (die namens gamebedrijven spreekt) wil je doen geloven dat we bijna een overeenkomst hebben bereikt. Dit is niet het geval. Ze hopen ook dat onze leden zich tegen elkaar gaan keren."

Volgens het bericht willen gamebedrijven al het eerdere acteerwerk van game-acteurs zonder verdere bescherming gebruiken voor toekomstig AI-werk. Daardoor zouden acteurs niets kunnen doen tegen het feit dat hun stemmen of gelijkenissen worden gebruikt in combinatie met AI, en ontvangen ze daar geen extra verdiensten voor. Daarbij zou men AI willen gebruiken om het werk van acteurs na te bootsen bij eventuele volgende stakingen. Ook zouden bedrijven vervangende acteurs zoeken tijdens de staking "waar ze misbruik van kunnen maken om die rollen te vervullen". SAG-AFTRA hoopt dan ook dat acteurs "goed nadenken over de gevolgen" als ze een dergelijke rol aannemen.

Een woordvoerder voor het team dat namens gamebedrijven onderhandelt met de vakbond meldt aan Eurogamer dat er weldegelijk "betekenisvolle progressie" wordt geboekt tijdens de onderhandelingen, en dat er onder andere een loonsverhoging van meer dan 15 procent voor leden van SAG-AFTRA is voorgesteld. Ook zouden er nieuwe voorwaarden zijn opgesteld voor het gebruik van digitale AI-replica's van acteurs in games, al worden precieze details niet gecommuniceerd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!