Vakbond achter game-acteursstaking spreekt van 'AI-misbruik'
Gamer.nl
Nieuws

Vakbond achter game-acteursstaking spreekt van 'AI-misbruik'

Een nieuw voorstel zou 'alarmerende mazen in de wet' bevatten

De SAG-AFTRA-staking van acteurs die in games spelen duurt voort omdat er "alarmerende mazen in de wet" zijn ontdekt omtrent "AI-misbruik".

Afgelopen juli zette SAG-AFTRA, in navolging van de staking onder acteurs en scriptschrijvers uit Hollywood van 2023, een staking van acteurs binnen de game-industrie in. De vakbond wilde verbeterde voorwaarden bewerkstelligen voor acteurs, waaronder betere arbeidsvoorwaarden. In het bijzonder zijn de vakbond en gamebedrijven zoals EA, Take-Two en Activision het niet eens over de regelgeving rondom het gebruik van AI om gamepersonages van dialogen en animaties te voorzien, waarbij normaliter bewegingen van acteurs vast worden gelegd en in games worden gebruikt.

SAG-AFTRA-onderhandelaar Duncan Crabtree-Ireland en voorzitter van het Internactive Media Negotiating Committee Sarah Elmaleh deelden eerder deze week een bericht met leden van de vakbond, waarin werd gemeld waarom de staking voortduurt. "Hoewel er progressie is geboekt en akkoorden zijn gemaakt op bepaalde gebieden, zit het meest recente voorstel nog altijd vol met alarmerende mazen in de wet die onze leden kwetsbaar maken voor AI-misbruik", zo leest het bericht.

"De vakbond heeft recentelijk een tegenvoorstel ingediend dat deze mazen naarstig aanpakt. Dit kan resulteren in een contract dat minimale bescherming voor onze leden biedt , zodat ze hun carrière als game-acteurs kunnen voortzetten. De onderhandelgroep (die namens gamebedrijven spreekt) wil je doen geloven dat we bijna een overeenkomst hebben bereikt. Dit is niet het geval. Ze hopen ook dat onze leden zich tegen elkaar gaan keren."

Volgens het bericht willen gamebedrijven al het eerdere acteerwerk van game-acteurs zonder verdere bescherming gebruiken voor toekomstig AI-werk. Daardoor zouden acteurs niets kunnen doen tegen het feit dat hun stemmen of gelijkenissen worden gebruikt in combinatie met AI, en ontvangen ze daar geen extra verdiensten voor. Daarbij zou men AI willen gebruiken om het werk van acteurs na te bootsen bij eventuele volgende stakingen. Ook zouden bedrijven vervangende acteurs zoeken tijdens de staking "waar ze misbruik van kunnen maken om die rollen te vervullen". SAG-AFTRA hoopt dan ook dat acteurs "goed nadenken over de gevolgen" als ze een dergelijke rol aannemen.

Een woordvoerder voor het team dat namens gamebedrijven onderhandelt met de vakbond meldt aan Eurogamer dat er weldegelijk "betekenisvolle progressie" wordt geboekt tijdens de onderhandelingen, en dat er onder andere een loonsverhoging van meer dan 15 procent voor leden van SAG-AFTRA is voorgesteld. Ook zouden er nieuwe voorwaarden zijn opgesteld voor het gebruik van digitale AI-replica's van acteurs in games, al worden precieze details niet gecommuniceerd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met acht procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met zes procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!