Voormalige Rockstar-werknemer deelt details over geannuleerde Agent
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige Rockstar-werknemer deelt details over geannuleerde Agent

Spel was meer dan een jaar in ontwikkeling voor PlayStation 3

Een voormalige werknemer van Rockstar Games heeft op zijn blog meer details gedeeld over de geannuleerde game Agent.

Agent werd in 2009 met een logo aangekondigd als PlayStation 3-exclusive, maar verdween daarna van de radar. Het project is sindsdien dan ook in mysterie gehuld, al is wel duidelijk dat het niet meer in ontwikkeling is.

Obbe Vermeij, de voormalige technical director van Rockstar North, plaatste onlangs een blogpost waarin hij meer details geeft over ontwikkeltrajecten van games binnen de ontwikkelaar. Daarin meldde hij ook al dat Grand Theft Auto: Vice City als missiepakket voor Grand Theft Auto 3 begon.

Op zijn blog gaf hij ook meer details over Agent. De game speelde zich af in de jaren 70 en betrof een spionagegame. De ontwikkeling van het spel begon als demo om andere studio's binnen het bedrijf te motiveren om de GTA-engine te gebruiken, maar groeide uiteindelijk uit tot een volledige game. Het spel zou hevig geïnspireerd zijn door James Bond, en levels bevatten met settings zoals een stad vlakbij de Middellandse Zee, een Zwitsers skiresort en Cairo. Ook zou het spel eindigen met een grote shootout met lasers in de ruimte.

De game was uiteindelijk meer dan een jaar in ontwikkeling. Er was onder andere sectie ontwikkeld waarin spelers skiën en ondertussen schieten. De ontwikkeling zou echter stroef zijn verlopen. Aangezien er ondertussen ook gewerkt werd aan Grand Theft Auto 5, besloot Rockstar het project te annuleren en de focus daar op te leggen. Een andere studio binnen Rockstar zou nog een poging krijgen om Agent verder te ontwikkelen, maar daar is ook niets van gekomen.

In zijn blog schreef Vermeij ook over en andere game die in ontwikkeling was. Het project droeg de naam 'Z' en draaide om zombies. De game zou zich op een "mistig Schots eiland" hebben afgespeeld en op de code van GTA: San Andreas hebben gedraaid. Spelers zouden moeten zien te overleven tijdens een zombie-invasie en in voertuigen hebben kunnen rijden.

Kort na de publicatie van de blogpost met bovenstaande informatie werd deze op aandringen van Rockstar weer offline gehaald. Het bedrijf heeft volgens een nieuwe blogpost van Vermeij contact opgenomen met het verzoek het offline te halen. "Deze blog is niet belangrijk genoeg voor mij om mijn voormalige collega's pissig te maken, dus ik stop ermee. Misschien laat ik een paar artikelen met anekdotes online die alleen betrekking op mij hebben." Hij sluit af met de mededeling dat hij misschien over een decennia of twee nog een poging doet om details te delen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!