13 procent minder gamingmonitoren verscheept in 2022
PU.nl
Nieuws

13 procent minder gamingmonitoren verscheept in 2022

Eerste daling sinds 2016, vooral te wijten aan hoge inflatie

Anno 2022 werden er wereldwijd circa 19,8 miljoen gamingmonitors verscheept, circa 13 procent minder dan het jaar daarvoor.

Dat blijkt uit marktonderzoek van TrendForce. Het lagere volume verscheepte gamingmonitors kenmerkt de eerste daling voor de sector sinds 2016. Om de voornaamste reden winden de analisten geen doekjes: de verminderde afname van de producten ligt aan de hoge inflatie van het afgelopen jaar.

Ondanks het lagere volume monitoren is nog steeds merkbaar dat lcd-technologie het leeuwendeel van de verkopen vormt. Lcd-panelen op vertical alignment (va) vormden 51 procent van het totaal, gevolgd door in-plane switching (ips) met 43,4 procent, terwijl inmiddels ietwat verouderde panelen op twisted nematic (tn) nog zeker 5 procent van de afname vast wisten te houden. 

Terwijl het aandeel nieuwe tn-panelen jaar-op-jaar afneemt, valt wel op dat ips inmiddels steeds meer marktaandeel van het leidende vertical alignment wegsnoept. Volgens TrendForce  is de verschuiving te danken aan een "voortdurende verlaging in prijs" voor de ips-technologie.

©GMRimport

De langzame maar zekere opkomst van oled-monitoren voor gamers werd inmiddels ook door TrendForce opgepikt. Anno 2022 bleek 0,6 procent van de verkochte gamingmonitoren er eentje met oled-paneel. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat het percentage oled-panelen dit jaar stijgt naar 1,6 procent, vooral te danken aan "de diversificatie van oled-producten". 

Daarnaast merken de analisten ook een verhoging van de beeldfrequentie op. Anno 2022 bleek maar liefst 51,9 procent van de verscheepte monitoren een refresh rate tussen de 165 en 180 hertz te bieden. Schermen tussen de 120 en 160 hertz vormden samen 32,5 procent, gevolgd door 11,7 procent voor alles vanaf 200 hertz. 

Het kleinste aandeel was voor de 100 hertz-monitoren, met slechts 3,9 procent. Let daarbij wel op: TrendForce categoriseert schermen van minder dan 100 hertz hier even niet als gamingmonitor, waardoor die data uitgesloten wordt van dit onderzoek. Daar voegt het verslag aan toe dat 100 hertz-monitoren in de nabije toekomst vaker gamingschermen van bijvoorbeeld 75 hertz zullen vervangen.

©GMRimport

Displayfabrikanten hoeven volgens TrendForce niet te vrezen voor de afgenomen interesse in gamingmonitoren van het afgelopen jaar. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat er dit jaar 20,8 miljoen gamingmonitoren verscheept zullen worden, omgerekend weer 5 procent meer dan vorig jaar. 

De terugkerende verkooptrend zou onder meer te danken moeten zijn aan het geleidelijk verhogen van de beeldverversing, van bijvoorbeeld 75 hertz als beginsel naar minstens 100 hertz. Ook wordt het vervallen van de coronarestricties in China als keerpunt aangestipt; daardoor komen mogelijk duizenden internetcafés weer in actie om klandizie aan te trekken, gevolgd door een verhoogde afname in (nieuwe) apparatuur.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!