Age of Empires 3: Definitive Edition verbetert een imperfecte rts
PU.nl
Nieuws

Age of Empires 3: Definitive Edition verbetert een imperfecte rts

Hoewel de eerste twee Age of Empires-games op release instant klassiekers waren in het real time strategy-genre, is deel 3 een stuk minder geliefd. Misschien omdat de rts-hype in 2005 eigenlijk wel een beetje voorbij was. Of omdat het spel te veel probeert binnen een te oude infrastructuur. Hoe dan ook krijgt de game nu een tweede kans in de vorm van een Definitive Edition. We speelden met enigszins gemengde gevoelens een previewversie van het spel.

Bij het openen van de game is duidelijk dat deze Definitive Edition wel heel compleet is. Alle campagnes en uitbreidingen zijn aanwezig. Ook is er een nieuwe tutorial en kun je twee nieuwe volken, de Zweden en de Inca’s, besturen. Voor onze hands-on probeerden we de verhaalmissies en enkele skirmishes uit, om zo een idee te krijgen van het gevoel van de game. En dat gevoel is dik in orde.

©GMRimport

De nieuwe tutorial is wel een tikkie omslachtig. Je vindt deze onder ‘The Art of War’ in het hoofdmenu en het wordt gepresenteerd als een cursus met verschillende lessen. Dat is op zich prima, maar voor je het ‘praktijkdeel’ van de tutorial kan doen, moet je per les eerst een video bekijken die je bepaalde begrippen uitlegt. Dit is ook niet optioneel: kijken moet voor je kan oefenen. Dat hadden we graag wat eleganter gezien.. Je hoeft natuurlijk de tutorial niet te doorlopen, maar dan mis je wel behoorlijk wat basiskennis

Hoewel de verhaalmodus met allerlei wendingen en personages best leuk is, blijft de skirmish toch de leukste manier van spelen. In tegenstelling tot de verhaalmissies, is een skirmish een organische ervaring waarbij je in de loop van een potje alle technologieën kunt gebruiken, in plaats van wat de missiebouwers voor jou hebben uitgekozen.

©GMRimport

Houterig

Net zoals de eerdere delen is AoE3 grafisch opgepoetst. Toch komt dit derde deel verouderd over vergeleken met de vorige twee remasters. De belangrijkste reden daarvoor is de animatie van de personages. Die is erg houterig en kunstmatig, waardoor je niet het gevoel hebt dat je naar echte mensen zit te kijken. Gek genoeg waren de 2D-sprites van de vorige remasters geloofwaardiger dan de 3D-poppetjes hier. We zitten blijkbaar diep in de ‘uncanny valley’ door een poging tot realisme die jammerlijk faalt.

Dat wordt versterkt door de wel indrukwekkende natuurkundesimulatie, zoals de manier waarop de soldaten reageren op bijvoorbeeld een kanonskogel of explosie. Dat soort gebeurtenissen worden goed gesimuleerd, wat het idee versterkt dat je met een speelgoeddoos aan het gamen bent in plaats van een echt volk.

Het is interessant om te zien hoe de makers van de game beginnen met een pop-pup venster, dat uitlegt dat deze remaster behalve een technische make-over ook een politieke correctie heeft meegekregen.

-

Niet erg

Die grafische problemen zijn vooral een kwestie van wennen. Het spel zelf speelt gewoon erg lekker weg. Al snel stuur je dorpelingen achter een kudde bizons aan om het vee richting je eigen dorp te drijven, en ben je voldoende voedsel aan het verzamelen voor de eerste technologische upgrade. Er zit ook een boel plezier in het spelen op ‘makkelijk’ of ‘sandbox’, om vooral te kijken hoe je de economie van je volk op kan bouwen zonder steeds maar in een lastige veldslag verwikkeld te raken.

Maar hier loop je ook tegen een van de problemen uit de oorspronkelijke game aan: er zit veel diepgang in de manier waarop je je volk kan laten groeien, zodat het aan kan voelen als een real time versie van Civilization. Maar het blijft een real time strategiegame waarbij vechten toch echt de hoofdmoot is. In hoeverre dit hinken op twee gedachten op langere termijn een echt probleem is, konden we op basis van de korte hands-on niet beoordelen. Aangezien het in het origineel een probleem was, stippen we het hier toch even aan.

©GMRimport

Politiek

AoE3 had oorspronkelijk overigens wel meer problemen. Het is interessant om te zien hoe de makers van de game beginnen met een pop-pup venster, dat uitlegt dat deze remaster behalve een technische make-over ook een politieke correctie heeft meegekregen. De oorspronkelijke game, zo stellen de makers, bevatte een aantal racistische stereotypen in de weergave van de inheemse bevolking van Amerika. Deze zijn voor de nieuwe versie in het verhaal en in de graphics en audio aangepast.

Dit is een lovenswaardige stap. De inheemse beschavingen van de Amerikaanse continenten verdienen beter dan een stereotype behandeling. De makers stellen dat ze hiervoor advies hebben gevraagd aan experts en mensen die de oorspronkelijke talen beheersen.

Een herwaardering van de gesproken tekst is overigens duidelijk niet voor alle speelbare volken gedaan. De Nederlanders komen – net als in het origineel - nog steeds raar over. Stuur je een groepje dorpelingen naar een klomp zilver om dit te ontginnen, reageren ze met ‘Handelen!’. Stuur je hen naar wat herten, roepen ze ‘Jager!’. Het lijkt alsof de makers voor onze taal niet verder hebben gekeken dan een zakwoordenboek.

©GMRimport

Historisch recht

Hoewel het spel als rts nog steeds lekker speelt, bekruipt het gevoel dat de game in zijn oorspronkelijke versie al een tikkie te ambitieus was voor zijn tijd, en dat de remaster niet ver genoeg gaat in het moderniseren. Er had gewoon meer gedaan kunnen worden met de animaties om het spel echt naar de moderne tijd te sleuren.

Dat de makers van de remaster duidelijk werk hebben gemaakt van het verwijderen van kwetsende en racistische content is dan weer wel een applausje waard. Want ironisch genoeg betekent het veranderen van de brontekst in dit geval dat de geschiedenis juist wel recht wordt gedaan.

Age of Empires 3: Definitive Edition verschijnt op 15 oktober voor pc.

Meer hands-on:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend
PU.nl
Nieuws

Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend

Waaronder de schrijfster van Station Eleven

Het schrijversteam van de live-action Assassin's Creed-serie die voor Netflix gemaakt wordt is bekend.

Nexus Point News meldt dat de Writer's Guild of America verschillende schrijvers die aan de serie werken heeft verklapt. Een van de meest opvallende namen is Emily St John Mandel, de schrijfster van de boeken The Glass Hotel en Station Eleven. Laatstgenoemde boek werd eerder al verfilmd door HBO, en daar werkte Mandel ook aan als producent. Het blijkt dat ze ook als 'executive story editor' aan de aankomende God of War-serie van Amazon Prime werkt.

Sanaz Toossi, de toneelschrijver die vooral bekend is van het op dit moment lopende stuk English, is ook een van de schrijfsters van de aankomende Assassin's Creed-serie. Ook Sam Reynolds - bekend van The Walking Dead: World Beyond - en Tom Hemmings - een producent van de Halo-televisieserie - werken aan het script.

David M Wiener (executive producer van de Halo-televisieserie) en Roberto Patino (executive producer van Westworld) zijn aangesteld als showrunners. Zowel Claire Kiechel (HBO's Watchmen en Star Wars-serie The Acolyte) en Jaquén Castellanos (schrijfster van Good American Family en The Affair) zijn aangesteld als co-executive producenten.

Vorige maand onthulde Netflix dat de in 2020 aangekondigde Assassin's Creed-serie nog steeds op de planning staat. Veel meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd
PU.nl
Nieuws

Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd

Het bedrijf wil zich nog meer richten op kwaliteit boven kwantiteit en multiplatformreleases

Square Enix werkt samen met TBS Television aan de ontwikkeling van een nieuwe IP. Daarnaast heeft de Japanse uitgever de mobiele game Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd.

Het bedrijf maakte zijn meest recente fiscale kwartaalcijfers vandaag bekend, waaruit het bovenstaande bleek. Details over de nieuwe IP die in samenwerking met het Japanse televisiebedrijf TBS Television wordt ontwikkeld zijn er nog niet. De zender is in ieder geval bekend van programma's als Takeshi's Castle, Ninja Warrior en Ultraman.

Kingdom Hearts: Missing Link is dus geannuleerd nadat het spel vorig najaar al voor onbepaalde tijd werd uitgesteld. Volgens Square Enix was het moeilijk om een product te creëren die voor lange tijd speelbaar zou blijven. Het bedrijf benadrukte dat de Kingdom Hearts-reeks blijft voortbestaan en dat er nog altijd hard gewerkt wordt aan Kingdom Hearts 4.

Square Enix benadrukte tot slot wederom plannen om zich op kwaliteit boven kwantiteit te richten, en sprak wederom de noodzaak uit om games op meerdere systemen uit te brengen. Dit maakt onderdeel uit van een driejarenplan die eindigt op maart 2027. Het is de bedoeling dat het bedrijf daarna dusdanig goed gestructureerd is dat het op een consistente basis nieuwe delen in belangrijke franchises uit kan brengen.

Uit het fiscale kwartaalrapport blijkt dat de verkoop van singleplayergames van de uitgever is gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel is de winst omhooggegaan dankzij Dragon Quest 3 HD-2D Remake, dat beter dan verwacht verkocht. Ook de winst voor mmo's van het bedrijf is gestegen - mede dankzij de release van Final Fantasy 14-uitbreiding Dawntrail afgelopen zomer. De verkoop en winst van mobiele games is scherp gedaald, vooral omdat het bedrijf diverse mobiele games heeft stopgezet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!