Alle info over Google Stadia op een rijtje
PU.nl
Nieuws

Alle info over Google Stadia op een rijtje

Volgende week ziet Google Stadia eindelijk het daglicht. Deze gamestreamingdienst laat spelers overal gamen op pc, tablet en smartphones. In dit handige overzicht zetten we de belangrijke details voor je op een rijtje.

Te allen tijden gamen, overal

In tegenstelling tot alle andere consoles, is Google Stadia niet aan te raken. Dat houdt in dat er geen fysieke console onder je tv staat. Google Stadia brengt op deze manier dus ontwikkelen, spelen en kijken samen. Spelers kunnen namelijk overal en te allen tijden aan de slag met het aanbod van games. Bovendien is het kijken van games op YouTube naadloos geïntegreerd en kunnen ontwikkelaars gewoon games ontwikkelen zoals ze zijn gewend.

Het idee van Google Stadia is om games te normaliseren. In andere woorden; het moet net zo makkelijk te consumeren zijn als muziek en films. Het internet fungeert als bibliotheek en met één druk op de knop kunnen spelers beginnen met spelen. Iets anders wat Stadia uniek maakt, is het feit dat updates, downloads en installaties niet langer nodig zijn. Wat Google Stadia helemaal uniek maakt, is dat alle games op elk apparaat speelbaar is. Spelers kunnen straks dus zelfs Red Dead Redemption 2 spelen op hun smartphone of laptop.

©GMRimport

Specificaties

De specificaties van Google Stadia zijn veelbelovend. Google belooft dat gebruikers met een 25 Mbit internetsnelheid de dienst kunnen gebruiken. Dit betekent dat spelers games in 1080p en 60fps kunnen streamen. In de toekomst kan er zelfs in 8k en 120fps worden gespeeld.

Wanneer spelers in 4K willen spelen, moeten ze minstens over een 30 Mbir/s-verbinding hebben. Bovendien moet het beeldscherm waar ze op spelen 4K ondersteunen. Stadia-gebruikers dienen overigens 10 euro per maand extra te betalen om in 4K te kunnen spelen.

Wat betekent dit voor ontwikkelaars?

Ontwikkelaars zijn niet langer gebonden aan de specificaties van consoles. Stadia biedt ontwikkelaars namelijk de mogelijkheid om hun dienst te optimaliseren naar de wensen van de ontwikkelaar. Nu moeten ontwikkelaars rekening houden met de hardware van het huidige platform, zoals de Nintendo Switch, PlayStation 4 of Xbox One. Google biedt zelfs meerdere hardwaresets, bijvoorbeeld voor ambitieuzere games.

Een andere mogelijkheid die Stadia met zich meebrengt is het gebruik van splitscreen in spellen. Het is voor een console immers best zwaar om het beeld op te delen en twee keer de zelfde software te draaien. Met de Stream Connect-optie van Google Stadia kunnen meerdere eenheden van het datacenter beschikbaar worden gemaakt en dit zorgt ervoor dat er zonder enige moeite meerdere games gedraaid kunnen worden.

©GMRimport

Online multiplayer

Het online gamen met vrienden verandert ook, spelers zijn niet langer afhankelijk van de speler met de traagste verbinding. Alle spelers maken immers gebruik van de datacenters van Google. Verder kunnen multiplayerwerelden een stuk complexer en met meer verwoesting worden gebouwd.

De speciale Stadia-controller

De gamestreamingdienst van Google introduceert ook zijn eigen Stadia-controller. Deze controller beschikt over speciale features die volledig in de controller zijn geïntegreerd. De eerste feature is de capture-knop, zoals we die ook kennen van de PlayStation 4. Wanneer spelers op deze knop drukken worden de gameplaybeelden automatisch opgeslagen in 4K en 60fps, via YouTube.

Daarnaast is er een Google Assistant-knop aanwezig waar spelers hulp mee kunnen vragen. Vastzitten in een game kan dus met één druk op de knop worden verholpen.

De Stadia-controller biedt ook voor contentmakers iets nieuws, namelijk Crowd Play. Met deze optie is het mogelijk voor kijkers mee te spelen met hun favoriete YouTuber. Kijkers worden in een wachtrij gezet om totale chaos te voorkomen. Daarnaast kunnen streamers scenario's opslaan en delen met State Share en kunnen kijkers op de Share-knop drukken om vervolgens direct in hetzelfde level als de YouTuber terecht te komen.

©GMRimport

Wat gaat het kosten?

De basisdienst van Google Stadia is gratis, bij deze versie dienen spel los gekocht te worden voor een bepaalde prijs. Voor deze versie is de Stadia-controller ook niet nodig, maar deze basisdienst verschijnt echter pas in 2020.

Google Stadia Pro kost 9,99 euro per maand. Met de Pro-versie kan je games in 4K en 60FPS spelen en zijn sommige games gratis.

Tot slot bestaat er ook nog de Founders Edition. Spelers die deze editie aanschaffen ontvangen de blauwe Stadia-controller, de Chromecast Ultra, drie maanden Stadia Pro en Destiny 2 met alle uitbreidingen.

©GMRimport

Speelbare Games

Google Stadia is al goed bezig geweest met het overhalen van ontwikkelaars om hun games ook op Stadia uit te brengen.Sommige van deze games zijn gratis te spelen met een Pro-account en andere moeten gekocht worden. Google biedt uitgevers tevens de mogelijkheid om een eigen abonnement via Stadia aan te bieden. Ubisoft onthulde bijvoorbeeld bij E3 dat ze een nieuwe Uplay Plus-dienst op Stadia willen introduceren.

Google heeft zelfs ook een gamestudio opgericht genaamd Stadia Games en Entertainment. Deze studio gaat zelf games ontwikkelen voor Stadia en gaan nauw samenwerken met een hoop indie-ontwikkelaars.

Deze games zijn direct bij de lancering speelbaar:

  • Red Dead Redemption 2

  • Mortal Kombat 11

  • Assassin's Creed Odyssey

  • Destiny 2: The Collection

  • Just Dance 2020

  • GYLT

  • Kine

  • Tomb Raider: Definitive Edition

  • Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition

  • Rise of the Tomb Raider

  • Thumper

  • Samurai Shodown

©GMRimport

Onderstaande games komen voor het einde van het jaar naar het platform:

  • Borderlands 3

  • Final Fantasy 15|

  • Metro Exodus

  • Trials Rising

  • Attack on Titan 2: Final Battle

  • Darksiders Genesis

  • Football Manager 2020

  • Farming Simulator 19

  • Dragon Ball Xenoverse 2

  • Wolfenstein: Youngblood

  • NBA 2K20

  • Rage 2

  • GRID

  • Ghost Recon Breakpoint

©GMRimport

De volgende games komen volgend jaar naar Google Stadia:

  • Cyberpunk 2077

  • Destroy All Humans

  • DOOM: Eternal

  • Get Packed

  • Orcs Must Die 3

  • Power Rangers: Battle for the Grid

  • Superhot

  • Superhot: Mind Control Delete

  • The Crew 2

  • The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited

  • Watch Dogs Legion

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!